Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Устойчивото развитие" на градовете и бъдещето на София

11 коментара
"Устойчивото развитие" на градовете и бъдещето на София

Как трябва да изглежда модерният европейски град? Дали София се развива в правилната посока? Отговорите на тези въпроси не са само приоритет на инвеститорите и бизнеса, а преди всичко на милионното население на столицата, на хората, които искат да живеят, учат, общуват, пазаруват и забавляват в една приятна и нормална градска среда. Инвеститорите като че ли забравят за "човешкия фактор", когато планират проектите си. Дали наистина обикновеният човек иска да е заобиколен от гигантски шопинг-молове, небостъргачи, високи стотици метри, и огромни градски площади, превърнати в паркинги? Или пък предпочита широки пешеходни булеварди, малки кафенета и семейни магазинчета и жилищен блок, в който познава всичките си съседи?

По света

Шотландският архитект урбанист Дейвид Сим каза, че бъдещето е в устойчивото развитие на градовете. "Като казвам "устойчиво развитие" нямам предвид немското разбиране за слънчеви колектори и възобновяеми източници, а градове за хората – приветливи, приятни места. С настоящите темпове на застрояване и на типа архитектура скоро няма да има свободно парче земя, няма да има въздух за нас. В такива места не може да се прави бизнес – те вече не са атрактивни. Инвеститорите трябва да се замислят в каква среда биха искали да живеят собствените им деца и ако си отговорят на този въпрос, биха променили част от възгледите си", обясни Сим.

Мащабите на сегашното строителство не отговарят на размерите, приемливи за човека – тези гигантски мащаби подтискат, и всъщност се оказват нефункционални, хората не могат да се впишат в тези среди и да работят там.

Сим даде за пример няколко града, в които хората са си отвоювали обратно пространството от машините, както образно се изрази архитектът от "Гел Архитектс".

Преди 20-25 години няколко града, между които Барселона, Лион, Копенхаген и Мелбърн, са били мръсни, индустриализирани, пълни с автомобили и задръстени от тежък трафик, големите градски площади са били превърнати в паркинги, за да насмогнат на големия брой автомобили (какво ще кажете за площада пред хотел “Шератон”?). След като обикновеният човек и инвеститорите видели, че това е нефункционално, градските управи и бизнесът решават да възстановят градската среда, да затворят централните улици за автомобили, да ги напълнят с растителност, заведения, галерии и жилищни площи. Сега тези градове се смятат за едни от най-красивите и най-приятните за живеене.

У нас

Главният архитект на София Петър Диков се съгласи с визията на Дейвид Сим и се похвали, че София върви в правилната посока. Според него доказателство за това е напредъкът по съществено важни инфраструктурни проекти, които ще свържат столицата ни с останалите части на страната и Европа.

Строителството на магистрала “Люлин” върви добре и дори може да бъде завършено предсрочно, изграждането на магистрала “Струма” може би ще започне тази година, магистрала “Тракия” ще тръгне след 15 май, след като правителството каза, че няма да има повече отсрочки, замисля се и 4-лентов път, който ще свързва Велико Търново с Русе. Дунав мост ІІ ще е готов до 2010 г., припомни Диков. Не се очертава скоро връзката Ниш-Белград, каза главния архитект на столицата.

"Аз съм наясно какво, кога и как трябва да се случи в София, за да се превърне градът в място за хората", каза Диков, но на човек му е трудно да се съгласи с него, при положение, че в София е дадена зелена светлина за строежа на над 15 мола.

Готови са техническите проекти за основни комуникационни обекти, похвали се архитектът.

"Залагаме изключително много на развитието на масовия градски транспорт и особено на метрото и трамвайните линии. Това ще е гръбнакът на нашия транспорт и неговото развитие ще ни позволи да превърнем центъра в градска зона за хората", каза още Диков. Той допълни, че градската управа вече може да погледне към изграждането на една дългосрочна визия и стратегия за развитието на града, а не както допреди 3-4 години, когато управата се е занимавала само с натиска от страна на инвеститори и текущи проблеми.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Карина
    #12

    на кого и колко и от кого колко.

  2. balkan
    #11

    kade e magistrala hemus,ami varna-ruse,varna-burgas-istanbul,tazi chast na bulgaria e zabravena mai.

  3. Строител
    #10

    В последно време така много се говори ма гагистрали,че човек започва да пътува по тях и като се събуди,оооо жестока действителност.Та и тези дето ги има не функционират нормално.Къде от неуредици на пътното обозначение къде от арогантото и безрасъдно кормуване на българина.Това е наистина безобразие за войната по пътищата на България.Докато има Кат коийто не си гледа работат така ще бъде.Явен е слечая със Стависки.Двама полицай са го спрели пред да направи катастрофатаСигурно са си говорили за следващото

  4. ядосан
    #9

    Само думи - залагалки за наивните софиянци, а иначе си правят каквото искат без мисъл за хората и бъдещето. Важно е бизниса с парцели да преуспява. Унищожиха кв.Лозенец с високи сгради!

  5. z
    #8

    ако забелаяваш, строят се магистралите от турската граница към Североизточна България.Защо ли...

  6. софийски тротоар
    #7

    Верно ли 99% от вас паркират по тротоарите? Ако да, това е много лош ориенталски табиет и трябва да го промените, ако се възприемате като европейци, а не като ориентало-африканци!

  7. хехе
    #6

    Немаш проблем, брато! Новите 15 мола щели да ги правят с паркинги на покрива, на 3 етажа. Ще поемат цели 3% от градските коли. Други 5% ще ги спират на шосето и така ще те облекчим...Ама като се освободи място по улиците, и търговците ще си помислят, че у Софето се е установила остра липса на МПСта и ще внасят още...Там не знам...:)

  8. Анонимен
    #5

    Нещо не ги виждаме тези спасителни транспортни средства в много от големите градове на Европа. В Лондон, например, не видях нито един. Виж МЕТРО - ДА! Но по-разклонено и по-скорошно!

  9. леля Пенка
    #4

    да ме извинява архитекта Диков, но нещата в София не вървят в правилната посока. В новите блокчета си гледат в кухните, в спалните и дори се чуват разговорите сега през лятото на отворен прозорец и всичко това за 1000 евро на кв. м.Неуредена инфраструктура, при дъжд - кал до глезените, няма магазинчета за храна и т.н.Но щом има кой да инвестира така ще е.

  10. От Драгалевци
    #2

    всеки си коси ливадата и ки гледа кефа

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.