Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В БДЖ също се канят за протест заради забавени заплати

7 коментара
В БДЖ също се канят за протест заради забавени заплати

След като служители на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) в няколко града протестираха заради забавени заплати и нарушиха влаковото движение, за същото се готвят и работещите в БДЖ. За това предупреди в понеделник представляващият железничарите в КНСБ Петър Бунев.

Протестите на служителите на НКЖИ принудиха държавата спешно да намери пари за забавените заплати. Първо 7 млн. лева от капиталовата програма на дружеството бяха трансформирани в субсидия, а после правителството отмени орязването с 10% на разходите за железниците, което осигури други 16 млн. лева.

Неизплатените заплати в БДЖ водят до нарастващо напрежение и до спонтанно гражданско неподчинение на служители от компанията, каза в петък Бунев.

Той обясни, че ако до края на годината няма яснота за промените в железниците, ще има стачка.

Хората се притесняват да предприемат протестни действия, защото има криза, но това е до един момент, когато не можеш да си платиш тока и да обслужваш кредита. Тогава нещата ще излязат извън контрол, заявиха синдикалистите.

Около 8-9 млн. лева са неизплатените заплати на работниците в дружествата на железниците. Служителите са получили заплати за август и до голяма част за септември. Тези дни се чака аванс за ноември и заплати за октомври. Зам.-министърът по транспорта Камен Кичев коментира пред Mediapool, че всички служители на БДЖ ще получат септемврийските си заплати в пълен размер най-късно следващата седмица.

От началото на годината в дружествата на БДЖ са съкратени около 1500 служители и това са хора предимно от експлоатационния персонал, а не от администрацията, допълниха синдикалистите.

Освен, че нямат пари за заплати, железниците дължат 135 млн. лева по различни кредити и 150 млн. лева към доставчици. Все още се водят преговори с банките за разсрочване на кредитите, съобщиха от двата синдиката. От транспортното министерство коментираха, че БДЖ вече е сключило принципипни споразумения с най-големите кредитори, а разговори в тази насока се водят ежедневно.

Пред Mediapool Бунев коментира, че е съмнителен успехът на мерките, планирани от държавата за съживяване на фалиралото БДЖ.

Една от тях е да се обединят трите дружества от системата на железниците (за пътнически превози, за товарни превози и за локомотиви), за което вече има решение на Съвета на директорите на компанията. Наистина, това ще доведе до съкращаване на административните разходи, каза Бунев, но остава проблемът с договора между държавата и "БДЖ – Пътнически превози". Той е за извършване на социална услуга и е за 165 млн.лева. Сключен е след търг по Закона за обществените поръчки и е одобрен от ЕК.

Според Бунев, няма начин дружество, различно от "БДЖ Пътнически превози", да получи сумата по договора и сливането застрашава усвояването на тези пари. Освен това държавата няма право да финансира товарните превози, а те ще се влеят в обща структура с другите жп дружества.

Камен Кичев обясни, че на първо време дружеството "БДЖ - Тягов подвижен състав" ще се "раздели" между пътническите и товарните превози, а в последствие, ако се намери законова форма, те ще се обединят.

Транспортният министър Александър Цветков наскоро заяви, че се обмисля вариант товарните превози да се приватизират. Според Бунев обаче моментът не е подходящ, а и държавата рискува да се откаже от единствената печеливша дейност в сферата на железниците. Кичев коментира, че такъв вариант действително се обсъжда. Идеята е да се привлече стратегически инвеститор, който да е някоя от най-големите европейски компании за жп превози. Окончателно решение за това обаче още няма.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. makron
    #8

    представете си машинист кара влакс 100км/ч и си мисли за пари за в къщи ,лекарства,които трябва да купи с ;трици;,данъци,такси...ебати и сигурният влак,и държава.

  2. Блогър
    #7

    Мнения на клиенти, анализи, коментариwww.rail.blog.bg

  3. потърпевш от БДЖ
    #6

    Не искам друго освен нормални условия на пътуване и обслужване! Като гледам служителите им сигурно са ги подбирали с конкурс за тъпота!Ако БДЖ ще работи само за да създава работа за жепейците, по-добре ликвидация и парите за магистрали!

  4. Кумчо Вълчо
    #4

    Хайде започвайте братя жепейци. Видя се вече Раз Бойко за нищо не става. Хората го сложиха да вкара по затворите айдуците, но явно или не иска, или не я може тази работа. Затова да си ходи по живо по здраво и да отива да гаси пожари, а не да се занимава с несвойствени неща.

  5. РАБОТЕЩ
    #3

    НЕ ЗНАМ НЯКОЙ ДАЛИ ЧЕТЕ ТОВА КОЕТО ПИШЕМ,НО Е ЯСНО ЧЕ ОТ БЪДЕЩЕТО НА БДЖ НИКОЕ УПРАВЛЕНИЕ НЕ СЕ ИНТЕРЕСУВА САМО ГЛЕДАТ КОЙ КОЛКО МОЖЕ ДА ОТКРАДНЕ И ПОСЛЕ ДА ИЗЧЕЗНЕ БЕЗНАКАЗАНО ТАКА СЕГА ЩЕ СЕ ПОЛУЧИ И С;ТОВАРНИ ПРЕВОЗИ;ПРЕДИ ЗАТВОРИХА ОГРОМНА ЧАСТ ОТ ГАРИТЕ ЗА ТОВАРНО-РАЗТОВАРНА ДЕЙНОСТ ОТ КЪДЕТО БДЖ ЗАГУБИ МНОГО ГОЛЯМА КЛИЕНТЕЛА,НО ТОВА БЕШЕ НАПРАВЕНО ЗА ДА РАБОТЯТ АВТОТРАНСПОРТНИТЕ ФИРМИ НА НЯКОЙ ХОРА И СЕГА ЩЕ СТАНЕ СЪЩОТО.

  6. ИП
    #2

    Не само товарните, да приватизират и пътническите превози. Дори за лев но да ги дадат на някой сериозен жп инвеститор - немски или австрийски железници, дадат ли ги на нашите местни бандити БЖК,с фирмички регистрирани навън

  7. железничар
    #1

    Г-н м-ра няма визия за да направи реформи в БДЖ и това е очевидно след като проблемите на железнича-рите не се решават и се повтарят всеки месец хро-нично.Г- на говори за съкращения сред администра-цията,но те се случват сред персонала.Виновните залошото състояние на БДЖ са запазени на местатаси и никой не им търси отговорност.Новоназначените директори са тясно обвързани със всичко досега и не могат да направят промени.Хората не виждат да се прави нищо добро,не виждат надежда за промяна и са прави да протестират.А г-н м-ра в края на всекимесец излиза като мишок от дупката си и по някоямедия се изказва за БДЖ и от казаното се разбираче нищо не разбира и нищо и неправи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.