В "Лозенец" са против спирането на трамвая под НДК

Столична община спря поръчката за ремонта на бул. "Скобелев"

Жители на столичния квартал "Лозенец" се обявиха против спирането на движението на трамвая в тунела на НДК при ремонт на булевард "Ген. Скобелев", който трябваше да осигури достъп до т.нар. Военно НДК.

Те вече са събрали няколкостотин подписа и настояват за публично обсъждане на проекта за реконструкция на бул. "Ген. Скобелев" в участъка между булевардите "Христо Ботев" и "Витоша". Това съобщиха от неправителствените организации "Спаси София" и "Зелени релси" в четвъртък.

Идейният проект предвиждаше спиране на трамвая в тунела под НДК, изваждане на релсите и превръщането на лентата за автомобилно движение в посока бул."Фритьоф Нансен". Заложено беше още "временното" трасе на трамваите 1 и 7, което от три години минава под прозорците на хората, да се демонтира и да се мести в средата на булеварда, като козирката се удължаваше с около 90 м.

Поръчката за избор на изпълнител беше обявена в края на 2015 г., след като правителството отпусна около 7 млн. лв. за реконструкцията. Нейната основна цел е да се осигури автомобилен достъп до комплекса на т.нар. Военно НДК, където е предвидено да се премести част от районния съд и прокуратура в София.

Във вторник (19 януари) зам.-кметът по транспорта Любомир Христов е спрял поръчката с аргумент пропуски в идейния проект и приложените към документацията количествени сметки, става ясно от регистъра за обществените поръчки.

"Лозенец" остава без градски транспорт към центъра

Демонтирането на трамвайна линия номер 6, която стига до кв. "Лозенец", ще остави жителите на квартала без директна връзка с НДК, Петте кьошета, пл. "Македония" и Женския пазар, се казва в позицията на гражданските организации.

Аргументът за премахването на трамвая на Столична община беше, че жителите на "Лозенец" вече имат метро.

В идейния проект за ремонта се предвижда входната рампа на тунела да се стесни и да се направи по-стръмна, а на мястото на трамвайното трасе да се премести автомобилното движение, посочват от "Спаси София".

От организацията напомнят, че идеята за реконструкцията беше представена пред медиите с обещание, че е предвидена заместваща тролейбусна линия, но тя не е включена в проекта и е без осигурено финансиране.

За последните десет години в София са закрити близо 9.88 км трамвайни трасета, а новопостроените са едва 2.81 км. Трасето от Петте кьошета до кв. "Лозенец" е скоростно и автономно, изпълняващо важни транспортни функции за южна София, а участъкът му по бул. "Черни връх" бе основно ремонтиран само преди три години, припомнят от "Спаси София".

От "Спаси София" настояват идейният проект да се преработи така, че осигуряването на достъп до сградата на съда да не става за сметка на трамвайното трасе към кв. "Лозенец".

Настоява се още и за обществени обсъждания, на които да се проучат всички варианти за подобряване и увеличаване на транспортната обезпеченост на жителите в района на НДК и кв. "Лозенец".

Според "Спаси София" закриването на трамвайни линии и трасета е в пълен разрез с европейските практики насърчаващи електро- и екотранспорта и противоречи на претенциите на Столична община да кандидатства за титлата Европейска зелена столица. Организацията припомня, че именно трамвайният транспорт преживява ренесанс в цяла Европа, докато в София продължава да се прилага градоустройствена политика от средата на миналия век.

Идейният проект

Поръчката за реконструкцията на бул."Ген. Скобелев" беше обявена на 12 декември 2015 г. с прогнозната стойност от 6.75 млн. лв. без ДДС.

Към тръжната документация беше приложен иден проект и по тази причина търгът беше на инженеринг – проектиране и строителство.

След изграждането на втората линия на метрото и превръщането на бул. "Витоша" в пешеходна зона, трамвайното трасе на булеварда отпадна в участъка от ул. "Алабин" до бул. "Патриарх Евтимий".

За да не се прекъсне обслужването с трамваен транспорт на кв. "Иван Вазов" и прилежащите към бул. "България" квартали в югозападната част на София, се налага реконструкция на бул. "Ген. Скобелев" от бул. "Христо Ботев" до бул. "Витоша".

Предвижда се изместване на трамвайната линия от транспортния тунел пред НДК и в кръстовището с бул. "Витоша" се свързва със съществуващото трасе по булеварда.

С оглед максимално отдалечаване на релсовия път от жилищните сгради в участъка от ул. "Княз Борис I" до ул. "Цар Асен" и осигуряване на добро обслужване на бъдещата сграда на Министерството на правосъдието се налага актуализация на геометричното решение на бул. "Ген. Скобелев" в участъка от "Петте кьошета" до бул. "Витоша".

Проектното решение предвижда изтегляне на рампата към кръстовището "Петте кьошета", удължаване на тунела по бул. "Ген. Скобелев" с повече от 90 м, ситуиране на трамвайното платно в оста на уличното платно след ул. "Княз Борис I" и връзка на трамвайното трасе при пл. "Баба Неделя" в посока кв. "Иван Вазов" и бул. "България".

Съществуващото отклонение на транспортния тунел към бул. "Фритьоф Нансен", по трасето на съществуващата трамвайна линия, се предвижда за пътна връзка, която дава добра възможност за изход към бул. "Черни връх", бул. "България" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви". Заложено е демонтаж на релсите, е посочено в тръжната документация.

Идеята беше до края на 2018 г. реконструкцията на бул."Ген. Скобелев" да е факт. Такива поне бяха заложените срокове в обществената поръчка. Сега след прекратяването ѝ не е ясно още колко ще продължи "временното" решение с трамвая под прозорците на хората.

Споделяне