Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"В сравнение с турската оферта, българската е като празен лист"

12 коментара
"В сравнение с турската оферта, българската е като празен лист"

"Германската политика натиска спирачката", пише кореспондент на германския в. "Франкрурте алгемайне цайтунг" (ФАЦ) по повод плановете на германския концерн "Фолксваген" за нов завод в Турция. В статията, цитирана от Дойче веле, се разказва за посещението на група германски журналисти в индустриалната зона в турския град Маниса близо до Измир, където трябваше да се строи новият завод. Заради навлизането на турски войски в Сирия Надзорният съвет на "Фолксваген" все още отлага решението. "Важна роля в този съвет играе социалдемократът Щефан Вайл, който е министър-председател на провинция Долна Саксония. Сраженията в Сирия отново се разгорещиха, броят на убитите и ранените вече е трицифрен, тъй че решението за завода едва ли ще влезе в дневния ред на следващия Надзорен съвет в края на февруари", прогнозира авторът Андреас Мим и цитира официалната позиция на концерна по въпроса: "Засега няма промяна".

От първостепенна важност за Анкара

Журналистите, посетили Маниса, явно са били обект на специални грижи. От репортажа на ФАЦ научаваме, че дори са ги ескортирали автомобили със синя лампа. Андреас Мим е разговарял и с Ибрахим Калин, съветник на турския президент Ердоган. "Той дава всичко от себе си, за да убеди "Фолксваген", че не бива да се влияе от голямата политика", пише журналистът и припомня, че очакваната инвестиция на концерна в Турция е от първостепенна важност за Анкара: "Преговорите се водят от турското Бюро по инвестициите, което е подчинено пряко на президента. Ердоган, който иначе се вози в брониран Майбах, лично се е ангажирал с въпроса".

Цитиран е и директорът на индустриалната зона в Маниса Джемал Тюрек, който предпазливо говори за "политически проблеми", имайки предвид турската военна операция в Сирия. Авторът на репортажа описва актуалната ситуация така: "В момента едно положително решение би прозвучало като германско одобрение - не само за военните акции, но и за авторитарната политика на президента Ердоган, на която се гледа с критично око. От турска гледна точка също става дума за нещо повече, а не само за работни места, оборот и експорт. Алваро Ортиз, главен икономист на най-голямата чуждестранна частна банка в Турция - BBVA в Истанбул, смята, че инвестицията ще бъде "добър сигнал за Турция". Така страната щяла да покаже, че върти бизнес с един топ-концерн, а това би било важно доказателство за стабилността ѝ", казва Ортиз пред ФАЦ.

Тук авторът на репортажа пояснява, че напоследък Турция не е особено стабилна икономически: лирата е в нокдаун, инфлацията бързо расте, увеличава се и безработицата, икономическият растеж е почти нулев, търсенето на вътрешния пазар спада. В този смисъл заводът на "Фолксваген" в Маниса би бил добре дошъл, отбелязва авторът и цитира оптимистично настроени събеседници в Турция: "Секиб Авдагъдж, президент на Търговската камара в Истанбул, се надява, че в крайна сметка ще надделеят икономическите аргументи. А такива има много: младо население, добре обучени работници, голям вътрешен пазар с 83 милиона потребители, популярността на марката "Фолксваген", близостта на други пазари и не на последно място икономическата изгода - в Турция производството на един автомобил е с 1000-1200 евро по-евтино, отколкото в Германия. Към това се добавя и убедеността на мнозина в Турция, че като индустриална дестинация страната им има предимства пред потенциални конкуренти като България. Самоувереният президент на Търговската камара картинно описва как изглежда презентацията на конкурентите: "От дясната страна - просто бяла страница, на която няма нищо".

"Фолксваген" просто протака?

В края на репортажа авторът изказва предположението, че навярно ще има протакане. Търсенето на електромобили засега не е толкова голямо, тъй че "Фолксваген" вероятно може да отложи освобождаването на капацитети в Германия и в Словакия, тоест - решението за изграждане на нов завод в Турция може да почака, докато положението се поуспокои, заключава ФАЦ.

В статия по същата тема чешкият "Хосподарске новини" пише, че ръководството на "Шкода", която е част от концерна "Фолксваген", в момента иска разширяване на производствените капацитети в Европа - тъкмо заради отлагането на новия завод в Турция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pere
    #12

    Турция навлезе като агресор в Сирия. Преди това в Кипър и окупира С.Кипър. Санкции от ЕС и САЩ ? Декларации от ЕС и САЩ ? За 1 час ако Ердоган реши, ще е на Дунава. Има ли някой илюзии, че ще го спрат ?

  2. [email protected]
    #11
    Отговор на коментар #10

    За кой "чорбаджия" точно говорим?В Турция всичко написано от мене е допустимо,в България не.Естествено че ако се опита да вкарат подобни практики тука,хората ще скочат,те и за това предпочитат държава в която могат да си натискат работниците!

  3. tim
    #10
    Отговор на коментар #6

    Ти ще си сред първите които ще ревнат срещу подобен чорбаджия изедник.

  4. dimitardi100
    #9

    Нелоялна конкуренция от страна на Турция . Иска да използва всички облаги на Европа, но да няма задължения . Време е европейската комисия за защита на конкуренцията да се намеси !

  5. Територия на Мики Маус
    #8

    ЩО не питате Росен Плевнелиев за верността на това заглавие? Щото той преговаряше с Фв

  6. olele
    #7

    дойчО веле само са пропуснали да кажат, че в БГ освен едеотите никой друг не иска завод за нафтови печки, така де дизелаци... както и в Германия де... никой няма да купува дизели...

  7. [email protected]
    #6

    Избора е Турция,защото както се разбра,Турция не е задължена с никакви ограничения от ЕС,и обещава купуване на 40 хиляди коли за държавата,мястото за завода подарък,всички канализации,електричество,газ и т.н.пак подарък.И на всичко отгоре и държавна помощ от 400 милиона евро.,за работната ръка да не говорим,евтина и мълчалива,без право на протести и недоволство!

  8. Дядо ми Петър
    #5

    "празен лист" на който "няма нищо". Как бе, а къде е голямата уста на КАПО ДИ ТУТИ КАПИ? И къде са дълбоките джобове на дузини държавни чиновници, наострили се още преди рибата да се е излюпила? Господа "управляващи", ако все още има нещо в главите ви, с разходки с джипове и непрекъснати хвалби и удряне по гърдите все още може да излъжете само баба ви Пена от долно Нанагорнище. Но и на нея скоро ще просветне.

  9. .text
    #4

    Е, чак пък празен... Има си сума най-отдолу, а титуляра на сметката всички го знаят.

  10. tim
    #3

    Тесла строи завод в Берлин. Тия маймуни (фокусите с дизела) ще го правят в Турция. Смях!!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.