ВАС решава дискриминационни ли са цените на винетките

ВАС решава дискриминационни ли са цените на винетките

Върховният административен съд ще разгледа във вторник от 14 ч. жалбата на три министерства срещу решение на Комисията за защита от дискриминация (КЗД), че цените на винетките, валидността на годишния стикер и липсата на дневни винетки за леките коли поставят потребителите в неравностойно положение. Това съобщиха от КЗД в понеделник.

 

Решението на комисията е от февруари 2011 г. Според нея винетната система у нас противоречи на Закона за защита от дискриминация, както и на европейската директива за евровинетката.

 

Цените на винетките у нас са дискриминационни, защото не отговарят на изискването да са пропорционални на времето на ползване, показал анализ на КЗД. Месечната винетка за лека кола (III категория) струва 25 лева, а годишната - 67 лева. Това означава, че при годишните винетки ползването на пътищата за един месец струва на потребителя 5.58 лева, а с месечния стикер - 4-5 пъти по-скъпо. Подобно е положението и с цените на винетките за камионите.

 

Комисията реши още, че валидността на годишната винетка до 31 януари на следващата година поставя в неравностойно положение собствениците на автомобили, регистрирани след началото на календарната година.

 

КЗД прие още, че липсата на дневни винетки за леки коли поставя в неизгодно положение най-вече случайните ползватели на пътната инфраструктура, които поради липсата на избор са принудени да купуват най-евтината от останалите предлагани краткосрочни винетки, в случая седмична винетка. Това положение, наред с дискриминационните цени на краткосрочните винетки, засяга несъразмерно по-тежко автомобилите с чужда регистрация и чуждестранните потребители.

 

Ако решението на КЗД влезе в сила и не последват законодателни промени, всички ощетени потребители – граждани и транспортни фирми, могат да си потърсят правата пред съда по реда на Гражданко-процесуалния кодекс, а Европейската комисия може да стартира наказателна процедура срещу страната.

 

Решението на КЗД бе разкритикувано от тогавашния регионален министър Росен Плевнелиев. Той обясни, че моделът на винетките е изработен през 2004 г. от немски консултант, одобрен е от първата до последната запетайка от европейските институции и е въведен от правителството на Тройната коалиция през 2005 г. И това е един добър модел, заяви Плевнелиев. Консултирани с Брюксел били включително цената и валидността ѝ, както и липсата на дневни винетки за леки автомобили, каквито нямало в нито една от останалите страни членки на ЕС.

 

Решението на КЗД бе обжалвано от министерствата на транспорта, регионалното развитие и на финансите.

Още по темата
Още от Бизнес

Какви ще са последствията от скандала около къщите за гости?