Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Васил Терзиев: Още в първия мандат ще разрешим "вечните" проблеми на София

4 коментара
Васил Терзиев, снимка: БГНЕС

Г-н Терзиев, имахте дълга кампания, много срещи, дебати с опоненти - промени ли се с нещо представата ви за реалната ситуация и основните проблеми на София?

Моята кампания започна много преди другите. Имах време да проведа много срещи във всички райони на столицата, да надникна във всяко кътче на софийските потайности. За да стане София добър град за живеене, трябва храброст, подготвеност и сериозен екип. Няма как кмет на София да стане човек, който е взел такова значимо решение единствено за два часа. Дали са му екипа, написали са му програмата и показва партия, която 18 години ръководи София и то при комфорта на свой министър-председател, парламент. И какво направиха?

Не бих казал “основни проблеми”, бих казал, че София си има вечни проблеми – трафика, въздуха, презастрояването, детските градини, ремонтите… Десетилетия говорим, констатираме и пак сме в същия омагьосан кръг. Пресечната точка на всичките ни беди е примирението - тук е така. Не приемам това и съм убеден, че можем много повече и на по-добра скорост.

Срещам се с хора от всички райони на София и виждам едни и същи проблеми навсякъде. Проблеми без решения с години. Моята цел е много ясна - още в първия мандат да разрешим един път завинаги тези проблеми. Ние знаем как да съчетаем дългосрочната визия за развитието на София с най-наболелите ежедневни проблеми, които дразнят всички нас.

Кой е първият проблем, който ще опитате да решите, и как?

Трафикът е един от най-сериозните въпроси. Нашата визия е София да бъде град за хората, а не град за автомобилите. Но, за да намерим решение, трябва да се огледат нещата от всички страни - колко коли влизат в София, от къде влизат, как се разпръскват. В момента близо 40% от софиянци разчитат само на автомобилите си.

Ключово е да имаме добра и бърза алтернатива от страна на обществения транспорт и свързаност. За да може един човек да промени навиците си на придвижване, трябва да знае кой е най-бързият и удобен начин да стига от точка А до точка Б.

Градският транспорт в момента е фрагментиран. Имаме множество маршрути, които обаче често са без добри връзки помежду си. Освен това липсват връзки с довеждащия транспорт до ключови спирки, особено на метрото. А с чисто административни или наказателни мерки нещата няма да се решат.

Ще оптимизираме разписанията така, че градският транспорт да бъде редовен, да има синхрон по отделните коридори и прекачванията да са по-добре координирани. Можем да намалим времето за придвижване в София. Ще работим за предлагане на нова дигитална, зелена, интелигентна мобилност, с повече пешеходни и велосипедни пространства, където транспортът се предоставя като услуга, а хората да предпочитат тези начини на придвижване пред автомобила. София може да е чист и зелен град, в който придвижването става много по-лесно, удобно, приятно за хората и щадящо природата.

Презастрояването е един от проблемите за софиянци. Как може да се реши той?

Презастрояването е резултат от управлението без дългосрочна перспектива и визия през последните 18 години. Много са мерките, които трябва да предприемем незабавно. Най-дългосрочната от тях е актуализация на Общия устройствен план, но в рамките на един мандат може да бъдат положени само основите за това. Като първи стъпки, от които можем да очакваме по-бърз резултат, е общинският строителен контрол да извършва проверките си качествено както на централно, така и на районно ниво. Също така трябва да се спре частичното изменение на ПУП-ове.

Същото се отнася и за по-отговорното управление на общинските имоти, за да може продажбата на общински имоти от практика да стане изключение. По този начин ще се опазят терени за зелени площи, детски градини, улици, обществени сгради. Нашата цел е да актуализираме таксата за разрешително за строеж, като всички допълнително събрани средства да бъдат инвестирани в изграждането на публична инфраструктура. Никой не иска квартали, в които има само жилища, а няма тротоари, детски градини, зелени площи.

Много е интересно точно ГЕРБ да се притесняват от презастрояване, все едно не са управлявали, докато София се презастрояваше. ГЕРБ регулярно продава общински терени - списъкът на последната сесия на общинския съвет беше доста дълъг.

Данъците в София не са увеличавани от години. Смятате ли, че размерите им трябва да се актуализират, за са осигурят средства за инвестициите, които обещавате?

Няма да вдигаме данъците и таксите преди да покажем на софиянци, че можем да управляваме парите им отговорно. Има стотици милиони обществени средства, които изтичат, има несъбрани налози, финансовата стратегия не се извършва. Ще работим това да се промени.

Как ще се справите с липсата на инфраструктура, на детски градини, училища и други обществени сгради в "новите квартали", а и в много от старите, в които също така липсват и публични терени?

Ще кажа кратко - след нашия мандат тази тема няма да съществува. Защото поемам ангажимента нито едно дете в София да не е без възможност за дневна грижа. Сега цялата система за записване в детските градини не улеснява семействата с деца и създава само стрес. Защо е толкова сложно да се строят детски градини, като в същото време огромни сгради се строят за нула време из целия град. Защо е възможно други европейски столици да имат решение на този проблем, а ние – не?

За мен решението е въпрос на политическа воля. Търсиш отговори, докато не ги намериш. В математиката често има различни начини да стигнеш до решението на задачата. Когато си в задънена улица и се сблъскаш с проблема с отчуждаването на имоти, мислиш и в други посоки.

Ние ще работим с бизнеса за алтернативни решения - например създаване на условия за грижи за децата в пространства, които принадлежат на компаниите, в които родителят работи. Има много добри примери за това. Освен това задължително трябва да се помисли и върху статута на детските центрове, забавачниците, родителските кооперативи, за да се намери начин и те да станат част от решението. Огромна част от тях в момента са на ръба на закона.

Казахте, че трябва да има черен списък на строителните фирми, които не се справят с изпълнението на проектите, възложени от общината. Как ще се осъществи тази идея при положение, че има законови ограничения за създаването на такъв списък?

Това е начинът да излезем от цикъла, в който едни и същи фирми създават едни и същи проблеми. Но смяната на човек или фирма, ако не се смени системата, няма да даде резултат. Трябва да вдигнеш нивото на средата. Добро планиране, прозрачни поръчки, засилен контрол, видими резултати.

Борбата с корупцията е дългосрочно предизвикателство, но ще я поведем още от първия ден в общината. С повече прозрачност, със система за оценка на корупцията, с реални действия по сигнали срещу корупция.

Има подобни списъци в други държави от ЕС, значи и тук може да има. Но пак опираме до това, което споменах по-рано - една партия, която е имала премиер, мнозинство в парламента, кмет и общински съвет и не е направила нужните промени. Защото е имала други интереси.

Трябва ли да се разширят платените зони за паркиране? Да се промени цената за ползването им?

Тук имаме малко по-различно виждане. София е европейската столица с най-високи нива на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха - често над 10 пъти над нормата, особено през зимата. Това е заключение на Световната здравна организация (СЗО), но всеки един от нас може да го види и почувства. Важно да намалим автомобилния трафик, а не да увеличаваме зоните за паркиране. Това ще помогне и за изчистване на въздуха, и за намаляване на задръстванията. Но ние трябва да направим и тотално нов анализ на транспортния модел на София. Иначе ще е пак работа на парче.

Говорите за строителство на многоетажни паркинги. Колко такива могат да бъдат направени за четири години, колко ще струват и как ще се осигурят парите за тях?

Нашият принцип е първо да се погрижим за едната кола на домакинство. Тя е потребност, всичко друго е разкош. Това ще бъде и философията, в случай, че преосмисляме зоните. Както и по какъв начин да облекчим кварталите, тъй като има 200 000 автомобила, които всеки ден влизат в София. И те не остават на буферни паркинги, тъй като такива няма. Иначе паркинг, като този, който се строи в “Гео Милев” в момента, струва между 4 и 6 млн. лв. Което е сериозен разход.

Монтажните паркинги, които планираме за кварталите, са по-евтини. Парите за тях могат да бъдат осигурени като спрем източването на средства към “наши фирми” и “наши хора”. София губи годишно по 500 млн. лв. А това са достатъчно пари за четири години да се решат четири големи проблема. Включително този с паркингите.

Смятате ли, че структурата на общинската икономика трябва да се промени? Да се закрият или обединят дружества, да се оптимизира по друг начин?

Всяко общинско дружество ще мине ревизия и одит. Да, някои дейности като градския транспорт са социални и там печалбата не е на всяка цена. Но дори и там има течове, които могат да бъдат запушени. За закриване не може да се мисли, преди да се направят всички отчети и анализи. Но ще се борим за модел, при който има повече общински дружества, които допринасят положително за бюджета на София. Общинските търговски дружества са важна част от икономиката на града, но в момента те не допринасят за положителната част на бюджета на София.

Как ще решите проблема със свръхзадлъжнялата "Топлофикация"? Имаше планове дружеството да се прехвърли на държавата, смятате ли, че това трябва да се направи?

„Топлофикация“ не е проблем, който може да бъде решен само от Столичната община, защото дългът на дружеството нараства с по 200 млн. лева на година, а докато дългът не бъде преструктуриран, не може да има инвестиции. Тоест ще искаме помощ от държавата. Плюс това трябва да се оправи самото дружество, защото сега е пробито и неефективно и от него изтичат пари, а дава топлина на 450 000 души.

Дружеството постоянно е на загуба, управлява се лошо, не спазва технологичните норми и е воденичен камък за Столичната община.

Смятам, че трябва да се промени концепцията за преструктуриране на “Топлофикация”. Готовият план беше правен с данни, които вече не са актуални. И затова трябва да се направи нов план, който да вкара “Топлофикация” в бъдещето. Ние имаме цялостна концепция за реформа. Планът на управляващите винаги е бил те да правят каквото си правят и да чакат спасителен пояс от правителството или някаква външна сила. Но такъв пояс няма. Няма нови технологии, няма пари, дружеството е застинало в миналото.

ТЕЦ-овете са в ужасно състояние, магистралните топлопроводи - също. Пречиствателната техника на работи, генерират се три пъти по-високи количества на азотни окиси, което се отразява на качеството на живот на всички софиянци, защото тези комини замърсяват. Искам да почерпим положителен опит. Дали ще са геотермални централи като във Франция, слънчеви топлоцентрали като в Дания, термопомпи - има много решения. Ние предлагаме декарбонизация, диверсификация и децентрализация - визия която напълно съвпада с тази на ЕС за въглеродна неутралност, съответно финансирането ще бъде по-лесно.

Казахте, че искате бившата сграда на МВР на "Лъвов мост" да се превърне в музей. На какво?

На комунистическия режим. За да е сигурно, че хората ще могат да видят и да усетят истината, а не само да живеят с някаква носталгия. Трябва да възпитаме младите хора така, че този режим, и подобни авторитарни режими, никога да не се връщат.

Ако спечелите кметското място, но не и мнозинство в общинския съвет, ще работите ли с ГЕРБ или с някоя от другите политически сили в него? При какви условия?

При безапелационна победа няма да има потребност от такъв диалог. Ще имаме мнозинство в общинския съвет и ще осъществяваме всичките си политики. Ако нямаме мнозинство, ще действаме по следния метод - обосновано решение, разписано подробно, разисквано, всички софиянци да са се запознали с него, да са го обсъдили. И тогава това решение би трябвало да срещне поддръжката на Общинския съвет. В крайна сметка - всички 61 души в общинския съвет би трябвало да искат доброто на София и софиянци, нали?

Ако не станете кмет на София, ще продължите ли с политиката?

Концентрирани сме и работим само в план да спечелим изборите на 29-и. И това да е само началото на важна промяна за София. Защото нашият град уж расте, но не старее, но това не е така. Красотата му е помрачена от корупция и липса на воля за промени. Това трябва да се промени.

Знам, че заедно можем да направим София още по-добро място - за нас, за децата ни, за всички. Не просто място за живеене, а град с бъдеще, град на бъдещето. Затова и направихме толкова голяма коалиция със съмишленици - хора, които идват от бизнеса, политиката, общественици, граждани и всички работим за тази мечта. 

*Предизборна кампания за Местни избори 2023. Платена публикация. Купуването и продаването на гласове са престъпления.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. xa_poznai
    #4

    Това, което разбрах е че всички българи ще продължим да плащаме за софийското парно! Явно ще опрощаваме милиардите на софийската топлофикация за да може да почне да трупа нови задължения - термопомпи ала бала - има визия човека! Ама парите пак ще са от бюджета. Така да се каже нужно е всички да подкрепим столицата. Няма хората там да плащат като всички останали, все пак е столицата.

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  3. Honest John
    #2

    Проблемите на София са стари поне колкото родата на комунистическото отроче и точно той няма да ги реши дори и да иска.

  4. Jack Daniels
    #1

    Стига с тази София! Някой незапознат човек ще реши че България както Люксембург е само София. Проблемите на София та проблемите на София. Няма проблеми на София. София е проблема! Да! Свръх централизацията! Всичко се прави в София. За улеснение на корупцията. Няма да бягаш до Варна, Плевен и/или Пловдив я.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.