Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Велосипедна архитектура от ХХІ век

7 коментара
Сн. BYCS

Велоалея през водата, най-големият паркинг за велосипеди в света, път за колела над реката. Това са част от проектите, включени в тазгодишното биенале на велосипедната архитектура. Идеята му е да показва съвременни и модерни решения, които насърчават използването на колела за придвижване и променят градовете по света.

Събитието се провежда в Амстердам и това е второто му издание. То показва работата на дизайнери от цял свят. Идеята е да се покажат сериозните икономически, социални и екологични ползи от поставянето на велосипедния транспорт в центъра на градския дизайн.

1. Вело и пешеходна връзка в Барселона
Автори: Batlle i Roig (Барселона, Испания)

Тази алея за пешеходци и велосипедисти минава през едно от големите кръстовища в Барселона. В продължение на 60 години то е било препятствие за хора без автомобили. Новата алея е възможно най-бързата връзка за преминаването на пешеходци и велосипедисти, като съкращава почти 500 метра от пътя.

2. Кафе и колела в Холандия
Автори: BureauVanEig/Biq architecten (Делфт, Нидерландия)

Този паркинг за велосипеди се намира в кампуса на Техническия университет Делфт в Холандия. Към него има и работилница за поправка на колела, както и кафене. Основното предизвикателство към авторите на проекта било да превърнат паркинга в атрактивно място за студентите. За целта е направено и кафене, а пространството наоколо прилича на затревен хълм, който скрива гаражите.

3. Хъб за велосипеди в Австралия
Автор: Coniglio Ainsworth Architects (Пърт, Австралия)

Хъбът за велосипеди се намира в университета Curtin в австралийския град Пърт. В сградата има място за 180 колела, както и душове, съблекални, гардероби, тоалетни. Има и инструменти за дребни поправки като смяна на спукана гума. Покривът на сградата е тераса за почивка, срещи и събития.

4. Въздушна веломагистрала в Сямън
Автор: Dissing+Weitling (Сямън, Китай)

Китайският град Сямън има дългосрочна стратегия за развитие на велосипедния транспорт. В рамките ѝ е направена 8-километрова въздушна веломагистрала. Тя се издига на платформи, които минават покрай съществуващо скоростно трасе за автобуси.

5. С колело през водата
Автор: Visit Limburg, Lens°Ass Architecten (Лимбург, Белгия)

Този проект на "Посети Лимбург" води велосипедистите до над 200 метра дълга алея, която буквално разцепва водата. Интересът към това специално трасе е голям. На ден то се посещава средно от около 700 души. Алеята беше включена в списъка на списание Time за стоте най-интересни места за посещение през 2018 г.

6. Най-големият велопаркинг в света
Автор: Ector Hoogstad Architecten (Утрехт, Нидерландия)

Централната гара в Утрехт е натоварен транспортен хъб. В последните години тя преминава през сериозни трансформации, за да се превърне в истински интермодален терминал. Точно до гарата се намира новият паркинг за велосипеди. Гаражът е проектиран с три основни цели - удобство за хората, бързина и сигурност. Пътниците могат да преминат през целия гараж с велосипедите си, за да стигнат до свободните места за паркиране. Могат да ползват и допълнителни услуги като място за поправка или наем на колела.

7. С колело в короните на дърветата
Автор: BuroLandschap (Лимбург, Белгия)

Тази алея сред дърветата е част от известната велосипедна мрежа на белгийския град Лимбург. По-високата част от алеята се извисява на 10 метра височина и може да се ползва и от пешеходци.

8. Велоалея вместо магистрала
Автор: Monk Mackenzie, LandLAB, GHD (Окланд, Нова Зеландия)

Този проект е превърнал изоставена част от магистрала във велоалея, която допълва велосипедната инфраструктура на Окланд. Тя е боядисана в розово, за да се отличава от заобикалящите я пътища за автомобили.

9. Футуристичен мост в Ронхайм
Автор: Schneider+Schumacher (Ронхайм, Германия)

Този извит мост се намира в германския град Ронхайм. Той стига до входа на местен петролен терминал. Затова трябвало да бъде така конструиран, че да не позволява на велосипедистите и пешеходците да имат достъп до минаващите танкери. Така е направена висока стена, която в същото време гарантира и сигурността на преминаващите.

10. Обърнатият мост
Автор: Nooyoon (Ню Йорк, САЩ)

Куинсуей (Queensway) е една от изоставените жп линии в Ню Йорк и както говори името се намира в Куинс. Идеята е тя да бъде превърната във велоалея, но да се използва и за преминаването на пешеходци. В същото време пространството ще се използва и от живеещите наоколо за забавление, спорт, срещи.

11. Гарата Норепорт
Автор: COBE and Gottlieb Paludan Architects, Sweco (Копенхаген, Дания)

Норепорт е най-натоварената гара в Дания. Тя се състои от няколко павилиона със заоблени, плоски и затревени покриви. Дизайнът е насочен и към нуждите на велосипедистите. За целта е планиран голям паркинг за колела с 2500 места.

12. С колело по Рейн
Автор: SPADE (Кьолн, Германия)

Тази велоалея, наречена РейнРинг, е планирана за едно от най-значимите публични пространства в германския град Кьолн. Велокръгът трябва да свързва два моста над реката и двете части на центъра на града.

13. Велосипеди под градската железница
Автор: Paper planes e.V. (Берлин, Германия)

Този проект има за цел да превърне във велоалея пространствата под и покрай емблематичното за Берлин въздушно метро - линия U1. Целта е създаването на самостоятелни и почти изцяло покрити 9 км за колела в сърцето на града. За настилка на трасето ще се използва рециклирана пластмаса. Предвижда се изграждането на комуникационна система за информиране на велосипедистите, както и засаждането на растителност около трасето, която да намалява шума от околния трафик.

14. Велопаркинг върху навес
Автор: NL Architects (Хага, Нидерландия)

Централната гара на Хага в момента минава през мащабен ремонт, за да се превърне в модерен транспортен хъб. Към сградата ще бъде направен нов вход, а над него ще минава въздушна трамвайна линия. Тази трансформация ражда и идеята паркингът за колела също да е на новия вход на гарата. Стойките за велосипеди ще бъдат разположени на покрива.

15. Мост в Холандия
Автор: NEXT Architects (Пюрмеренд, Нидерландия)

Този мост е връзка между стария и новия център на Пюрмеренд. Целта на проектантите е била да разделят пешеходците от велосипедистите. Така пешеходците минават по конструкция, която се издига 12 метра над водата и предоставя гледка към града. Под тази арка се извива 10-метрова велоалея, която може да се ползва и от хора с инвалидни колички.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Xakepa_No2
    #7

    Живея в Холадия и карам колело всеки ден навсякъде, първото в света вдигнато кръгово само за колела ми е до вкъщи. За да са приложими идеите има 2 основни изисквания 1)Страната/градът да са поне относително равни и 2)Да има място да се отдели физически велосипедния трафик от всеки друг. Ако архитектурата не е мислена така или се взема от колите или е доста скъпо. Велосипеда е ОК за определена градска конфигурация - за вътрешно сити метрото е май-добре, за събърбия колата рулира. Няма пенкилер.

  2. Естествено
    #6

    Само дето Холандия е равна като тепсия. И наистина са нагли велосипедистите в Холандия.

  3. eagle_eye
    #5

    Вдъхновяващо и в същото време натъжаващо. У нас нищп не се прави просто така - за облика на градовете и удобството на жителите. На всяка педя някой нещо краде, загражда, шикалкави, точи обществен ресурс...

  4. В и К
    #4

    За пълнота, ето и нашия архитектурен принос: https://nbox.bg/bulgaria/item/27046-kak-bai-ganyoo-pravi-veloalei-v-sofiya-snimki.html

  5. pepsimc
    #3

    Моля ви, редактирайте си статията! В българския език няма такава дума "колелета". Казва се "колела".

  6. tim
    #2

    Доста голяма тъпотия - сн. 15. Пешеходците се катерят, велосипедистите - по равното. Но то в Холандия е така - велосипедистите са нахални и ще те прегазят ако си им на пътя.

  7. pump it!
    #1

    Забележително! Някои от проектите са страхотни!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.