Велосипедна архитектура от ХХІ век

Сн. BYCS

Велоалея през водата, най-големият паркинг за велосипеди в света, път за колела над реката. Това са част от проектите, включени в тазгодишното биенале на велосипедната архитектура. Идеята му е да показва съвременни и модерни решения, които насърчават използването на колела за придвижване и променят градовете по света.

Събитието се провежда в Амстердам и това е второто му издание. То показва работата на дизайнери от цял свят. Идеята е да се покажат сериозните икономически, социални и екологични ползи от поставянето на велосипедния транспорт в центъра на градския дизайн.

1. Вело и пешеходна връзка в Барселона
Автори: Batlle i Roig (Барселона, Испания)

Тази алея за пешеходци и велосипедисти минава през едно от големите кръстовища в Барселона. В продължение на 60 години то е било препятствие за хора без автомобили. Новата алея е възможно най-бързата връзка за преминаването на пешеходци и велосипедисти, като съкращава почти 500 метра от пътя.

2. Кафе и колела в Холандия
Автори: BureauVanEig/Biq architecten (Делфт, Нидерландия)

Този паркинг за велосипеди се намира в кампуса на Техническия университет Делфт в Холандия. Към него има и работилница за поправка на колела, както и кафене. Основното предизвикателство към авторите на проекта било да превърнат паркинга в атрактивно място за студентите. За целта е направено и кафене, а пространството наоколо прилича на затревен хълм, който скрива гаражите.

3. Хъб за велосипеди в Австралия
Автор: Coniglio Ainsworth Architects (Пърт, Австралия)

Хъбът за велосипеди се намира в университета Curtin в австралийския град Пърт. В сградата има място за 180 колела, както и душове, съблекални, гардероби, тоалетни. Има и инструменти за дребни поправки като смяна на спукана гума. Покривът на сградата е тераса за почивка, срещи и събития.

4. Въздушна веломагистрала в Сямън
Автор: Dissing+Weitling (Сямън, Китай)

Китайският град Сямън има дългосрочна стратегия за развитие на велосипедния транспорт. В рамките ѝ е направена 8-километрова въздушна веломагистрала. Тя се издига на платформи, които минават покрай съществуващо скоростно трасе за автобуси.

5. С колело през водата
Автор: Visit Limburg, Lens°Ass Architecten (Лимбург, Белгия)

Този проект на "Посети Лимбург" води велосипедистите до над 200 метра дълга алея, която буквално разцепва водата. Интересът към това специално трасе е голям. На ден то се посещава средно от около 700 души. Алеята беше включена в списъка на списание Time за стоте най-интересни места за посещение през 2018 г.

6. Най-големият велопаркинг в света
Автор: Ector Hoogstad Architecten (Утрехт, Нидерландия)

Централната гара в Утрехт е натоварен транспортен хъб. В последните години тя преминава през сериозни трансформации, за да се превърне в истински интермодален терминал. Точно до гарата се намира новият паркинг за велосипеди. Гаражът е проектиран с три основни цели - удобство за хората, бързина и сигурност. Пътниците могат да преминат през целия гараж с велосипедите си, за да стигнат до свободните места за паркиране. Могат да ползват и допълнителни услуги като място за поправка или наем на колела.

7. С колело в короните на дърветата
Автор: BuroLandschap (Лимбург, Белгия)

Тази алея сред дърветата е част от известната велосипедна мрежа на белгийския град Лимбург. По-високата част от алеята се извисява на 10 метра височина и може да се ползва и от пешеходци.

8. Велоалея вместо магистрала
Автор: Monk Mackenzie, LandLAB, GHD (Окланд, Нова Зеландия)

Този проект е превърнал изоставена част от магистрала във велоалея, която допълва велосипедната инфраструктура на Окланд. Тя е боядисана в розово, за да се отличава от заобикалящите я пътища за автомобили.

9. Футуристичен мост в Ронхайм
Автор: Schneider+Schumacher (Ронхайм, Германия)

Този извит мост се намира в германския град Ронхайм. Той стига до входа на местен петролен терминал. Затова трябвало да бъде така конструиран, че да не позволява на велосипедистите и пешеходците да имат достъп до минаващите танкери. Така е направена висока стена, която в същото време гарантира и сигурността на преминаващите.

10. Обърнатият мост
Автор: Nooyoon (Ню Йорк, САЩ)

Куинсуей (Queensway) е една от изоставените жп линии в Ню Йорк и както говори името се намира в Куинс. Идеята е тя да бъде превърната във велоалея, но да се използва и за преминаването на пешеходци. В същото време пространството ще се използва и от живеещите наоколо за забавление, спорт, срещи.

11. Гарата Норепорт
Автор: COBE and Gottlieb Paludan Architects, Sweco (Копенхаген, Дания)

Норепорт е най-натоварената гара в Дания. Тя се състои от няколко павилиона със заоблени, плоски и затревени покриви. Дизайнът е насочен и към нуждите на велосипедистите. За целта е планиран голям паркинг за колела с 2500 места.

12. С колело по Рейн
Автор: SPADE (Кьолн, Германия)

Тази велоалея, наречена РейнРинг, е планирана за едно от най-значимите публични пространства в германския град Кьолн. Велокръгът трябва да свързва два моста над реката и двете части на центъра на града.

13. Велосипеди под градската железница
Автор: Paper planes e.V. (Берлин, Германия)

Този проект има за цел да превърне във велоалея пространствата под и покрай емблематичното за Берлин въздушно метро - линия U1. Целта е създаването на самостоятелни и почти изцяло покрити 9 км за колела в сърцето на града. За настилка на трасето ще се използва рециклирана пластмаса. Предвижда се изграждането на комуникационна система за информиране на велосипедистите, както и засаждането на растителност около трасето, която да намалява шума от околния трафик.

14. Велопаркинг върху навес
Автор: NL Architects (Хага, Нидерландия)

Централната гара на Хага в момента минава през мащабен ремонт, за да се превърне в модерен транспортен хъб. Към сградата ще бъде направен нов вход, а над него ще минава въздушна трамвайна линия. Тази трансформация ражда и идеята паркингът за колела също да е на новия вход на гарата. Стойките за велосипеди ще бъдат разположени на покрива.

15. Мост в Холандия
Автор: NEXT Architects (Пюрмеренд, Нидерландия)

Този мост е връзка между стария и новия център на Пюрмеренд. Целта на проектантите е била да разделят пешеходците от велосипедистите. Така пешеходците минават по конструкция, която се издига 12 метра над водата и предоставя гледка към града. Под тази арка се извива 10-метрова велоалея, която може да се ползва и от хора с инвалидни колички.

Още от Общество