Владислав Горанов предложи да се помисли нужни ли са служебни правителства

ГЕРБ и ОП работели по "фините настройки" и до 4 май е реалистично да има нов кабинет

Владислав Горанов предложи да се помисли нужни ли са служебни правителства

Четвърти май е реалистична дата за ново правителство, заяви депутатът от ГЕРБ Владислав Горанов, който участва в преговорния екип на партията си с "Обединени патриоти" (ОП). Структурата на правителството и броят на министерствата няма да се променят, потвърди Горанов в неделя пред БНР. Почти сигурно е, че той ще остане финансов министър и в кабинета "Борисов 3".

Коментирайки "озадачаващата" дейност на служебното правителство на Огнян Герджиков и противоречивата му координация с назначелия го президент Румен Радев, Владислав Горанов се усъмни в необходимостта от съществуването на служебни правителства въобще. Това обаче може да се реши с промени в Конституцията и доколкото стана ясно, Горанов би подкрепил подобен ход, макар че според него темата не била актуална.

Той потвърди казаното преди ден от лидера на ВМРО Красимир Каракачанов, че ГЕРБ и ОП са се обединили около мнението, че броят на министерствата в новия кабинет няма да бъде променян: "Не се налага нито смяна на имена, нито събиране или разделяне на министерства, а и знаете, че дори смяната само на едно име на министерство изисква смяната на 30 - 40 закона в последствие".

Бившият министър каза, че все още не са решени всички същностни въпроси по коалиционното споразумение, а в момента се работи в голяма степен по "фини настройки по текстове и приоритети". Решенията ще се вземат от "Съвет на коалицията с по трима представители на двете формации , които формират или подкрепят коалиционното управление. Решения се вземат в такива формати с единодушие", каза Горанов.

ГЕРБ и ОП записаха в правителствената програма само приоритети, които са общи и за двете формации. Теми като въвеждането на чист мажоритарен вот, за какъвто ГЕРБ настоява, но ОП са против, не присъстват в програмата и по тях партньорите нямат взаимен ангажимент.

"Там, където не се вземе общо решение, всяка от политическите сили има възможност и право, след като са изчерпани всички други възможности, да продължи да развива своите тези и да търси политическо решение за тях в рамките на парламента, но с това условие, че всички приоритети, около които предварително сме се обединили ще се считат, след обсъждане, за приети и няма да бъдат преразглеждани", обясни Горанов.

ГЕРБ си запазва правото да приема или отхвърля министерски номинации на ОП

Все още не е постигнато споразумение относно разпределянето на министерските постове, уточни той, който изтъкна, че е важно да бъде назначен точният човек за всяко кресло и ГЕРБ си запазва правото на коментари върху поименния състав, предложен от партньорите.

По думите му 4 май е реалистична дата за обявяване на новото правителство. "Мисля, че ще се вместим в конституционния срок, който е едноседмичен", каза бившият и бъдещ финансов министър.

Според неофициална информация тази дата, обявена още при старта на разговорите между ГЕРБ и ОП в началото на месеца, е избрана от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов поради астрологични съображения – тогава изтича ретроградният Меркурий.

Анонсирането на информацията за Деница Златева не прави чест на Нинова

Горанов каза още, че не се налага създаването на отделно министерство за българското председателство на ЕС, тъй като за целта вече има създаден специален административен център. Вероятно е обаче с координацията да се заеме някой от вицепремиерите в новия кабинет.

Лидерът на БСП Корнелия Нинова съобщи в петък, че Бойко Борисов поискал сегашният служебен вицепремиер по европредседателството Деница Златева, която е бивш международен секретар на БСП, да запази поста си и в новото правителство. Нинова обаче не разрешила.

По този повод Горанов коментира: "Така или иначе, Бойко Борисов ще предложи поименния състав на МС. Това му е дадено по право от Конституцията, ако той вземе мандата. В случая, по-интересна беше реакцията на Нинова, която побърза да се разграничи и да нареди на члена на БСП Деница Златева в никакъв случай да не поема. Знаехме (за поканата б.р.) и според мен, начинът, по който се анонсира тази информация не прави чест на Нинова. В края на краищата това е зад нас!"


Горанов даде положителна оценка на работата на Златева и изтъкна, че от партията винаги са търсели "най-добрите възможни решения" за определени постове, дори и да са външни за ГЕРБ или политическата система.

Той даде добра оценка за работата и на служебния министър на финансите Кирил Ананиев, който бе негов зам.-министър в кабинета "Борисов 2": "Ако зависи от мен, ако аз съм финансов министър, много вероятно е Ананиев да продължи работа с мен. Той е доказан професионалист".

Да се помисли дали служебното правителство въобще да отпадне

Според Горанов, при едно недобре балансирано служебно правителство може да се постави под съмнение дори и конституционното място на изпълнителната власт по времето, в което тя е отговорност на президента.

"Трябва да се помисли какви са правомощията на служебното правителство или въобще да отпадне. В много държави нямат подобно понятие "служебно правителство" и отговорността се носи от политическата сила, която е управлявала, докато не се преодолее политическата криза. Пример са Испания, Белгия и др. Така, първо, е ясно политическата отговорност кой я носи и, второ, никога не се поставя под съмнение отговорността пред избирателя, защото нито един от служебните министри няма да се явява на избори и той може да направи всякаква щуротия, която реши, без това по никакъв начин да се отрази на политическата система", коментира той, но уточни, че моментът не е подходящ за такава реформа.

"Коментирам, че работата на служебното правителство беше дотам озадачаваща и координацията между президента и служебното правителство беше дотам противоречива, че в един момент си задавахме въпроса дали нямаме дефицит в Конституцията по отношение на ролята му. Досега такъв въпрос в обществото не е повдиган, не е стоял", каза Горанов.

БСП са объркали сметките на предложението си за пенсиите


По повод постигнатия компромис между ГЕРБ и "Обединени патриоти" за повишение на минималните пенсии от 165 лв. до 200 лева, Горанов каза,че е най-добрият възможен. Той напомни, че ОП до голяма степен са базирали изборната си кампания на говорене в тази посока "и се наложи взаимно да правим компромиси с ясното съзнание, че това е цената на едно стабилно правителство, което може в следващите няколко години да води държавата".


Горанов изтъкна, че предложеното в момента увеличение ще струва на държавата 280 млн. лв. за 2018 година, а предложеното от БСП – 800, тъй като лансираното число – 400 млн. лв се отнася за остатъка от 2017 година: "Това, което предлагат колегите от БСП, първо, струва много. Дори оценката за въздействие, когато са я правили, са объркали осигурителния доход. Законопроектът, който са внесли реферира към осигурителния доход за 2012, а не за 2013-та, както те са посочили, но това са технически детайли. Не дават отговор на въпроса обаче, в този законопроект, как ще осигурят средствата за осъвременяване на пенсиите, както те предлагат, и как в следващата година, за сметка на какви политики, ще се осигурят тези 800 милиона, тъй като годишният ръст на разходите в бюджета не дава възможност за такива резки увеличения на един или друг разход".

Не замразяване, а промяна в модела на формиране на депутатските заплати

Една от първите задачи на здравния и социалния министър в новото правителство ще бъде комисиите ТЕЛК ще бъдат прехвърлени към НОИ. Целта е да бъде затегнат контролът върху инвалидните пенсии, съобщи Горанов.

Той оцени като "бич" неплащането към служители и партньори от страна на некоректния бизнес и обеща мерки в тази насока. Той коментира още, че не е необходимо замразяване на депутатските заплати, а промяна на модела за формирането им, който е от времето на Великото народно събрание.

Юлиян Ангелов от ВМРО: Не сме хора, които искат власт и далавери

Организационният секретар на ВМРО и секретар на парламентарната група на "Обединените патриоти" Юлиян Ангелов коментира, че очернянето на членове на коалицията в медиите е започнало, когато е станало ясно, че тя ще участва в следващото управление.

"В тези неща, които се тиражират и пишат, според нас, няма нищо вярно. Ние го сме доказали в предходното правителство, когато отказахме министерски постове и директно влизане във властта, защото смятахме тогава, че нашата тежест е още малка, за да участваме в подобно нещо. Ако сме искали да правим далавери и да сме хора, които имаме огромни амбиции да участваме в изпълнителната власт, можеше да го направим още тогава", каза Ангелов пред БНР.

"Обединените патриоти" не очакват проблеми при обсъждането на конкретни имена в разпределението на министерските постове, тъй като вече е постигнат консенсус за по-важното - програмата за управлението.


Ангелов коментира и твърдението на президента Радев, че е платено за двуредова ограда по границата с Турция, а се строи едноредова.


"Има хора, които са натоварили тези фирми, които работят по границата, с това да изпълнят определени дейности и това са областните управители. Ако има вина в областните управители или в самите фирми, които са нарушили определени изисквания, нека те да понесат своята отговорност. Това е безспорно, така че ние нямаме никакви задръжки от гледна точка на това да пазим някого - определени хора или определен бизнес, ако злоупотребяват с държавни пари", каза той.

Политикът изтъкна, че ГЕРБ и "Обединените патриоти" не са единодушни относно въвеждането на мажоритарна избирателна система: "Никога не сме се съобразявали, подкрепяйки някого, ако той предлага нещо, което смятаме, че не е полезно за държавата, да гласуваме за подобно нещо. Гласували сме спрямо убежденията си в Народното събрание, спрямо вижданията. Нещата, които сме договорили взаимно като политики, ще ги подкрепяме, но, оттам насетне мисля, че всяка една от формациите, ако не се стигне до общо виждане, трябва да защитава своята позиция".

Още по темата
Още от България