Юристи търсят решение за спряната държавна субсидия на БДЖ

Юристи търсят решение за спряната държавна субсидия на БДЖ

В следващите дни юристи на железницата и финансовото министерство ще излязат с решение на проблема със спряната държавна субсидия за БДЖ, каза след заседанието на Министерския съвет в сряда транспортният министър Ивайло Московски. Надявам се, че няма да се стигне до спиране на влакове, допълни той.

Московски обясни, че субсидията за БДЖ – около 13 млн. лева на месец, са блокирани от юли занапред. Причината е необслужван заем към Световната банка от 1995 г. за 131.5 млн. долара. Тогава жп превозвачът и компанията “Железопътна инфраструктура’ (НКЖИ) са били едно дружество. Парите са основно за инвестиции в жп линии – т.е около две трети от парите са за НКЖИ.

Тъй като БДЖ няма възможност да обслужва този заем, е активирана държавната гаранция. Парите са блокирани директно от Световната банка, а бюджетът си ги прихваща от субсидията за БДЖ, каза още Московски.

Търси се вариант заемът да се прехвърли към НКЖИ, каза Московски. В момента компанията собственик на релсите не плаща пари за обслужване на кредита, а си приспада суми от дълга на БДЖ за ползване на железопътната инфраструктура. “Ако си правят вътрешни прихващания, това означава, че пари към банката няма да влязат, обясни министърът.

На въпрос ще продаде ли държавата “БДЖ Товарни превози” на офшорна компания с капитал 10 лв. Московски отговори, че “ако има кандидат, който отговаря на условията, процедурата, ще се проведе”.

Във вторник стана ясно, че в надпреварата за приватизация на транспортното дружество остава само прясно регистрираното “Дует реълуей България” – дъщерно на кипърската офшорка “Дует Реълуейс Лимитед”. Зад нея стои британският инвестиционен фонд Duet Group, чийто основен фокус е бил недвижими имоти.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?