Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За модернизация на жп линиите трябват 14 млрд. лв.

8 коментара
За модернизация на жп линиите трябват 14 млрд. лв.

Стойността на всички проекти за рехабилитация и модернизация на железопътна инфраструктура е 14 млрд. лв., съобщи във вторник Красимир Крачунов, заместник-генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

С пари от Оперативна програма 'Транспорт" до края на 2013 г. ще се финансират три приоритетни проекта – линиите Пловдив-Свиленград, Септември-Пловдив и Пловдив-Бургас, по които след това влаковете ще могат да се движат средно със 160 км в час. С тяхната стойност от 580 млн. евро се запълва целият ресурс за първия програмен период.

Към края на април са договорени близо 80% от парите за железницата по ОПТ, което е своеобразен рекорд, каза министърът по еврофондовете Томислав Дончев. Разплатени обаче са едва 4% от средствата.

"При един по-добър темп и качествено изпълнение на железопътната инфраструктура и при рехабилитация на няколкостотин метра железен път ще имаме и основание да искаме от ЕК и средства за подвижен състав", каза министър Дончев. Той прогнозира още 20 процента темп на плащанията от цялата определена по програмата сума, което означава не по-малко от 3 млрд. лева.

По думите му трябва да се направи всичко възможно до 2014 година, когато изтича първият програмен период, да бъдат осигурени достатъчно средства не само за пътна, но и за жп инфраструктура. В същото време е необходимо да се провокира интересът и на българския пътник, и на българския предприемач към сектора, добави Томислав Дончев.

През следващия период от 2014 до 2020 г. ще се финансира жп линията Видин-София, която е особено приоритетна, тъй като е част от международен коридор 4. "Вероятно ще строим част от тази линия, защото е абсурдно да говорим, че ще успеем да я построим цялата. Няма кой да даде 2.5 млрд евро за този обект, трябва да бъдем реалисти", коментира Крачунов, цитиран от БТА.

Необходима е коренна промяна на стратегията в областта на изграждането на жп инфраструктурата, смята Никола Дурчев, председател на Националната асоциация по железопътна сигнализация, автоматика и индустрия (РАСТИА). В противен случай има опасност страната ни да остане извън Европа, предупреди той. Според него на първо място стои създаването на структура за управление на проектите, тясно работеща с Брюксел, а Генералният план на транспорта да бъде довършен с помощта на ЕК.

Други мерки са осигуряването на дългосрочно финансиране от националния бюджет, поправка на механизма на функциониране на тръжните процедури. Като особено важно Дурчев определи кооперирането със съседните страни при изграждане на жп коридори, както и ориентиране на по-голяма част от проектите към бизнеса.

Според зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на възможностите за развитие на жп сектора трябва да се гледа по-реалистично. Той увери, че министерството и НКЖИ имат желанието и амбицията да бъдат подготвени проектите за модернизация на жп линиите. "Трябва да се има предвид обаче, че НКЖИ и БДЖ на практика са две банкрутирали компании и се полагат всички усилия те да излязат от блатото", каза Московски.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. minister tonchev2
    #8
  2. 0000
    #7
  3. N
    #6
  4. 0000
    #5
  5. Любопитен
    #4
  6. хах
    #3
  7. lll
    #2
  8. Дарител
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.