За пет седмици - 602 чужди фирми с интерес да вложат 2 млрд. евро у нас

В събота се подписва меморандум с немски производител на електромобили за 140 млн. евро

За пет седмици - 602 чужди фирми с интерес да вложат 2 млрд. евро у нас

За пет седмици 602 чуждестранни компании са изпратили писма за намерения за инвестиции в размер за близо 2 млрд. лева в България. Това е ефектът от обявената надпревара между търговските ни аташета зад граница, съобщи министърът на икономиката Кирил Петков във втроник.

"Резултатът надмина и най-смелите ми очаквания...Това не са общи думи, а реални намерения за инвестиции", каза Петков. Той уточни, че е очаквал да се получат не повече от 300 писма.

Интерес от всяко кътче на Земята към България

Всяко едно търговско представителство е представило писма за намерения за инвестиции у нас, каза Кирил Петков. Общо 62 аташета работят зад граница за привличане на чужди инвестиции у нас към службите по търговско-икономическите въпроси (СТИВ), показват данните на Министерството на икономиката. В някои страни, като Германия и Русия например, има повече от едно представителство.

Победителят в надпреварата е СТИВ Мюнхен. Търговското ни аташе там Стефан Йонков благодари за отличието на страницата във Фейсбук. "Общите ни усилия дават резултат", написа Йонков.

Голям брой писма е имало и от представителствата ни в Лондон и Вашингтон, каза министърът на икономиката.

От общо 602 получени писма 129 са за директни намерения за инвестиции и експорт, 218 - за интерес и 255 за сътрудничество, каза Кирил Петков.

Компаниите, заявили намерения за инвестиции, са от сферите на информационните технологии, логистични центрове, недвижими имоти и такива, които вече са на българския пазар, но планират разширение на бизнеса си у нас, каза Стамен Янев, директор на Българската агенция за инвестиции.

Интересът на чуждите фирми не е към София, а по-скоро към провинцията, посочи Кирил Петков.

Производител на електромобили е първият инвеститор

Министърът на икономиката се надява още в събота да бъде обявена една от тези 602 компании, което ще инвестират у нас. Това е точно в деня за размисъл преди изборите на 11 юли.

Кирил Петков не посочи името на компанията, но уточни, че е европейска, работи в сферата на ново поколение електрически автомобили и има намерение да инвестира 140 млн. евро у нас.

По неофициална информация на Mediapool компанията е германска, малка е и не е известна на широката публика. Тя планира да произвежда изцяло елктромобила си у нас, като най-вероятно ще ползва базата в Баховица край Ловеч, където навремето се произвеждаха китайската марка Great Wall.

"Надявам се, ако в събота успеем, да подпишем този меморандум, да имаме две от тези коли паркирани пред министерството", каза икономическият министър.

Кирил Петков каза, че усилията са насочени към привличане на малки компании, а не на световни имена. Даде пример със семейна немска фирма с оборот под 10 млн. евро, която има интерес да произвежда иновативно медицинско изделие в Плевен. Избран е този град, защото има готови площи и развита шивашка промишленост, обясни Петков без да разкрива повече подробности.

Съветникът на министъра Виктор Насър даде няколко примера с компаниите, заявили интерес да инвестират у нас. Една европейска компания иска да отвори мултифункционален център в София.

Друг интересен проект е между европейски и азиатски консорциум в автомобилната индустрия.

Американски компании имат намерение да инвестират в системи, които "хващат" въглеродни емисии.

Друга компания от Европа планира инвестиции в системи за съхранение на електрическа енергия.

Европейска фирма иска да инвестира в производството на елементи за космически технологии - 3 D принтиране на компоненти за малки спътници, изреди Виктор Насър.

Реализацията на проектите

След добрия първи резултат със заявените намерения, следващата задача е тяхната реализация. Целта е това да се случи в максимално кратки срокове, каза Кирил Петков. За целта той планира отново да обяви надпревара сред аташетата този път за реализиране на заявените намерения.

Целта е много бързо тези инвестиционни намерения да бъдат превърнати в действителни и да започне тяхното реализиране, каза Стамен Янев, изпълнителен директор на БАИ. Той добави, че голяма част от тях ще бъдат използвани като възможност за реални промоционални кампании на България в различни държави.

Министърът на икономиката не се притеснява от липсата на работна ръка, за което се оплакват част от инвеститорите у нас.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?