Напоследък зачестиха исканията от страна на синдикатите за повишение на заплатите в различни сектори на икономиката. Пример за това има и през миналата седмица и той се отнася за учителите. Техните желания бяха свързани с увеличаване със задна дата на допълнителното възнаграждение за продължителна работа от 0.9% на 1% и с увеличаване на заплатите от 1 юли т.г. с 20%. Само че, за разлика от други подобни желания, това не беше изпълнено. Мотивите на управляващите бяха, че не е почтено да се правят подобни обещания два месеца преди изборите.
По принцип Институтът за пазарна икономика винаги приветства случаите, когато управляващите решат да не направят някои разход, зад който не стои икономическа логика. Именно такова се явява и искането за увеличаване на учителските заплати с 20%, тъй като то не е подкрепено с достатъчно аргументи.
Трябва да припомним, че източникът на средствата в бюджета са данъкоплатците и всеки похарчен от правителството лев всъщност е отнет от тези данъкоплатци и така те са лишени от възможността да използват средствата по начин, който предпочитат. В този аспект разходите в консолидирания бюджет трябва да бъдат минимизирани, тъй като в повечето случаи те не отразяват желанията на хората, а по-скоро на управляващите, които могат да използват средствата от бюджета в свой интерес.
В конкретния случай това изглежда се отчита и можем да приемем това решение като добро, тъй като не продължава тенденцията за предизборен популизъм. Освен това по-високите заплати днес предполагат и по-високи заплати в бъдеще, което би натоварило допълнително и следващите бюджети.
Позицията на правителството не е последователна
Позицията на правителството в случая макар и правилна, не е последователна. Аргумент в подкрепа на това твърдение може да се намери, например, в политиката по отношение на повишението на пенсиите. То се предвижда да се случи предсрочно като струва на бюджета повече пари. Изглежда, че има привилегировани групи, за които е възможно повишение, докато за учителите – не. Все пак трябва да вземем под внимание факта, че броят на пенсионерите е значително по-голям от този на учителите и вероятно управляващите разчитат да постигнат по-голям ефект в тази група от потенциални избиратели.
Не трябва да пропускаме обаче и факта, че в консолидирания бюджет за 2005 г. е предвидено увеличение на разходите за образование с 233.8 млн. лв. (14.9%) спрямо миналата година, което значително надвишава необходимите средства за исканите по-високи заплати. Това увеличение ще се използва за други цели, които е възможно да не допринесат за по-доброто качество на образователните услуги, предлагани от държавата.
Нещо повече, качеството на тези услуги непрекъснато се влошава и свидетелство за това са по-лошите средни резултати на българските ученици при провеждане на сравнителни изследвания.
Все пак трябва да отбележим, че през тази година бяха осигурени средства за закупуване на компютри в училищата, което предполага и по-съвременни методи на преподаване и съответно по-адекватно образование на изискванията на трудовия пазар. Само че тук възниква друг проблем – дали има достатъчно на брой подготвени учители, които да преподават като използват пълноценно новите компютри. Отговорът на този въпрос е неясен, но по-скоро изглежда отрицателен.
Как трябва да се случи повишаването на заплатите на учителите?
Това може да стане при провеждането на радикална реформа в този сектор. Тя се изразява в няколко стъпки: въвеждане на ваучерна система, приватизация на училища и съкращаване на учители.
За ваучерната система се говори усилено напоследък и тя присъства в предизборните програми на почти всички партии. Принципът при нея е да се насърчи конкуренцията между училищата като за всеки ученик държавата отпуска определена сума пари. Тази сума обаче, “следва” ученика – т.е. той си избира къде да учи и там отиват и парите. Така училищата ще се стремят да привлекат повече ученици като им предложат по-добри услуги.
За подпомагане на този процес е необходима и по-голяма степен на децентрализация на управлението на училищата. Това може да стане чрез даване на по-големи правомощия на директорите им с цел постигане на по-гъвкаво и креативно управление.
Следващата стъпка е съкращаване на част от учителите с цел постигане на по-висока ефективност на образователния процес. Според изследване на Световната банка съотношението между броя на учителите и учениците в България е с около 25% по-високо, отколкото е средното за страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Спрямо най-добрата практика, каквато се явява Ирландия, това съотношение е дори с 50% по-високо.
Следователно действително съществуват възможности за намаляване на броя на учителите. Това би могло да освободи значителен по размер ресурс, който да бъде използван за подобряване на условията за преподаване и за по-високи заплати.
Образованието все още не дава достатъчно подготвени кадри за практиката
Ползата от доброто образование е доказана отдавна и няма нужда да я изтъкваме в детайли отново. Доброто образование подготвя по-висококвалифицирани работници, дава им повече умения и ги прави по-подготвени да отговорят на изискванията на пазара на труда. При сегашната ситуация на голяма част от работодателите се налага да провеждат допълнително и скъпоструващо обучение за служителите си, за да успеят да ги използват пълноценно. Така за работниците е необходимо повече време за приспособяване към работата и поне в началото на трудовия си стаж са по-неефективни. По този начин се повишават и разходите на работодателите за наемане на допълнителен труд и те са по-слабо конкурентни отколкото биха били ако образованието беше по-качествено.
Заплатите в сферата на образованието действително са ниски спрямо тези в страните от ЕС, но това може да се каже за всички заплати в страната. В рамките на обществения сектор средната заплата от 3836 лв. годишно (320 лв. месечно) през 2004 г. е сред най-ниските, но все пак растежът и спрямо 2001 г. е около 39%.
Искането за увеличение от 20% изглежда необосновано икономически от гледна точка на данъкоплатеца при положение, че броят на учениците намалява, бюджетните разходи постоянно се увеличават. Пътят за нарастване на заплатите е чрез провеждането на реформа и оптимизиране на системата така, че да предоставя по-качествена услуга.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
30 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Напълно съм съгласен с Az.Г-н Чобанов,ако не бяха учителите и училището щяхте ли сега да сте на това място и да публикувате глупостите си (По принцип Институтът за пазарна икономика винаги приветства случаите, когато управляващите решат да не направят някои разход, зад който не стои икономическа логика. Именно такова се явява и искането за увеличаване на учителските заплати с 20%, тъй като то не е подкрепено с достатъчно аргументи.) Е,ако няма логика в това да имаме образовани наследници вие сте прав г-н Чобанов.Но тогава много млади хора не само с вашата фамилия ще трябва да гонят овцете по цял ден.
В България от доста години всичко, от хляба до тока, си има цена. Изключение от това правило е единствено образованието. Някой, който е прибрал парите на данъкоплатеца, обещавайки му безплатно образование, след това отказва да плати на учителите, които трябва да изпълнят услугата и настройва същия данъкоплатец срещу тях. По римски образец! Не са ясни претенциите на форумците към учителите. В случай че осъждат морала им, заради частните уроци, нека си отговорят на въпроса морално ли е да караш някого …
да работи без пари, освен ако не ти е роб или крепостен селянин. От такива индивиди обаче е смехотворно да очакваш качество на услугата. В случай, че претенциите са отправени към професионализма на учителите, трябва да е ясно, че той се постига чрез непрекъсната квалификация и усъвършенстване.Средства за това обаче също няма. Един възможен път за подобряване на нещата е контролът от страна на потребителите на услугата, а именно родителите.Те трябва да са наясно какъв продукт искат да получат от страна на училището /като знания и умения придобити от децата им/ да преценят необходимите за това ресурси /като финанси и материална база/ и ако такива не са налице да потърсят начини да ги осигурят.За тази цел родителите трябва да се организират - по места в училищните настоятелства, а също така и в национална организация, която да участва като партньор на държавните организации при решаване на всички въпроси засягащи образованието. Никой няма да ни помотне в грижата за наште деца, ако не си помогнем сами.
Merci-:)
syglasen sym s HoHo-statiite za promeni v obrazovanieto ne predlagat nishto konkretno. Koi predmeti spored vas triabva da se sykratiat ot programite na srednite uchilishta? Koi novi programi da se vyvedat? I kakvo mu ima na obrazovanieto vse pak?Zashto ne davate na horata predstava za tselia spektyr mnenia i podhodi kym razvitieto na obrazovanieto a propagandirate opredelena ideologicheska gledna tochka? Zashto syzdavate emotsionalna nastroika u horata protiv bylgarskoto uchilishte v polza na …
vauchernata privatizazia bez izobshto da se chuvstvate zadylzheni da obiasnite otkyde idva ideiata za vaucherna privatizazia? Kato podhranvate idei chuzhdi i novi za bylgarskoto obshtestvo, davate li si smetka za posledstviata? Po vauchernata sistema vse oshte se spori v us, edna strana kydeto obrazovanieto syshto si ima svoite problemi.
В www.netinfo.bg има интервю на Костов пред в. Дневник.Него ли търсите?
Да, бе да. Ниски им били заплатите. А някой брои ли им кинтите от частните уроци дето ги въртят на конвейр? Защо не разровите в клоаката на все повече организирщата се учителска мафия,където нарочно и умишлено се пишат слаби оценки и/ или се пропуска материал в официалните часове, за да може после да ги насочват и поемат на частно /лично те в най-наглия вариант или взаимно с колегите си едни на други/!? Частните уроци вече стигнаха средно около 10-12лв. на час, дами и господа. /справка - в. "Стандарт" от днес/И после ще ми плачат. Заедно с адвокатите, лекарите, митничарите и банкерите - всички до стената! И огън! :))
Авторът на статията, както и другите графомани от измисления ИПЕ са пример, че образователната система се нуждае от промяна. Преди всичко да бъдат отнети титлите, на разни професори, доценти и даскали по политически и икономически науки получени от онова време. Да се изгонат и лишат от пенсии. Така ще се намалят разходите за образование, при значително подобряване качеството му.
tzjalata statia zvuchi dobre poglednata teoreticheski. praktikata obache e suvsem druga i se strahuvam che tova ne moje da bude prilojeno. drug vupros e che avtorut e kopiral tova ot njakoi uchebnik po marketing i management primerno. aman ot teoretitzi. onezi "biznesmencheta" ot pravitelstvoto i te sa sushtite. razberete hora, ne stava taka. ne mojesh da chetesh uchebnik po ikonomika za amerikanskata ikonomika kojato se razviva ot ne znam si kolko godini i da iskash da prilojish sushtoto i v bg. …
ta taka i s uchitelite i uchilishtata. a zashto njama statistika za kachestvoto na obrazovanie sravneno s irlandia primerno?!da ne govorim che detzenralizatziata na uchilishtata e chisto i prosto nenujna. chastni uchilishta ima dostatuchno mnogo. koito iska da hodi tam da uchi. kakvo pravjat nesposobnite da platjat i poluchat obrazovanie v chastni uchilishta. otivat v durjavni, taka e vuv vsjaka tzivilizovana durjava.taka che g-n chobanov, taka i taka ste si vzeli honorara za tazi bezumna otvsjakude poglednato statia. mojete da se otdadete na pochivka i da napishete tzjala kniga za tova (kopirana estestveno ot blizo 10, no ne po-malko ot 5 chujdestranni uchebnika).
За образованието ни по принцип се говори и пише общо и с някакви принципни тези, които не вършат никаква работа дори и при анализа. По-лошото е, че и така се действа от страна на МОН и другите институции.Ако трябва да сме честни пред себе си и децата си (най-вече) разсъжденита и действията по отношение на образователната ни система трябва да тръгнат от самото начало - написаното в Конституцията на Република България. И тогава ще видим, че съществуват цели групи български деца (и възрастни), които …
са изключени, нямат достъп до образователната система по различни причини. Те не получават образование - или получават такова с изключително ниско качество. Това ги обрича за цял живот да са клиенти на системата за социално подпомагане (а след това от тази система се чудят как да ограничат достъпа им по помощи и различни плащания).От друга страна нещо, което винаги ми се вижда изключително странно - МОН обикновено се управлява от синдикатите. Всеки министър се страхува да не ги подразни със съкращения на учители, с промени в нормативната база, с промени в структурата на учебните заведения.А политическите партизани по регионалните инспекторати - с промяната на правителството се променя и съответния шеф на регионален инспекторат, той пък прави всичко възможно да промени в "правилната" посока директорите. За директорите на многобройните институции, подчинени по един или друг начин на МОН - ДОВДЛРГ, помощни училища, разни центрове - по-добре да не говоря.В този хаос няма как да свържеш заплащането на труда и качеството му, а оттам и качеството на получаваното образование.Анализът на това "чудовище" - образованието - трябва да е системен. Другото е занимание, което няма смисъл.
redovno cheta statiite v Mediapool, no nishto ne me trogva taka kakto plitkite, ikonomicheski analizi na IPI. Az sym na 30 godini i znam che v momenta sym tam kydeto se namiram samo blagodarenie na moite uchiteli ot gimnazijata. Sled promenite 89-ta se okaza che pravitelstvata imat drugi prioriteti i v pordyljenie veche na 12-13 godini (adski mnogo vreme) obrazovanieto beshe posledna grija na upravljavashtite ot vsjakakvi partii. Ako njakoj si misli che Bulgarija otiva na dobre s po-negramotno naselenie, …
jestoko se lyjete. ikonomistite znajat edna istina. ako imash "third-world skills" ti obeshtavam "lifetime third-world incomes". ako prodyljavame da zagyrbvame obrazovanieto na decata si, shte se prevyrnem v izmetta na evropa. to ne che sega njakoj ni iska.g-n Chobanov i skypi sytrudnici v IPI:1. zashto smjatate che znaete kakvi sa predpochitanijata na horata za tova po kakyv nachin da bydat poharcheni parite im sybrani chrez danyci?2. Kakvi sa mehanizmite chrez koito upravljavashtite izbirat kak tochno da poharchat parite v bjudjeta? Koj vsyshtnost reshava, predstavitelite ili izbiratelite?3. Vyvejdane na vaucherna systema. Ako imahte malko ponjatie ot Public Economics, shtjahte da znaete che vypreki che do momenta vauchernata systema e shiroko izpolzvana vse oshte ne moje da se dokaje dali tazi systema e dobra za vsichki uchenici. 4. private schools. Otnovo...njamate si ideja kakvi sa efektite ot tazi stypka. osobeno ako kombinirame private schools sys vaucherna systema 5. sykrashtavane na uchiteli. az lichno mislja che problemyt ne e v brojkata a v kachestvoto. dajte da vidim kakvo moje da se napravi v tazi nasoka i to byrzo6. "Образованието все още не дава достатъчно подготвени кадри за практиката" - napylno sym syglasen s tazi chast ot statijata g-n Chobanov, chestno kazano postojannite vu natyrtvanija(na IPI, vie samo za tova pishehte v prodyljenie na meseci) che 10% plosyk danyk e super za vsichki, bez da go podkrepite sys nujnite analizi mnogo, mnogo me drazneshe predi. No tova ne e nishto v sravnenie sys edin super povyrhnosten analiz na tema kojato e mnogo bolna za bydeshteto na bylgarskoto obshtestvo - obrazovanieto na nashite deca. imam chuvstvoto che v IPI imate njakakva norma da publikuvate statii na vseki treti den bez znachenie kakvo im e kachestvoto, ako institutyt se izdyrja s danycite koito moite roditeli plashtat az imam predpochitanija za skorostna promjana v serioznostta na tazi institucija