На 17 януари 2013 г. се навършва една година от обявяването на сътрудниците на бившата Държавна сигурност в Светия синод. Какво говори фактът, че 11 от 15-те митрополити са с агентурно минало и как за това време се промени представата за висшите духовници, които ръководят БПЦ?
Действително навършва се една година от обявяването на 11-те от 15-те членове на Св. Синод като агенти, сътрудници и доносници на комунистическата Държавна сигурност. Това вече не е теория, не е и дори догадка, хипотеза. Карл Попър нарича това историцизъм. Съгласен съм, но не съвсем – това е трагедия, катастрофа, невероятно изпитание за Православната ни църква, за всеки християнин, за народа Божи. Следователно, изправени сме именно пред предизвикателството да се обърнем като християни смело и открито към историята и събитията, случили се в недалечното ни минало, и по този начин да свидетелстваме за вярата си, за Христос, Който е "пътят и истината, и животът”.
Защото, както пише протойерей Георги Флоровски, "преди всичко християнството е смело обръщане към историята, свидетелство на вярата в определени събития, случили се в миналото – в историческите факти”.
Що се отнася до конкретния факт – разсекретяването на досиетата на тези агенти митрополити, то изпълниха се думите на Спасителя "да се изпълни всяка правда”, както и написаното в Лука 8 гл.: "Няма нищо тайно, което да не стане явно, нито пък скрито, което да не стане известно и да не излезе наяве”.
Този евангелски текст бе често цитиран през последните няколко месеца след разсекретяването на досиетата както на висшия клир на БПЦ, така и на останалите християнски деноминации в страната ни. Какво означава той днес за нас – само неприятни факти от близкото ни минало, които лесно можем да забравим. Очевидно е, че тази възможност излиза извън представите на действително въцърковените люде, които не биха допуснали по този начин да се употреби и погребе паметта – историческата памет за случилото се в религиозните общности в страната ни по време на тоталитарното комунистическо управление. За да не се превърне обаче паметта в тежест за настоящето, за да не остане като травма, и за да могат да се извлекат уроците от нея, миналото трябва да бъде историзирано, да се превърне в историческо минало.
В това именно се състои и нашата историческа отговорност – на всички християни, в частност на изследователите, които сме насочили своите усилия да предоставим максимално публично и честно цялата история, отнасяща се до сътрудничеството на висшия клир на Православната ни църква с репресивната атеистична машина на БКП – ДС.
Питате ме с какво се промени представата ни за протойерарсите на БПЦ, след разсекретяване на досиетата на Св. Синод.
В частност, при мен, не бих могъл да твърдя, че възприятието ми по същество към отделните персонажи, членове на Синода, архивирани от една година в най-срамната "библиотечна картотека” в страната ни – тази на Комисията по досиетата, се е променило драстично.
Причината е, че професионално следя техните действия, изяви и морални отображения от доста години и самото им оповестяване като сътрудници на ДС само фактически потвърди виждането ми, че за по-голямата част от тях става въпрос не за епископи, а за лъжеепископи, криещи своята истинска същност зад кръста Христов и богослужебните одежди.
Що се отнася до църковното ни общество като цяло, то възприемането на факта с разсекретяване на агентурните досиета на владиците ни не е еднозначно, напротив твърде поляризирано е: от позиции на абсолютно презрение и настояване да се приложи практически канона – било то по акривия или икономия, в зависимост от тежестта на църковното престъпление, стоящо зад агентурното минало на агентите митрополити, през позицията на примиренчество, въпреки осъзнаване на факта, че са преминати всякакви граници на каноничност, до яростна защита на настоящето статукво, идваща най-вече от представители на бившите структури на ДС и среди близки до тях и Българската социалистическа партия.
Вие прекарахте дълго време в читалнята на комисията по досиетата, проучвайки архивните материали. Наясно ли сте с картината на механизмите, по които църковните служители с досиета и днес са в ръководството на БПЦ, са били обвързани с репресивния апарат на БКП?
Действително, свидетелствата и фактическите доказателства, съдържащи се в разсекретените досиета на висшите църковни служители "настояват” за няколко сериозни въпроса: първо, имало ли е всъщност реално разделение между Църквата и държавата по време на комунистическото управление – нека дори да го ограничим само до последните 20 години преди демократичните промени, тъй като сегашния оповестен агентурен състав на Синода е работил за ДС именно в този период, след като ръководството на Православната ни църква е овладяно почти в своята 100 % цялост от органите на репресивната политическа милиция?
След това: в кои области на църковния живот и по отношение на кои църковни дейности контролът на държавата, респективно на Държавна сигурност е бил най-силен, агресивен и тотален?
Всъщност, в резултат на прочита на досиетата, оказва се, че инструментът на държавата – Държавна сигурност – пряко управляваше Православната ни църква: цялото ръководство на БПЦ попадна в нейният "вавилонски плен”, то се превърна в съучастник на провежданата през всичките години на тоталитарно управление политика на постепенно унищожаване или маргинализиране на религиозния живот в страната ни.
Във външнополитически оперативен план преди всичко прави впечатление използването на икуменическото движение посредством ръководните структури на религиозните институции в страната ни за постигането на строго определени политически цели, и най-вече опитът то да се контролира с пропагандна цел от специалните ни служби в синхрон с политиката и на останалите социалистически страни.
В случая е достатъчно да споменем само няколко примера, отчетливо присъстващи в архивите на ДС: внедряването на един от най-активните агенти богослови в ръководството на Световния съвет на църквите, единичното и групово участие на митрополити, епископи, духовници и цивилни богослови в различни икуменически форуми по света с идеологически цели и задачи, и т.н. Следователно, по отношение на икуменическото движение по време на комунизма, резонен е въпросът дали то е било продукт на църковна политика или е било дълбоко конспиративна проява на държавната външна политика – като цели и задачи, като инструментариум за провеждане, вкл. и със средствата на шпионажа.
Във всеки случай, фактите го доказват, участието на БПЦ в икуменическото движение е било изцяло под контрола на комунистическата държава, респективно било е дирижирано от ДС, а е изпълнявано на практика от агентурния ѝ щат в средите на висшето духовенство.
Подобна ремарка е удачно да се отбележи и по отношение на външноцърковната дейност и дипломация зад църковно-административните граници в страната ни. Само два фактологически примера са достатъчни, за да избягаме от абстрактността на отговора.
Първият се отнася до поведението и служението на висшите ни църковни клирици в българската православна диаспора в САЩ и Западна Европа. Оказва се, че духовните водачи на православната ни емиграция са активни агенти и служители на ДС, единият от тях дори в раздвоената си битност на епископ/митрополит и щатен офицер от Първо главно управление на ДС. Следователно, подобно емпирично наблюдение ни отвежда към въпроса: тяхното служение в условията на специфична архиерейска дейност в диаспора е израз на църковно служение, или е изпълняване на политически разузнавателни и подривни поръчки на режима.
По някакъв ужасен начин все пак сме принудени да признаем, че отговорът на този въпрос е категоричен – разделение между Църква и държава на практика не е съществувало, както и обстоятелството, че висшите ни архиереи са служили едновременно на двама господари – на Бога и на мамона, което от гледна точка на Каноничното право се явява едно от най-тежките канонични престъпления.
Какви според вас са причините ръководството на БПЦ да продължава да мълчи по този въпрос? Разминаха ли се очакванията на обществото с реакцията или по-скоро с липсата на адекватна реакция от страна на висшия клир?
Причината е само една и тя се осъзнава и от самите митрополити, обявени за агенти, доносници и сътрудници на ДС – тежестта на църковното им престъпление, както споменах.
"Епископ, който си послужи със светски власти и чрез тях получи епископска власт в Църквата, да се низвергне и да се отлъчи, както и всички ония, които се съобщават с него”, императивно повелява 30-то правило на Св. Апостоли. Следователно, каноничната традиция и практика на Църквата категорично изискват, че всеки избор, извършен от мирски началници, трябва да се счита за недействителен, а който е станал епископ с помощта на светските власти, подир низвержение трябва да бъде отлъчен. Това го казвам не аз, а Църквата Христова. При това, забележете, санкцията на църковните правила са приети във времето, когато са господствали езически светски власти.
Става дума за това, че светските началници у нас през периода на тоталитаризма не бяха нито християни, нито езичници. С други думи, езичниците все пак са вярвали, макар и във фалшиви богове, а нашите комунисти атеисти си бяха поставили програмна цел да унищожат в корен самата вяра и най-вече православната християнска вяра, както и институцията, която я представлява и проповядва, т.е., обобщено, Църквата. В крайна сметка според данните от архивите на Държавна сигурност, отнасящи се до Православната ни църква, тайната комунистическа милиция е успяла в голяма степен да постигне целта си, ако не да унищожи Църквата, то да я увреди и маргинализира до такава степен, че излекуването ѝ в следващите десетилетия да е дълъг и мъчителен процес.
За отбелязване е и това, че цитираното 30-то Апостолско правило санкционира не само тези епископи, които са заели своите епископски катедри с помоща на светските власти, но и "всички ония, които се съобщават с него”, т.е., в днешната ситуация тези свещенослужители, църковнослужители и миряни, които защитават съпричастността на митрополитите към ДС в недалечното им минало. Това също трябва да се подчертае.
Що се отнася до "глухото” поведение на разсекретените синодални агенти и очакванията на обществото, то положителното в случая е, че се постави началото на изключително сериозна богословска и обществена дискусия, която продължава да търси канонични отговори и решения и днес, независимо от нахалното мълчание на владиците.
Как приемате обяснението, че сътрудничеството с ДС е било принудително в името на оцеляването на църквата и че духовниците са служили на нея, а не на Държавна сигурност?
Върху този въпрос разсъждавах скоро, пишейки доклад върху клетвопрестъплението на епископите, изхождайки от даваната по времето на хиротонията им епископска клетва, в която между другото те заявяват пред целия сонм от епископи и пред вярващия народ, че няма да вършат нищо по принуда, макар и от силни на деня, дори и със смърт да ги заплашват.
Работейки върху текста, вниманието ми постоянно се съсредоточаваше върху думите "няма нищо да върша по принуда”. След личния ми прочит на досиетата на всеки един от тези епископи уверено мога да твърдя, че въобще не може да става реч за каквато и да е "принуда”.
Всички те не са били принуждавани, а напротив – съвсем съзнателно са търсели контакт със "силните на деня”, т.е. с репресивната комунистическа институция Държавна сигурност. Дори някои, както четем в архивите, са почерпили с кутия бонбони за това.
Следователно, продължавам с разсъжденията си, питам се дали тези лица в епископски одежди, дали клетва без принуда и съзнателно пред Бога, са епископи въобще, дали произнасянето на същата клетва не е било само "театър”, поредно "представление”, което да проправи път към завоюване на власт и лично благополучие; дали в крайна сметка коментираният дотук проблем с тяхното клетвопрестъпление може да се разглежда през горепредставената канонична традиция, или това са люде, които още с полагане на същата тази клетва сами са отпаднали от Църквата, сами са се поставили в категорията на лъжеепископи. За мен лично, с много малко изключения, те в действителност са именно такива – лъжеепископи, и като такива още дълги години ще продължават да бъдат рушители на Църквата.
Вярват ли на подобни обяснения младите богослови и духовници? Вие преподавате в Богословския факултет на СУ "Св. Климент Охридски”, бихте ли казали дали въпросът за зависимостите от комунистическото минало предизвиква интерес и вълнува студентите?
Разбира се, една неприятна история не може да бъде премахната с дефиниции и лекции. В контекста на темата за досиетата на висшия клир известни житейски двусмисленостти остават неизбежни. Така е и в Богословския факултет сред студентите, които са млади хора и не са свидетели на комунистическото минало, тоест нямат емпиричен опит, не са изпитали това, което аз и моето поколение сме преживяли – например в личен план отказът за дълго време от страна на ръководствата на детските градини в София по онова време да вземат децата ми, защото, виждате ли, баща им учил в Духовната академия; или обстоятелството, че върху жена ми, която в онзи период беше разпределена като лекар в Русе, беше оказван постоянно натиск от профсъюзната им организация, като се провеждаха нарочни събрания – "другарски съд” със същата критична насоченост, че съпругът ѝ бил "поп”.
Що се отнася до преподавателската колегия на Богословския факултет, то мога само да припомня, че той бе първото не само научно, но и богословско учреждение, което от една страна доброволно направи предварително проучване на преподавателския състав в Комисията по досиетата, от друга – категорично осъди сътрудничеството на свещенослужителите и църковнослужителите в тоталитарното време с репресивната ДС.
След кончината на патриарх Максим за наместник-председател на БПЦ беше избран Варненския и Великопреславски митрополит Кирил, който е един от висшите духовници, свързани с Държавна сигурност. Веднага след избора му този факт беше припомнен, но Кирил отрече да е служил на ДС и да е доносничел, въпреки документалните свидетелства за това в досието му. Как си обяснявате подобно поведение?
Като поведение на човек, който няма страх от Бога, а липсата на страх от Бога е почти сигурен индикатор в християнски план, че такъв човек просто не е вярващ. Към това трябва да прибавим и липсата на срам пред народа Божи и цялото ни общество, което говори много за моралния образ на този агентовладика.
Личното и работното му досие обаче категорично свалят маската, зад която се е криел в продължение на десетилетия – да припомним, че Кирил е вербуван от ДС още на 23 години и цялото си израстване в йерархията на БПЦ дължи именно на ДС и в частност на неговия вуйчо полковник Христо Маринчев.
Дали причините за поведението му днес се крият единствено в моралното му его и агентурното му минало, дали е въпрос и на нездрава психичност, не зная, но със сигурност и за в бъдеще ще бъдем свидетели на арогатен и агресивен стил на управление и комуникация от негова страна.
Ще продължим и да си задаваме въпроса дали такъв човек с интелектуално ниво под средношколското е достоен да заема каквато и да е позиция в клира на Православната ни църква; а в случая пред нас стои митрополит, наместник-председател на Синода с амбициите да заеме мястото на предстоятел на поместната ни църква. Бог да пази православния български народ от такава перспектива.
Ще се превърнат ли досиетата в залог при избора на нов патриарх?
Темата за досиетата е в оборот, виждате, че тя постоянно присъства в коментарите и анализите, които се правят по отношение на вече стартиралата процедура за избор на нов български патриарх. Кулминацията, предполагам, ще е по време на самия патриаршески избор.
Във всеки случай вярващият ни народ трябва да знае, че зад всеки агент на ДС стои един Нерон или един Диоклециан, т.е. гонител на Църквата, днес преоблякъл се от вълк в агне. Това не трябва да се допуска.
Представете си какъв би бил отзвукът от избирането на агент за патриарх сред останалия православен свят. Като граждани пък на тази страна си представете каква новина би се произвела от подобен избор сред демократичния свят, в частност всред общността на демократичните европейски народи, в Европейския съюз.
Прочее, имахме си за президент агент, ще каже някой, защо да не си изберем и предстоятел на Църквата също агент на ДС. Връзката между църковно общество и гражданско следователно поставя въпроса от висок не само теоретичен, но и емпиричен интерес.
Затова казвам, че би било срам и позор както за БПЦ, така и за Република България за патриарх да бъде избрано лице тясно свързано с ДС.
Този избор е след малко повече от месец. Можете ли да направите прогноза? Напълно ли е възможно църквата да бъде оглавена от човек, свързан с ДС или в Българската православна църква ще се намерят съпротивителни сили, които да не допуснат подобен избор?
Предвид събитията, които наблюдавахме преди няколко дни, свързани с избирането на патриаршески избиратели, може категорично да се каже, че предстоящият избор вече е компрометиран и е извън каноничната традиция на Православната църква.
Ако внимателно сте се зачели в имената на избраните делегати, веднага ще установите, че де факто представителство на миряните реално не съществува. Не стига, че преди четири години тяхното представителство беше орязано наполовина, и то, забележете, по предложение на сегашния наместник-председател Кирил, който беше председател на комисията на Синода за промени и допълнения в Устава, но сега установяваме, че почти всички избрани миряни делегати са пряко зависими от съответния митрополит.
За делегати бяха избрани главни секретари и главни счетоводители на митрополии, юрисконсулта на Св. Синод и пр., а лаоса Божи отсъства.
Същото нещо се отнася и за клириците – в каталога на вече избраните попаднаха архиерейски наместници, председатели на катедрални храмове, протосингели на митрополии, всички пряко административно и икономически зависими от епархийските митрополити – те ги назначават.
Простете, но това вече не е съборно, а бюрократично начало.
В посочения пример става въпрос и за пряко нарушение на устава, тъй като в него съществуват три взаимно свързани члена – 44, 103 и 142, в които се поставят условията, на които трябва да отговарят лицата, имащи право да бъдат избрани съответно за избиратели на Патриаршеския събор, епархийски избиратели и за членове на църковните настоятелства.
Конкретно в чл. 142 се посочва едно от препятствията, а именно, че за посочените вече изборни позиции не може да бъде избирано лице, назначено на щатна длъжност в църквата. Ето, на такива груби нарушения на канони и разпоредби сме свидетели днес, прочее и през последните повече от 20 години.
Силно се надявам, разбира се, за нов български патриарх да не бъде избран бивш сътрудник на ДС, както и такъв, имащ взимане-даване с политически и бизнес кръгове. Във всеки случай, поради статуквото ще сме свидетели на избор между трима кандидати, от които най-малко двама ще са бивши сътрудници на ДС. Но дори и тази крайна "оптимистична възможност” сама по себе си поставя под съмнение каноничността на самия избор.
За какъв избор всъщност говорим? За това казвам – но внимание, времето за избиране на наистина достоен патриарх може би все още не е дошло! Ще трябва да проявим още търпение, да се молим Богу да преодолеем това изпитание, но и да бъдем активни участници в църковния живот, включително и тогава, когато начело на Църквата стоят такива, които не са достойни да се нарекат епископи. Това казвам с голяма болка в душата си.
___________________________________________________________
*Доц. Николчев е роден на през 1961 г. в Плевен. Завършил е през 1986 г. Духовната академия „Св. Климент Охридски“, а също и право. Специализирал е Римско право. От 1994 г. е преподавател по църковно право и устройство и управление на Българската православна църква в Богословския факултет на Софийския университет. Автор е на монографията „Брак, развод и последващ брак”, както и на повече от сто научни студии и статии у нас и в чужбина. Ръководител е на катедра "Практическо богословие".
**Публикувано в сайта desebg.com. Mediapool помества интервюто с малки съкращения
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
59 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
муспи - Вижте 56, и преценете, - не е ли по малко зло държавния дявол от развързания, дето му е ясно че християнството е най голямото зло за човечеството.
муспи - След като не успя опита на ревизионистите и примкнулите към тях волюнтаристи да канонизират Левски, двес "Българсата""Православна""Църква" е обсебена от нова прелест - иска да канонизира ратайчето за мъченичество от ръката на този терорист, фашист и антисемит Левски.
Зад всеки агент на ДС,стои съдбатата на едно 18-годишно момче /най-доброто от селото,преди него същото добро момче,на неговите години след един месец служба,ГО върнаха в ковчег.КОЙ СИ ТИ АЛАНКООЛУ,И КЪДЕ БЕШЕ,КОГАТО СРЕЩУ МЕН ТРАКАШЕ АК-НА КЪСИ ОТКОСИ,И КОГО БРАНЕХ АЗ-18 годишният,БРАНЕХ БЪЛГАРИЯ,ДАЛИ НРБ ИЛИ РБ-АЗ БЯХ ТАМ,НА БРАЗДАТА КЪДЕТО КРАЧКАТА БЕШЕ ИЛИ ТУК/КОЛКОТО И ДА БЕШЕ ЛОШ СОЦИАЛИЗМЪТ,ИЛИ ТАМ КЪМ "БЛАГОДЕНСТВИЕТО,АМЕРИКАНСКАТА МЕЧТА,ПАРИ,ЖЕНИ,РАЯТ"ЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕ,НИКОГА НЕ СЪМ ВЯРВАЛ,И …
НЕ СЪМ ИСКАЛ ДА Я НАПРАВЯ тази крачка към "щастието,западът,американската мечта,макар и тя да е била ,на 30 см разстояние,и вярвам ,че не съм сгрешил,пък такива като теб в нашата история-ДАЛ БОГ/спомни си думите на Иван Срацимим към Иван Шишман"И Аз ще падна Брате,ама искам ти първо да паднеш"-и в резултатат-500 години-Турско присъствие!!!!!!!!
От всички Императори на Римската Империрия,само един-Луции Домиции Ахенобарб-НЕРОН-е ПРОЗРЯЛ/тогава и завбъдеще,че Християнството е и Ще бъде НАЙ-ВЕЛИКАТА ЛЪЖА И ИММАМА ЗА ЧОВЕЧЕСТВОТО/СПОМНЕТЕ СИ НЕПОРОЧНОТО ЗАЧАТИЕ,РАЗПЯТИЕ,ВЪЗСКРЕСЕНИЕ,ВЕЛИКАТА ИНКВИЗИЦИЯ/ТУРКЕМАДА-ПОКРЪСТЕНИЯТ ЕВРЕИН,АУДОДАФЕТО,ХИЛЯДИТЕ АФРОАМЕРИКАНЦИ-ЛИНЧУВАНИ И ИЗГОРЕНИ НА КРЪСТА/В ИМЕТО БОЖИЕ/,И НА ВСИЧКО ТОВА,ГОСПОД ОТ НЕБЕСНИЯТ КИЛИМ,ГЛЕДАШЕ ,ТИХ,НЕВЪЗМУТИМ/Не го казвам,аз "НЕДОСТОЙНИИ" А ЕДИН ,ВЕЛИК ПОЕТ!!!!!!!!!!!!
Агентите от ДС не бива да участват дори в гласуването. Ако изберат някой Агент моментално ставам Евангелист.
Днес комунягите и агентите в синода отново се обединиха, следете внимателно какво става. Прав си е доцента.
Това великолепно интервю е привлякло доста безбожници,ченгета и комунисти във форума, които изливат злобата си съвсем не по християнски, а се пишат уж християни.По злобата се разпознават ченгетата, по комунистическата им злоба и невежество.
до 50: Че да си разколник по-лошо ли е отколкото е да си агент и доносник на ДС като синодалните мумии, нещо не разбирам!
Зад всеки агент на ДС стои един Нерон, гонител на Църквата, преоблякъл се днес от вълк в агне А ЗАД ТОЯ НА СНИМКАТА СТОЯТ РАЗКОЛНИЦИТЕ И ОНЯ С РОЛЕКСА, АРХОНТИТЕ И ОЛИГАРСИТЕ