Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Зам.-министър на транспорта стана обвиняем за афера в НКЖИ

Антон Гинев е обвинен за 927 000 лв., платени на ромския бос Илия Илиев

4 коментара
Зам.-министър на транспорта стана обвиняем за афера в НКЖИ

Софийската градска прокуратура (СГП) привлече като обвиняем за умишлена безстопанственост зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев, съобщиха във вторник от държавното обвинение.

Той ще отговаря за това, че като генерален директор на Националната компанията "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) умишлено не е положил достатъчно грижи за повереното му държавно имущество и така е нанесъл щета за 927 000 лв.

Умишлената безстопанственост е в особено големи размери и представлява особено тежък случай. Ако вината на Гинев бъде призната от съда, той може да получи от 1 до 10 години затвор. Малко след обявяването на информацията за повдигането на обвинението му, Гинев подаде оставка като зам.-министър, която премиерът Бойко Борисов прие.

По делото срещу него става въпрос за сключен от него договор за ремонт на пътническата гара в Русе през 2007 г., който е предшестван от "мотивирана от несъществуваща спешност" процедура на договаряне без обявление. Общата ѝ стойност е била за 3 120 000 лв., в които влизали проучвания на деформациите на земната основа на гарата, проектиране, укрепване на земната основа и строително монтажни работи.

От СГП уточняват, че предвид размера на поръчката Гинев е трябвало да проведе обществена поръчка по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП), но е предпочел процедура по договаряне без обявление, канейки само три фирми.

Впоследствие избира да сключи договор с контролираната от депутата Илия Илиев "Триумф" ЕООД, като за проектиране ѝ се изплащат 195 000 лв., а за строително-монтажни дейности – 2 405 000 лв. без ДДС. В следващите 10 дни Гинев разпорежда на фирмата да бъдат изплатени авансово 927 000 лв. без изобщо да е започнал ремонтът на гарата в Русе.

"По този договор не е извършено никакво действие, а Гинев не е предприел действия по възстановяване на изплатените суми", допълват разследващите с уточнението, че обвиняемият е с най-леката мярка за неотклонение "подписка".

До повдигането на обвинението на Гинев се стигна по линия на разследването срещу бившия общински съветник от ГЕРБ в София и лидер на ромската организация ДРОМ и депутат от ДПС Илия Илиев. Имунитетът му беше свален по искане на главния прокурор Сотир Цацаров още през март.

Въпросното дело стана публично достояние в края на 2011 г., когато тогавашният вътрешен министър Цветан Цветанов съобщи, че фамилията на бившия общински съветник от ГЕРБ и лидер на ромската организация ДРОМ Илия Илиев е участвала в мащабна схема за източване на НКЖИ.

Над 4 години по-късно прокуратурата потвърди тази информация, обявявайки, че дружеството е било източвано чрез фиктивни договори за ремонти, сключвани с фирмите "Розалия ММ" ЕООД, "Енерджи груп 2003" ЕООД и "Строителство и инвестиции" ЕООД, които реално са били контролирани от Илиев. Те са получили поръчки за 4 ремонта, които всъщност са били изпълнени от НКЖИ.

След като Цацаров поиска имунитета на Илиев през март т.г., Министерството на транспорта спря току що подписана поръчка за фирма, свързана с ромския бос, за внушителната сума от 43 млн. лв. за доставка на релси. Прекратяването ѝ съвпадна с кампанията на премиера Бойко Борисов по стопиране на съмнителни поръчки.

Предстои да се види докъде ще стигне прокуратурата, като се има предвид, че ремонтът на гарата в Русе изглежда като капка в морето от нагласени поръчки, възлизащи на милиарди. Повечето от тях са пряко или косвено свързани с фирми на депутата от ДПС Делян Пеевски, както става ясно от сигнали на граждански организации, подадени в Софийска градска прокуратура още през 2014 г.

Голяма част от поръчките са обявени като аварийни, макар да не попадат в този казус, а впоследствие се отчитат от НКЖИ като обекти, реализирани в изпълнение на инвестиционната програма на дружеството с капиталов трансфер.

Тръжните документи и техническите спецификации на всяка от тях са еднотипни и почти идентични, макар че касаят различни обекти, което означава че при тяхното възлагане се е прилагала една и съща схема. Цените за изпълнение на предвидените работи надвишават поне два-три пъти пазарните цени, строителните работи са извършвани без реално приети проекти.

За изпълнението на аварийните поръчки са канени едни и същи компании. Фаворитите са ограничен кръг фирми, близки до генералния директор на компанията "Крам комплекс" Симеон Кралев, както и такива, близки и гравитиращи около свързаната с Пеевски "Водстрой". В схемата участва и ДП ТСВ, като след сключване на аварийни договори, предприятието превъзлага работите на същите компании.

Антон Гинев е бивш директор на НКЖИ по времето на тройната коалиция (ноември 2006 г. - октомври 2009 г.) и бивш прокурист в дружеството "Инфра холдинг" на Васил Божков. С идването на ГЕРБ на власт през октомври 2009 г. бе освободен шефския пост на НКЖИ със заповед на тогавашния транспортен министър Александър Цветков. Става зам.-министър на транспорта при кабинета "Орешарски" и остава на същата позиция във втория кабинет "Борисов", формиран през ноември 2014 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Калико Джо
    #4

    Този макар и зам-министър също не е осъден - само обвинен и съдейки по досегашните резултати от такива дела - ще бъде оправдан!

  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #3
  3. Искат да хвърлят на вълците един зам министър, за да се оправдаят, че за 27 години няма осъден нито един министър или премиер за КОРУПЦИЯ! За разлика напр от Румъния! Където има осъдени десетки министри и поне един премиер В ЗАТВОРА! А нищо в държавна компания не става БЕЗ политически гръб и поръчка!

  4. Мони_deactivated_1480055728
    #1

    Частично и неокончателно "гръмна дебел бушон"...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.