Зам.-министър на транспорта стана обвиняем за афера в НКЖИ

Антон Гинев е обвинен за 927 000 лв., платени на ромския бос Илия Илиев

Зам.-министър на транспорта стана обвиняем за афера в НКЖИ

Софийската градска прокуратура (СГП) привлече като обвиняем за умишлена безстопанственост зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев, съобщиха във вторник от държавното обвинение.

Той ще отговаря за това, че като генерален директор на Националната компанията "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) умишлено не е положил достатъчно грижи за повереното му държавно имущество и така е нанесъл щета за 927 000 лв.

Умишлената безстопанственост е в особено големи размери и представлява особено тежък случай. Ако вината на Гинев бъде призната от съда, той може да получи от 1 до 10 години затвор. Малко след обявяването на информацията за повдигането на обвинението му, Гинев подаде оставка като зам.-министър, която премиерът Бойко Борисов прие.

По делото срещу него става въпрос за сключен от него договор за ремонт на пътническата гара в Русе през 2007 г., който е предшестван от "мотивирана от несъществуваща спешност" процедура на договаряне без обявление. Общата ѝ стойност е била за 3 120 000 лв., в които влизали проучвания на деформациите на земната основа на гарата, проектиране, укрепване на земната основа и строително монтажни работи.

От СГП уточняват, че предвид размера на поръчката Гинев е трябвало да проведе обществена поръчка по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП), но е предпочел процедура по договаряне без обявление, канейки само три фирми.

Впоследствие избира да сключи договор с контролираната от депутата Илия Илиев "Триумф" ЕООД, като за проектиране ѝ се изплащат 195 000 лв., а за строително-монтажни дейности – 2 405 000 лв. без ДДС. В следващите 10 дни Гинев разпорежда на фирмата да бъдат изплатени авансово 927 000 лв. без изобщо да е започнал ремонтът на гарата в Русе.

"По този договор не е извършено никакво действие, а Гинев не е предприел действия по възстановяване на изплатените суми", допълват разследващите с уточнението, че обвиняемият е с най-леката мярка за неотклонение "подписка".

До повдигането на обвинението на Гинев се стигна по линия на разследването срещу бившия общински съветник от ГЕРБ в София и лидер на ромската организация ДРОМ и депутат от ДПС Илия Илиев. Имунитетът му беше свален по искане на главния прокурор Сотир Цацаров още през март.

Въпросното дело стана публично достояние в края на 2011 г., когато тогавашният вътрешен министър Цветан Цветанов съобщи, че фамилията на бившия общински съветник от ГЕРБ и лидер на ромската организация ДРОМ Илия Илиев е участвала в мащабна схема за източване на НКЖИ.

Над 4 години по-късно прокуратурата потвърди тази информация, обявявайки, че дружеството е било източвано чрез фиктивни договори за ремонти, сключвани с фирмите "Розалия ММ" ЕООД, "Енерджи груп 2003" ЕООД и "Строителство и инвестиции" ЕООД, които реално са били контролирани от Илиев. Те са получили поръчки за 4 ремонта, които всъщност са били изпълнени от НКЖИ.

След като Цацаров поиска имунитета на Илиев през март т.г., Министерството на транспорта спря току що подписана поръчка за фирма, свързана с ромския бос, за внушителната сума от 43 млн. лв. за доставка на релси. Прекратяването ѝ съвпадна с кампанията на премиера Бойко Борисов по стопиране на съмнителни поръчки.

Предстои да се види докъде ще стигне прокуратурата, като се има предвид, че ремонтът на гарата в Русе изглежда като капка в морето от нагласени поръчки, възлизащи на милиарди. Повечето от тях са пряко или косвено свързани с фирми на депутата от ДПС Делян Пеевски, както става ясно от сигнали на граждански организации, подадени в Софийска градска прокуратура още през 2014 г.

Голяма част от поръчките са обявени като аварийни, макар да не попадат в този казус, а впоследствие се отчитат от НКЖИ като обекти, реализирани в изпълнение на инвестиционната програма на дружеството с капиталов трансфер.

Тръжните документи и техническите спецификации на всяка от тях са еднотипни и почти идентични, макар че касаят различни обекти, което означава че при тяхното възлагане се е прилагала една и съща схема. Цените за изпълнение на предвидените работи надвишават поне два-три пъти пазарните цени, строителните работи са извършвани без реално приети проекти.

За изпълнението на аварийните поръчки са канени едни и същи компании. Фаворитите са ограничен кръг фирми, близки до генералния директор на компанията "Крам комплекс" Симеон Кралев, както и такива, близки и гравитиращи около свързаната с Пеевски "Водстрой". В схемата участва и ДП ТСВ, като след сключване на аварийни договори, предприятието превъзлага работите на същите компании.

Антон Гинев е бивш директор на НКЖИ по времето на тройната коалиция (ноември 2006 г. - октомври 2009 г.) и бивш прокурист в дружеството "Инфра холдинг" на Васил Божков. С идването на ГЕРБ на власт през октомври 2009 г. бе освободен шефския пост на НКЖИ със заповед на тогавашния транспортен министър Александър Цветков. Става зам.-министър на транспорта при кабинета "Орешарски" и остава на същата позиция във втория кабинет "Борисов", формиран през ноември 2014 г.

Споделяне
Още по темата
Още от България