Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Започнете изграждането на коридор 8 с авиолинии

0 коментара

Изграждането на транспортния коридор № 8 трябва да започне със създаване на надеждни и достъпни въздушни линии, свързващи най-големите градове в Югоизточна Европа. Това мнение изказа Глен Левайн от Института за стратегически международни проучвания във Вашингтон, предаде Би Би Си.

Въображението на правителствата в София, Скопие и донякъде в Тирана, заяви Глен Левайн, е заето главно с идеята за коридор № 8 и преди всичко с една евентуална железопътна линия, която да свърже страните от Южните Балкани. "През последните години обаче, когато разговарям с балкански специалисти в областта на транспорта, аз ги питам какво ще се превозва по този коридор - стоки, суровини, селскостопанска продукция или пътници? Оказва се, че никой от тях не знае отговора на този въпрос. А той е доста сериозен, защото опре ли се до финансиране на проекта, бъдещите инвеститори, все едно държавни или частни банки, ще искат да знаят какво ще бъде главното предназначение на този път. Ето защо, каза Глен Левайн, който е юрист по образование и е прекарал една година в България, аз предлагам малко по-различно решение на балканските транспортни проблеми - създаване на регионални въздушни линии.

Това е много важно както за развитието на търговията на Балканите, така и за общата икономическа и политическа ситуация в района. Би трябвало с лекота бизнесмените от Запада, както и местните бизнесмени, да могат да си купят билети, да се качат на самолета София - Скопие, София - Солун, София - Букурещ или София - Тирана.

Неотдавна, заяви Левайн пред Би Би Си, взех такси от Скопие до Гевгели, което струваше 80 долара. За почти същата цена аз мога да летя от Вашингтон до Ню Йорк. Това ме кара да се питам защо не мога за тази сума да летя от Скопие до Солун или от София до Скопие. Ако аз съм бизнесмен и разполагам с ограничено време, бих искал да взема самолет от София до Скопие, да проведа деловите си срещи там и вечерта отново да съм в София. Тази бързина не може да се постигне нито с железопътния, нито с автомобилния транспорт. Ето защо, когато говорим за коридор щ 8, каза Левайн, аз го виждам преди всичко като един бъдещ въздушен път, който да свърже по-големите балкански градове. Далеч съм от мисълта, че идеята за железопътни линии и магистрали трябва да бъде изоставена. Аз просто твърдя, добави той, че въздушните връзки между по-важните балкански центрове трябва да предхождат всички останали. Създаването на такава въздушна транспортна мрежа би могло да докаже, заяви Левайн, че в района наистина има пазарна икономика.

Глен Левайн е един от ревностните поддръжници на идеята за петролопровод на територията на Турция, България, Македония и Албания, по който нефтът от Русия и Казахстан да достига Западна Европа и Съединените щати. Този петролопровод в Южните Балкани, смята Глен Левайн, ще бъде в интерес както на Съединените щати и Русия, така и в интерес на самите балкански държави.

Според най-грубите ми изчисления, казва Левайн, петролопроводът би носил на България, Македония и Албания около 40 милиона долара годишно. Ако правителствата на тези страни наистина решат да осъществят проекта за железопътна линия, свързваща трите столици, те биха могли да използват тази сума като залог за десеторно по-голям заем за започване на строежа. По този начин, заяви в края на разговора ни Глен Левайн, от мираж транспортният коридор № 8 ще се превърне в действителност.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.