Засилва се натискът за безпристрастно разследване на въздушната безопасност в Беларус

Засилва се натискът за безпристрастно разследване на въздушната безопасност в Беларус

Засилва се натискът за безпристрастно разследване на въздушната безопасност във връзка с принудителното приземяване на самолета на авиокомпания Райънеър (Ryanair) в Минск, включително проучване на черните кутии на самолета - деликатни действия заради достъпа до доказателства, казват авиационни експерти. Международното възмущение от включването на изтребител и използването на бомбена заплаха, която изглежда ще се окаже фалшива, за да бъда отклонен полет към Минск и да бъде задържан беларуски журналист дисидент, се съсредоточава предимно в обвинения за спонсорирано от държава отвличане и нарушаване на права.

Eвропейският авиационен регулатор обаче каза в сряда, че освен това действията на Беларус пораждат съмнения за способността ѝ да осигури безопасна въздушна навигация, а някои международни представители настояват за разследване, подобно по вид на тези, когато катастрофира самолет или има някаква техническа повреда. Започването на такова разследване ще постави на изпитание системата за глобално сътрудничество, която от десетилетия като цяло работи добре, казват авиационни експерти.

Това е така, защото съгласно протокола, наречен Анекс 13, Беларус, като "държава, където е станало събитието", ще разполага с правото да ръководи всяко разследване за безопасност при "неограничени правомощия" върху ключови доказателства като черните кутии на самолета. "Държавата на събитието има ръководната роля", казва Майкъл Даниъл, бивш разследващ инциденти към Федералната въздухоплавателна администрация (ФВА) на САЩ. "Но (беларусите) са и главният заподозрян в случая", добавя той.

Разследването няма да премине изцяло при закрити врата. Съединените щати, където е произведен самолетът "Боинг 737", и Полша, където той е регистриран, ще бъдат акредитирани. Всички държави, които са имали свои граждани на борда, също ще имат достъп до част от информацията. Литва, дестинация на полета от Гърция, е казала, че 94-има от пътниците са нейни граждани, деветима - на Франция, и 11 - на Гърция. На борда беше и руската гражданка София Сапега - 23-годишната приятелка на беларуския дисидент Роман Протасевич, задържана заедно с него. Нейното присъствие може да отвори възможност за наблюдателски статут на най-близкия съюзник на Беларус в каквото и да било разследване на правилата за безопасност.

РЯДКА ВРАТИЧКА

Експерти казаха в неделя, че принудителното приземяване на самолета в Беларус е сред няколкото крайно редки случаи, които излагат на показ вратичката, позволяваща на държавите, обвинени в нарушения в своето въздушно пространство, да контролират разследването, което понякога преминава в сивата зона между сигурността и безопасността.

Миналата година Иран ръководеше разследването за свалянето на украински самолет над иранска територия и хвърли вината върху грешка на военен оператор. Украйна и Канада обаче оспориха безпристрастността на разследването.

Записващото устройство в пилотската кабина има потенциала да изиграе важна роля при всяко разследване, ако двучасовата пауза е запазила записите на комуникациите преди кацането. Беларус обяви във вторник нещо, което нарече извадка от стенограмата на контрола за въздушно движение, но тя се различаваше от извадките, публикувани преди това от беларуската телевизия, а и донякъде противоречеше на изказванията на управата на летището в Минск.

"СЕРИОЗЕН ИНЦИДЕНТ"

Беларус, която оправда отклоняването на самолета с предполагаема бомбена заплаха и обвини Запада, че се възползва от случилото се, за да разпали "хибридна война", призова американските, европейските и международните авиационни представители да я подкрепят срещу "актовете на незаконна намеса". Предупрежденията от страна на Европа обаче може да наклонят везните към разследване на база безопасност. Това влиза в категориите "инцидент" или "сериозен инцидент".

"Това определено е сериозен инцидент - когато имаш ръководство въздушно движение, което по същество те лъже, като ти казва, че има нещо, което излага на риск твоя самолет, без да изяснява защо, и че трябва да следваш този самолет и да се приземиш тук", коментира Марк Зее, основател на консултантската фирма по въздухоплаване OPSGROUP. Даниъл, бившият разследващ от ФВА, смята, че е необходимо засилено международно участие за постигането на "достоверност и обективност", както стана след свалянето с ракета на пътническия самолет на Малайзийските авиолинии над Украйна през 2014 г. В този случай повечето от жертвите бяха от Нидерландия, която оглави разследването с разрешението на Украйна.

"Ако разследването не може да бъде извършено свободно от беларуските власти - а това изглежда малко вероятно предвид спецификата на случая, - тогава може да поискате някоя друга страна" да го направи, твърди Зее. "Това може да бъде алианс от държави, които да кажат: ще разследваме това със всички наши възможности", добавя той.

Авиокомпании призоваха за широкообхватно международно разследване. Международната организация за гражданска авиация към ООН (ИКАО) е свикала днес извънредна среща на своя 36-членен управителен съвет, който има известни компетенции за разследвания с цел установяване на факти. "Всички авиационни власти ще се отнесат сериозно към случая, защото е безпрецедентен и засяга почтеността на системата за управление на въздушния трафик", казва авиационният юрист Джон Доусън. "Цялата работа около системата за управление на въздушния трафик е в това, че тя изцяло е предназначена за безопасно и ефективно приземяване на летателен апарат. Когато това стане политическо, и искаш да задържиш политически опонент, то очевидно противоречи на тази цел", добавя той.

По БТА

Споделяне

Още по темата

Още от Свят

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?