Влаковете по новата 18-километрова жп магистрала Свиленград-турска граница вече могат да се движат със 160 км/час, но това ще стане след като БДЖ купи локомотиви, развиващи такава скорост. Това стана ясно от думите на транспортния министър Кристиан Кръстев, който откри отсечката заедно с премиера Марин Райков на граничния пункт “Капитан Андреево”.
“Идвайки насам, развихме скорост от 120 км/час. Надяваме се в следващия програмен период БДЖ да закупят влакове, които да развиват скорост от 160 км/час”, каза министър Кръстев.
“Независимо, че тук говорим само за 18 километра, за мен е от изключителна важност, че днес можем да открием този участък, който от 43 години не е бил ремонтиран”, каза премиерът Марин Райков.
Това е първият жп проект, завършен по оперативна програма “Транспорт” със средства от Кохезионния фонд на ЕС. Стойността на договора за строителство е близо 70 млн. лв., а новото релсово трасе е изцяло електрифицирано и позволява скорост до 160 км/час.
“Успешното завършване на проекти като този ще ни даде повече аргументи при кандидатстване за купуване на новите скоростни влакове през следващия програмен период по програма “Транспорт”, каза още министър Кръстев.
По думите му в рамките на проекта е построен най-големият железопътен мост у нас. Съоръжението над река Марица е уникално по своята визия и изпълнение, каквото през последните 40 години не е изграждано в България, каза Кръстев. Мостът е с дължина близо 500 метра, а височината му достига до 7 метра.
Проектът за електрификация и реконструкция на железопътната линия Свиленград-турска граница беше изпълнен от чешката компания “ОХЛ ЖС”.
Отсечката от Свиленград до турската граница трябваше да бъде последната от скоростната жп магистрала Пловдив – Свиленград – турска граница. Към момента обаче все още не е приключило изграждането на жп линията от Пловдив до Свиленград. Строителството на този проект започна още през 2007 г. и трябваше да бъде реализирано със средства по предприесъдинителната програма ИСПА. До края на 2010 г. обаче успяхме да завършим само участъка от Пловдив до Първомай, а от другия до Свиленград италианската компания “Асталди” се отказа и България загуби 70 млн. евро.
В момента участъкът от Първомай до Свиленград се строи със средства по програма “Транспорт”, като стойността му е 392 млн. лв. От тях до момента са усвоени едва 44 млн. лв., според информационната система за еврофондовете ИСУН.
От транспортното министерство уточниха, че все още не е готов участъкът от жп линията между Харманли и Свиленград.
Изпълнител на жп проекта, който върви със закъснение, е гръцката “Терна”, “Старт инженеринг” и сдружение “Железопътна инфраструктура 2011”. Съгласно договора жп линията от Първомай до Свиленград трябва да е готова най-късно до 30 септември 2014 г. Не е ясно дали “Терна” ще успее да навакса натрупаното закъснение. Основната причина за това са лошите метеорологични условия и заливането на пътя с вода заради поройни дъждове и придошлата река Марица, твърдят от програма “Транспорт”.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
а кой и с какво може да поддържа това трасе???
Като в "онзи" виц : "... направихме Ви басейн, търсим начин да намерим вода..."
"Влаковете по новата 18-километрова жп магистрала Свиленград-турска граница вече могат да се движат със 160 км/час ..." при тази скорост това е около 5 мин. време! вие сериозно ли мислите, че трябва да купим подвижен състав за 10-ки милиони евра за да пътува той по тази 5 минутна отсечка ??? калпазани :)))
скоростните влакове в Китай се движат с 500 км/ч, в Испания и Франция- с 350 км/ч, у нас- 160 км! Даже в Турция се прави железница Истанбул-Анкара с 180 км/ч. Или не може да развие скорст заради късите разстояния? Този проект беше възложен- каква корупция!- на гръцка фирма която и трамвайна линия не беше правила!
На този етап ще се движат само влакчета на ужасите. Когато има скоростни влакове, скоростната магистрала ще става само за старо желязо.