Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бюджетът на нестихващия скандал

Или защо управлението на здравните вноски е постоянен източник на напрежение, без значение кой ги управлява

2 коментара
Бюджетът на нестихващия скандал

Едва заглъхна скандалът с мораториума върху плащането на нови лекарства от здравната каса и ето, че бюджетът ѝ е в епицентъра на нова драма. Този път заради дълговете към чужди здравни каси за лечението на българи в ЕС, които са в размер на 270 млн. лева, от които вече 140 млн. лева просрочени.

Според здравния министър и ГЕРБ драма няма и един "обикновен финансов въпрос е бил превърнат в политически". Управителят на здравната каса пък твърди, че не е знаел какво ще предизвика с действията си и само искал да разреши проблема в интерес на пациентите и доброто ни име пред чуждестранните ни партньори - за две години 600 души са се оплакали от отказано лечение.

Скандалът повдигна завесата за съществуващия непреодолим институционален конфликт в управлението на НЗОК. Отново.

Неизбежният сблъсък

Въпросът не опира нито до настоящия управител на здравната каса, който с последните си изяви показа, че не е адекватен на заемания пост, нито до конкретния здравен министър, който повече от всеки друг пази финансовата дисциплина с цената на всичко.

Това, че здравната каса е независима институция, от доста години вече не е нищо повече от куха декларация, тъй като решенията в нея се доминират от държавната квота в надзорния ѝ съвет, а опитите за еманципация на управителя, чиито функции са сведени до чисто представителни, водят след себе си до конфликти и оставки. Всичко това с нищо не допринася за по-доброто управление на многомилиардния ресурс от здравни вноски. Нито пък допринася за намирането на решения за вечно недофинансираното здравеопазване, докато вътрешните конфликти в системата я правят лесна мишена за разнообразни лобистки интереси.

Очевидно, когато едната страна разбира НЗОК като инструмент за реализиране на държавна политика, а другата се приема за абсолютно независима, скандалът е неизбежен.

Въпросът не опира и до този конкретен бюджет на фонда, който още преди да бъде приет, беше ясно, че ще "гърми" неведнъж до края на годината.

Защо парите не стигат?

Но защо е така, когато управляващите и особено премиерът Бойко Борисов постоянно повтарят колко много повече пари се наливат в здравеопазването всяка година? И действително, с всяка следваща година постъпленията от здравни вноски в бюджета на фонда нарастват: само тази година са с 400 млн. лева повече и той вече е 3.8 млрд. лева при 1.6 млрд. преди 10 години.

Много критици на здравната политика на държавата посочват, че разходите за здравеопазването са се повишили многократно, но то самото не се е променило към по-добро, което далеч не е така. Да, по отношение на организацията му, причини за критика има много.

Само тази година обаче за първи път от над от 10 години е договорено увеличение в цената на половината клинични пътеки, което ще погълне приблизително половината от ръста от 400 млн. лева, ако междувременно не падне жертва на скандала с дълговете към чуждите каси. Преди ден финансовият министър Владислав Горанов се намеси в скандала и настоя за блокиране на подписването на рамковия договор между Лекарския съюз и НЗОК до изясняването на размера на задълженията. 

Широко затворени очи за прогреса в медицината

В последните 10 години се промениха много неща - като се започне от това, че след влизането на България в ЕС гражданите ѝ получиха правото на адекватно лечение в други страни членки, когато собствената им страна не може да го предложи или при нужда от спешна помощ зад граница.

Очевидно е обаче, че когато дължиш за нещо 270 млн. лева, а бюджетът, с който разполагаш е 70 млн. лева, си изправен пред проблем и е нужно да започнеш да планираш по-висок разход по това перо.

През последните години България направи и технологичен скок с купуването на модерна медицинска апаратура за лечение и диагностика. Пациентите вече се лекуват с нея във все повече български болници и чакат за това модерно лечение все по-кратко време. И естествено, това също има своята цена. Само допреди няколко години модерните линейни ускорители се брояха на пръстите на едната ръка, разваляха се постоянно, а пациентите трябваше да чакат с месеци за достъп до лъчелечение с тях. Практика беше пациентите да пътуват за лъчелечение в чужбина, като всеки се спасяваше поединично – някои успяваха да се домогнат с много мъки до платено от държавата и НЗОК лечение, други събираха дарения, трети разпродаваха всичко, някои успяваха да осъдят държавата, когато тя отказваше да им плати.

Огромна стъпка напред е и това, че пациентите получиха приличен достъп до модерни медикаменти, които увеличават шансовете им за излекуване, удължават и подобряват качеството им на живот. И най-важното – здравната каса плаща за лекарственото лечение на всеки пациент, а той не зависи от "лотарията" на централизираните търгове на МЗ, при която лечение получаваха само поместващите се в неясно как направените от неизвестен чиновник разчети.

Само в последните 5 години разходите на НЗОК за лекарственото лечение на пациенти с онкологични заболявания са се повишили от 172 млн. на 364 млн. лева, а средната стойност на лечението на един пациент с онкологично заболяване е нараснала от 5 000 на над 10 000 лева.

И тази година за пореден път в бюджета на НЗОК за лекарства е заложена по-ниска сума от реално платеното през миналата.

Като прибавим към това и сметката за падналия в последния възможен момент мораториум върху плащането на иновативни лекарства, разходът за които се очаква да е от порядъка на 50 млн. лева и не е планиран в бюджета, ето че след няколко месеца можем отново да очакваме "един чисто финансов въпрос" да се превърне в политически. Истинският финансов натиск от навлезлите тази година нови терапии обаче ще се усети много по-силно в следващите няколко години, когато разходите на НЗОК за тях ще нараснат двойно и тройно, както се случи при навлизането на новите молекули в последните години.

Определено има и проблеми с контрола по отпускането и прилагането на скъпите терапии и при осъществяването на болничното лечение като цяло, за които здравните власти постоянно твърдят, че са източник на множество течове, кражби и злоупотреби.

Но докато държавата и НЗОК са в перманентно разработване на "спешни мерки" срещу злоупотребите, медицината е в състояние на революция и това е сериозно изпитание за здравните бюджети, дори на много по-богати и уредени системи от нашата.

И има нужда от сериозно планиране и целенасочени политики, така че едновременно да се осигури достъп на пациентите до новите модерни терапии, апаратура и медицински методи и същевременно общественият ресурс да не се разхищава с неефективни разходи, а течовете и кражбите да бъдат спрени.

Това обаче няма как да се случи със слаби и нерешителни институции, разкъсвани от постоянни скандали, в които многобройни лобита дърпат чергата към собствените си интереси, а министри и директори на здравната каса падат жертва в тях през няколко месеца.

Изчерпаният модел

Тук идва и основният въпрос, отговорът на който панически се отбягва от поредица управления – какво реално можем да си позволим със събирания в момента ресурс от здравни вноски и в крайна сметка какъв пакет от медицински услуги трябва да осигурява общественият фонд и откъде нататък започва личната отговорност на всеки към собственото му здраве?

Защото и в момента пациентът доплаща за медицинска помощ, консумативи и лекарства от джоба си горе-долу колкото покрива и общественият фонд със здравни вноски.

Въпросът е как да се управлява този съвсем не малък финансов ресурс и как с него да бъде осигурена повече, по-качествена и по-подредена медицинска помощ.

Преди три седмици здравният министър Кирил Ананиев обяви, че настоящият здравноосигурителен модел е изчерпан и той се наема да предложи нов до няколко месеца, като амбицията му е той да заработи от януари или в краен случай от април 2019. Отсега е ясно, че каквото и да предложи, то е предварително обречено на критики и съпротива от многобройните лобита в здравния сектор.

Това, по което спор няма е, че нещо трябва да се промени...

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Вътъф
    #2

    Технически болниците са много по-добре ободурдвани. Това е факт.
    Лекарите не са станали по-добри обаче, може да се спори, че се е случило даже обратното - квалификацията им се е влошила, а нивото на мотивация да вършат работата си, просто да лекуват е намаляла драстично.
    Обучението вероятно се е влошило също така.
    А, както трябва да е очевидно, машините сами не лекуват. Колкото и модерни да са. Поне засега.
    Така че, ако се тегли чертата, като нищо може да се окаже, че наистина, въпреки всичките допълнителни

  2. trezwomislesht
    #1

    Ако парите които НЗОК дава за лечение в чужди болници се харчат в България, за български болници и лекари, може би ще оглавим класацията за най добро здравеопазване.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.