Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пореден краен срок: Магистралата София-Ниш готова до края на 2016 година

Готви се и нов ГКПП между двете страни

6 коментара
Пореден краен срок: Магистралата София-Ниш готова до края на 2016 година

Планира се магистралата София-Ниш да е готова до края на 2016 година. Това обявиха в понеделник министрите на регионалното развитие на България и Сърбия Десислава Терзиева и Игор Мирович. Те присъстваха на връчването на 13 договора по Програмата за трансгранично сътрудничество между България и Сърбия в сградата на Министерство на регионалното развитие (МРР) в София.

Десислава Терзиева е информирала сръбския министър, че през следващата седмица представители на Министерство на транспорта и МРР ще имат среща в ЕК с предложение за включването на проекта за магистрала Калотина-София за финансиране от новия фонд "Свързана Европа" (Connecting Europe Facility).

В момента българският участък е включен като приоритетен обект за финансиране по оперативна програма "Транспорт".

Във всички случаи Калотина-София е приоритет за нашата държава и за да може да има връзка София-Ниш, което е приоритет на България и Сърбия, нашето правителство ще положи максимални усилия да намерим конкретни източници на финансиране, така че българският участък да бъде готов в края на 2016 г., каза Терзиева.

Изграждането на магистралния участък от София до Калотина е част от трансконтиненталният коридор Лондон – Калкута, който е най-краткия път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток. През българска територия участъкът продължава от столицата по магистрала "Тракия" до Пловдив, където тръгва по изграждащата се магистрала "Марица" до ГКПП "Капитан Андреево".

Изграждането на 52 км от магистралата от София до Калотина влязоха в индикативния годишен списък на оперативна програма "Транспорт" още през 2012 г. с прогнозна стойност от 200 млн. лв. Заради изчерпване на средствата за пътища по програмата беше нужно политическо решение за наддоговаряне. Такова обаче не взе нито правителството на ГЕРБ, нито служебният кабинет.

Обществената поръчка за трасето беше прекратена от правителството на Пламен Орешарски, въпреки че още през март бяха отворени офертите на 10-те кандидати. Плановете на кабинета на ГЕРБ бяха магистралата да се построи до края на 2015 г. със спестените пари по оперативна програма "Транспорт".

Строителството на магистралата до Калотина остава за следващия програмен период 2014-2020 г., обяви през август министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Горе-долу по същото време обаче транспортният министър Данаил Папазов каза, че магистралата не е сред проектите, които ще се финансират с пари по оперативна програма "Транспорт" след 2014 г. заради изграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, "Хемус" до Велико Търново, както и скоростния път от Ботевград до Видин.

През октомври шефът на пътната агенция Стефан Чайков заяви, че новият търг за отсечката ще бъде пуснат веднага през 2014 г. В момента обаче тя е в резервния списък на оперативната програма "Транспорт" и засега пари за нея няма, призна тогава министър Терзиева и добави, че в случай, че някой друг обект пропадне, ще се финансира магистралата до сръбската граница, в противен случай за изграждането ѝ ще се разчита на бюджетни средства.

Сега обаче се оказва, че правителството ще се опита да осигури финансиране, като кандидатства директно в Брюксел в централизирания фонд на общността "Connecting Europe Facility".

Междувременно се оказа, че строителството на магистралния участък от сръбската граница до Димитровград също ще се забави заради фалита на австрийската "Алпине".  В понеделник обаче министър Игор Мирович заяви, че в Сърбия са преодолени техническите проблеми, договорени са всички изпълнители и се работи дори в неделя. Надявам се, че до края на 2016 г. пътят ще бъде готов, доволни сме да чуем, че българското МРР и всички  останали отговорни органи работят за спазването на същия срок,  каза Мирович.

Обсъжда се нов граничен пункт между България и Сърбия

Двамата министри са обсъдили и откриването на нов граничен контролно-пропускателен пункт (ГКПП) - Салаш-Ново корито. За целта са набелязани конкретни мерки, които трябва да се предприемат. Обмисля се създаването на работна междуведомствена група от двете държави, която да следи за изпълнението на необходимата инфраструктура, с цел този ГКПП да бъде открит, каза Терзиева. Пунктът няма да бъде само за пешеходно преминаване и в двете държави ще трябва да се изгради нужната пътна инфраструктура.

Българският министър оцени разговорите по този въпрос като успех, тъй като досега развитието на проекта е било спряно. Смятам, че със създаването на такава междуведомствена работна група и поемането на ангажименти от двете страни можем да си направим план за реализацията на конкретни мерки, за да открием колкото може по-бързо пункта, каза Терзиева, цитирана от БТА, без да се ангажира с конкретни срокове.

Връчените нови 13 договора по Програмата за трансгранично сътрудничество между България и Сърбия са на обща стойност 2 244 875.53 евро. Сред тях има проекти за създаване на нови центрове за електронно обучение в Университета в Ниш и в НСА-София, за създаване на нов посетителски център за археология в гр. Димово, за разработване на проектна документация за създаването на "Палеопарк" в гр. Вършец, за организиране на младежки фестивал във Видин и за основаването на музей на виното в гр. Княжевац.

Общият бюджет на програмата с включено европейско и национално съфинансиране е 35.7 млн. евро. До момента по нея са финансирани 118 проекта на обща стойност 32 млн. евро. Платените средства до 29 октомври са 12.3 млн. евро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #6

    Они че ми кажат што е автопат...Като се вържат София и Ниш с автомагистрала - няма да има отвързване...ле ле...защо въобще се хабят с тези чукари и с тази Сичевска клисура - каквото е могло немците са го направили преди 70-на години...

  2. Анонимен
    #5

    Рангел Колев Рангелов, доцент и к.т.н. Всичко това са пушилки за отклоняване вниманието на трудящите се. Казах.

  3. Анонимен
    #4

    Сърбите трябва да разберат, че не са велики а обикновени руски подгласници каквито бяхме ние и тепърва след като се освободят от миражите за своята нация да влязат нормално и смирено в ЕС!

  4. Анонимен
    #3

    Причината е елементарна и то политическа, кучето е заровено в Блюксел !Магистрали в южна БГ и към Турция- ОК!? но за северна БГ,вкл. тунела под Шипка не се чува!Просто политическите Играчи и стратези отвън не желаят от сближаване на БГ със Сърбия и желаят Сърбия да клекне чак тогава...

  5. Анонимен
    #2

    А, дано ама на дали.

  6. Анонимен
    #1

    За какво ли не се харчат пари, но за основната връзка на България със Западна Европа все няма. Сърбите работят здраво при безкрайно по-тежък терен, а нашият равен като тепсия. И бюрократите в Брюксел търпят това?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.