Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Статуквото се брани с Конституцията

1 коментар
Статуквото се брани с Конституцията

За промените в Конституцията нямаше реален политически дебат. Депутатите не използваха последните два месеца, за да изложат пред обществото своите мнения и предложения за решаване на проблемите в прокуратурата, в структурата и състава на ВСС, за избора и освобождаването на членове на ВСС, на главния прокурор и на председателите на ВКС и ВАС.

Така например, нещо, което в България звучи еретично, в Румъния отдавна е факт – общите събрания на съдиите и прокурорите, които са изпратили свои представители във Висшия съдебен съвет, могат и да ги отзоват. Същевременно у нас няма ясна процедура и по освобождаване на главния прокурор, макар такава възможност да има в чл. 129 от Конституцията.

Оправданието за липса на политически дебат

Политиците не обсъдиха основните проблеми, които отдалечават българската система от европейските, защото тези проблеми „били” в компетенциите на Велико народно събрание. По същество това означава – признаваме, че има нужда от по-сериозна реформа, но тя е невъзможна. Това, разбира се, е лъжа, от която статуквото има нужда, за да се съхрани.

Належащо бе да бъдат обсъждани въпроси като:

- Защо България има най-политизирания Висш съдебен съвет в Европейския съюз?

Българският Висш съдебен съвет е с 11 представители от парламента и 11 от съдиите и прокурорите. За сравнение, това съотношение е 2 на 14 в Румъния след реформата от 2004 г. и 8 на 16 в Италия . Разделението на двете колегии във Висшия съдебен съвет е необходимо и правилно решение, но освен че е недостатъчна мярка, остава несигурно в бъдещето. Две от политическите сили дадоха ясен сигнал, че ще поискат понижаване на парламентарната квота в прокурорската колегия за сметка на съдйиската, което би опорочило и тази мярка.

- Защо България  има прокуратура от съветски модел (Вишински), която е копие на модела на прокуратурата в Руската Федерация?

Защо първото нещо, което прави Румъния през 2004 г., е да премахне пълно- и единовластието на главния прокурор и на горестоящите прокурори, като се отменят единоначалието, писмените указания на горестоящия прокурор и  възможността за каквато и да било намеса по същество в конкретно дело на долустоящ прокурор от страна на административен ръководител, горестоящ прокурор или главния прокурор? Ограничава се и възможността за отнемане на дело от един прокурор и делегирането му на друг, а отмяната на актовете на долустоящ прокурор става възможна само ако е нарушен закона, при това отмяната трябва да бъде извършена писмено и мотивирано. Друга голяма тема е създаването на антикорупционната прокуратура, която е независима от Главния прокурор и е още едно свидетелство за премахнатото единоначалие.

Българите и ЕС искат промени. Но да оставим съседите.

Ако стане въпрос за реформи в Румъния, българският политик често казва: „Не ми говори за Румъния!”. „Защо?”, пита гражданинът, а по-рядко - експертът. „Там системата не е като нашата” – отговаря удобно политикът. Гражданинът мълчи от незнание, а експертът мълчи от страх да не го помислят за диверсант, рушител на институционализма.  В бъдеща статия ще направим подробен сравнителен анализ на българската и румънската прокуратури, за да покажем, че сериозна част от реформата на прокуратурата в Румъния може да се приложи и в България и че тази реформа-децентрализация не е „румънски модел”, а европейски.

Но да се върнем в реалността. На 23.09.2015г. изгледахме първото полувреме на един уреден мач. Депутатите се разбраха да не рушат основите на статуквото – политическата и институционална корупция и злоупотребата с власт. Представиха пред Европа и избирателите един добър театър, репетиран в Парламента или другаде. Председателят на една от парламентарните групи аргументира невъзможността да се направят сериозни промени в съдебната власт с това, че сегашната Конституция не го позволява, а самият той не би искал „да се нарушават нейните принципи”. „Ако искате по-сериозни промени, свикайте Велико народно събрание”, бе предизвикателството, което г-н Местан хвърли към останалите политически сили.  Няма как да се съгласим с него. Първо, защото Конституционният съд не е обвързан с предишните си решения и може да промени една практика, която е силно критикувана от конституционалисти и експерти. Това може да стане като постанови решение в обратна посока на многократно цитираното Решетние №3 от 2003г., с което Конституционният съд ограничава максимално възможността за промени в глава „Съдебна власт” на Конституцията. Второ, защо дебатът започва и приключва с констатацията, че тези проблеми изискват Велико народно събрание, кое пречи проблемите в прокуратурата да бъдат идентифицирани и сложени на масата за дебат, а след това добронамерено да се търсят начини за разрешаването им? Не е нужно да си експерт, за да разбереш, че прокуратурата е неефективна в борбата с корупцията и организираната престъпност. Ето защо всеобщата тишина за проблемите в тази институция става все по-оглушителна.

Публичен дебат между политическите сили за реалните проблеми в съдебната система нямаше. Тези проблеми дори не бяха сложени на масата.

Сега от тъй наречените наблюдатели експерти се очаква да анализираме случващото се обективно, професионално и ако може - с научен изказ. Очаква се да сложим маските на сериозността и да коментираме уредения мач, сякаш е истински.

В очакване сме на реалния дебат за проблемите и необходимите промени в съдебната система.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ганьо Сомов
    #1

    Статуквото се брани чрез зависимостите на властимащите, а се извинява чрез конституцията.

    Прокуратурата е централизирана структура. Това означава, че за всяко действие или бездействие, на който и да е неин магистрат в крайна сметка отговаря главният прокурор.

    В същото време по конституция, не е длъжен да се отчита пред парламента, а само пред онези, които го избират във Висшия съдебен съвет. По този начин чрез зависимости - корупция главният прокурор практически е неконтролируем от никого „над

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.