Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

7 причини, поради които следващият Google няма да бъде създаден в ЕС

ЕК планира гигантски фонд за иновации, който обаче изгледа обречен на неуспех

8 коментара
7 причини, поради които следващият Google няма да бъде създаден в ЕС

Липсата на "Европейски Гугъл", "Европейски Фейсбук" или "Европейски Алибаба" отдавна е сред големите болки на лидерите на Европейския съюз.

Изглежда обаче, че новият състав на Европейската комисия планира да вземе в свои ръце тяхното създаване с помощта на специализиран фонд с капитал от 100 милиарда евро, помпозно озаглавен "Фонд за европейско бъдеще" (European Future Fund). Неговата роля ще е да финансира създаването и развитието на местни технологични гиганти, които да конкурират наложилите се пазарни играчи и да върнат Европа в надпреварата за превъзходство на технологичната сцена. Иновациите обаче не са само въпрос на "да дадем пари, и ще стане" – има много други причини, заради които Европа изостава в развитието на технологиите, и в този текст разглеждаме няколко от по-важните.

1) Регулаторна тежест

Кратък поглед на списъка на водещите технологични компании сочи, че всички са създадени в няколко страни – САЩ, Китай, Южна Корея, Япония. Общото между тези държави е осигуряването на облекчени регулаторни режими за стартиращите компании.САЩ поначало са много по-удобно от регулаторна гледна точка място за правене на бизнес от повечето европейски страни (видимо, например, в позицията им в "Правене на бизнес", където единствено Дания сред държавите от ЕС е с по-доби условия от САЩ), независимо от вида му, а политиката на Китай е да премахва бариерите пред сектори, които държавата смята за ключови.

Подходът на ЕС засега, парадоксално, се приближава повече до китайския – вместо облекчаване на регулаторната тежест за всички, европейската администрация предпочита да приоритизира определени сектори за сметка на други, и да създава специални режими, например такива за стартиращи фирми, малки предприятия и други подобни. Въпреки че поначало всяко премахване на административна тежест е добре дошло, за предпочитане е това да става на равни начала, за всички едновременно. Понастоящем европейската администрация върви в точно обратната посока – към създаване на все повече регулаторни режими във все повече сфери, и след това на изключения от тях. Проблемът в прилагането на "китайския подход" в ЕС обаче е, че нито една от държавите в него не разполага с ресурсите и силния контрол върху икономиката, който му позволява да работи.

2) Финансиране

В повечето случаи (особено в САЩ) иновативните бизнеси разчитат най-вече на финансиране от пазара, а работата на държавния апарат е преди всичко да им се меси. В ЕС обаче има доста по-малко възможности за набиране на капитал, рисковите инвестиции са по-малко и по-малко рискови, което често става причина стартиращи бизнеси в Европа да бъдат придобити от някой от американските или китайските гиганти (DeepMind и Skype са сред примерите, които идват наум). Публичното финансиране не може да се конкурира с рисковите частни инвестиции по поне две причини – администрациите (особено европейската) не са в състояние да вървят в крак с технологичното развитие и съответно да приоритизират адекватно и навреме, а отпускането на финансиране от тях е съпроводено с още повече процедури,бюрокрация и разходи по спазване на регулациите, които утежняват дейността на технологичните фирми.

3) Данъци и субсидии

Данъчната политика в повечето европейски държави е далеч по-малко благоприятна за бизнеса, а субсидирането на приоритетни сфери допълнително изкривява конкуренцията и насочва предприемачите към сфери, различни от технологичната – земеделие, например. Пресни примери за това са, от една страна, опитите за въвеждане на данък върху интернет-бизнеса, покрай който заедно с американските и китайските гиганти ще бъдат ощетени и много по-малки, местни играчи, а от друга – директивата за авторските права, която се намеси пряко в отношенията между агрегаторите и създателите на съдържание.

Докато вътрешният пазар на ЕС е относително свободен и конкурентен, то спрямо външния бизнес той е доста протекционистичен, което в иначе силно отворен пазар като технологичния вреди значително на конкуренцията. В този смисъл, чувствителни промени в посока свиване на данъчното бреме и отваряне към световния пазар, съчетано с намаляване на субсидиите за "приоритетни" отрасли би помогнало значително за подобряване на средата за съревнование между фирмите, и оттам на постиженията на високотехнологичния бранш.

4) Образование

В никакъв случай не може да се каже, че държавите от ЕС, и особено от западната му част, предлагат некачествено образование – тъкмо обратното, континентът е дом на много от водещите образователни институции в света. Що се отнася до STEM специалностите обаче, повечето от най-добрите висши училища са именно в САЩ и, по-отскоро, в Източна Азия. Това от своя страна привлича най-добрите таланти в сферата още от етапа на образованието. От значение е и връзката между бизнес и висше образование, а тук страните, които водят технологичното развитие, имат добре установени традиции в създаване и поддръжка на общи хъбове и акселератори. Те позволяват създадените в академична среда постижения бързо да се прехвърлят към бизнеса, и обратно – бизнесът да покровителства академичните дейности и дисциплини, които са най-ценни за развитието му.

5) Структура на пазара

Европейският пазар е далеч по-фрагментиран, което означава, че технологичните бизнеси доста по-трудно достигат критична база потребители и клиенти. Националните граници и езиковите различия се превръщат в значителна бариера пред разрастването на технологичните фирми, а разликите в законодателствата на страните-членки създават допълнителни пречки пред него. Обратно, страните в които се раждат водещите технологични компании неизменно разполагат с широк и доста хомогенен пазар, което позволява бързото разпространение на добрите и търсените продукти (а в китайския случай - и възможност за създаване на държавно гарантиран монопол).

6) Традиции и предприемаческа култура

Можем вече с основание да говорим, че високотехнологичният бранш е достатъчно зрял, за да има собствена култура и традиции. Има ясни причини, поради които "Силициева долина" или Шънджън са синоним на високи технологии – те са мястото, където предприемачите и бизнесите в тази сфера са създали своята екосистема, и съответно привличат онези, които искат да пробият в отрасъла. Ако европейските страни искат да са конкурентоспособни, те трябва да положат допълни усилия, за да създадат по-добра среда от вече съществуващата на гореспоменатите (и още няколко) места, за да привлекат интереса и да станат предпочитани за бъдещите технологични предприемачи.

7) Национални алтернативи

Няколко европейски страни често опитват да създават собствени "национални алтернативи", които копират и локализират вече успешни продукти и технологии. Този модел работи относително добре в рускоезичния свят (и особено неговото оградено интернет пространство), но ЕС е доста по-отворен към американско и/или азиатско технологично влияние. В резултат, опитите за създаването на такива местни клонинги обикновено приключва без успех, но едва след насочването на значително (публично) финансиране в тях.

В заключение

Гореизброените са само няколко от най-едрите причини, които ще осуетят успеха на гигантския публичен фонд за иновации. Необходими са доста по-дълбоки трансформации, ако ЕС иска да бъде конкурентен на технологичното поле – както на регулациите, данъчните режими и субсидиите, така и на предприемаческата култура и във взаимоотношенията между бизнес и висше образование.

*Текстът е препечатан от седмичния Информационен бюлетин на Института за пазарна икономика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. В и К
    #8

    Интересен пример "следващия Google". Или с други думи, следващия монополист. Монополистите, родни или чужди, частни или държавни са в крайна сметка монополисти и са еднакво вредни.

  2. Kruger
    #7

    За мен номер 1 е: Социализъм (в най-широкия смисъл) - трудови законодателства стимулиращи мързеливци, профсъюзи, безброй почивки, кръшкане, сливане на Великден с Коледа, отпочиване на празници и т.н. Въобще - мързел. Затова Европа ще продължава да прави сирене и сандвичи, а иновациите ще са там, където се работи здраво и няма социалистически глупости.

  3. Ilia Iliev_fb
    #6
    Отговор на коментар #3

    Ха ха хаДа си чувал поговорката,късно е чадо,мандалото лопна.Ха ха хаНещо да си чувал за технологии и пазар, или производствен потенциал.Ха ха хаАко живееш в САЩ тези неща имат конкретно измерение.Ха ха ха1929 година е нагледно вида на идващия преход.Това е пътя да се искарат умните хора от че.упките им и да ги накарат да идат да работят за жълти стотинки.Ха ха хаЖесток и убийствен, но д.уго няма.Ако не го направят, то Сащ ще стане анархия.Ха ха хаФилмите на Холивуд не са случайни по тези теми.Ха ха

  4. Ilia Iliev_fb
    #5

    За тези с развити мозаци. Ха ха ха Вижте как на 180 градуса се обръща ЕВРОПА. Да виждате планиране и намеса на държавни институции. Ха ха ха А следващите стъпки ще са ,..... Ха ха ха Ами гледайте азиатците. Ха ха ха

  5. Авакум Захов
    #4

    От текста разбрах, че има и една добра новина, а именно че няма и "европейски" ИПИ, в който момченца, които още се бръснат с вълнен парцал, се опитват да изглеждат умни.

  6. Лизи Гугуткова
    #3

    В това има "обидна дума"-ще пробвам на български гугул ще се присъедини към американските компании, които изтеглихаотпроизводството в Китай, съобщиха Никей три източника, запознати със ситуацията. Гигантът (803 милиарда долара) надвишава БВП на страни като Саудитска Арабия или Швейцария Крайната цел е да изостави производството в Китай на всякакви продукти, изнасяни в САЩ.

  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #2
  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.