Изпълнителна агенция “Пътища” да се преструктурира в държавна фирма под шапката на Министерство на финансите (МФ) е един от последните обсъждани варианти от правителството за преструктуриране на изпълнителна агенция “Пътища” (ИАП). Това съобщиха в понеделник за Mediapool отлично информирани източници. Идеята била новата компания да се управлява директно от министър Пламен Орешарски, а заместници да му бъдат министрите на транспорта Петър Мутафчиев и на регионалното развитие Асен Гагаузов. Все още не е ясно обаче как гледат на тази идея коалиционните партньори от ДПС и НДСВ, коментираха запознати.
Според други източници обаче все още не е изяснено дали новата структура ще е държавна фирма, или ще бъде извънбюджетен фонд. При всички случаи обаче тя ще се управлява от финансовото министерство чрез тримата министри. Според експерти, идеята на правителството била агенцията да се издържа от продажбата на винетни стикери за ползване на шосетата и от отдаването под наем на площите около пътната мрежа.
Такъв род компания не е прецедент за Европейския съюз, коментира Владимир Чакъров от Института по транспорт и телекомуникации, който разработи винетната система за България . Той посочи като пример Холандия, където напълно частно дружество продава винетните стикери. В Австрия продажбата на винетките се извършва от държавна компания, която обаче е регистрирана наравно с всички останали по австрийското търговско право и която начислява ДДС върху всеки продаден стикер.
Това е само една от идеите за преструктуриране на действащата агенция, за което настояват от Брюксел, коментираха източници от правителството. Всъщност искането на Европейската комисия е много по-ясно и то е агенция “Пътища” да мине под шапката на Министерство на транспорта. Мотивите на Брюксел са, че голяма част от пътната мрежа се изгражда със средства от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и от предприсъединителните програми. Останалите големи транспортни обекти, които се финансират по тази линия, се управляват именно от транспортното министерство. Според запознати, със структурните промени от Брюксел искали у нас да се гарантира не само строителството на шосета, но и поддръжката им в по-дългосрочен период след това.
Поради деликатните взаимоотношения между коалиционните партньори и вътре в самата БСП във връзка с контрола върху еврофондовете, обаче, се стигнало до идеята агенция “Пътища” да отиде към министър Орешарски, който се възприема като политически неутрален. Той не е обвързан пряко с нито една от силите в управляващата коалиция, но е лоялен на премиера Станишев.
В същото време министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров не се е отказал от намерението си да обедини дейностите и структурите, които имат отношение към регионалната политика и които в момента са към МРРБ. По този начин той би поел и европейските пари от структурните фондове за регионално развитие, където са повечето от средствата за пътища.
Поредните идеи в БСП за разместване на агенции и дирекции съвпадат с лансираното от НДСВ предложение милиардите евро от ЕС да бъдат контролирани от нова управленска структура, като се разкрие например нов ресорен министерски пост. Премиерът Станишев и лидерът на ДПС Ахмед Дгоан се противопоставиха.
Депутатът Иван Иванов от ДСБ коментира, че е чувал за различни варианти за преструктуриране на агенция “Пътища”, но не може да се прогнозира кой от тях ще надделее.
Според негови колеги от опозицията в момента се работи по разделянето на държавната структура. Коментират се варианти за създаване на две държавни фирми и на две агенции. В едната се предвижда да влязат магистралите и шосетата, част от европейската пътна мрежа, които да се управляват от Министерство на транспорта. Втората държавна фирма или агенция, която ще поеме пътищата с регионално значение, ще остане под шапката на регионалното ведомство.
Източници от агенция “Пътища” споделиха, че знаят за бъдещото разделяне, което трябва да се осъществи от действащото ръководство. Според запознати обаче, дългогодишните служители в ИАП са против разделянето на съществуващата агенция.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
ИАП/ГУП/ трябва да бъде под шапката на Министерство на транспорта.Почти през цялото си успешно съществуване е било така.Преминаването към МРРБ бе приумица на Е.Бакърджиев и това беше пагубно за ГУП.От тогава съществуват проблемите на ИАП.МРРБ не е компетентно да ръководи тази структура и най-вече създалите се корупционни схеми, които продължават от времето на Церовски и сега са също причина за преминаването на ИАП към МТ.България е малка страна - политиката на транспорта трябва да бъде на едно място …
и това е МТ.Не случайно се казва - пътен,железопътен,морски,въздушен и прочие транспорт.МРРБ е корупционно министерство.Там няма традиция за управление на финансовите потоци от такова естество поради, което се създаде и този държавен рекет и затруднения в развитието на пътния сектор.Корупцията е страшно висока и единствения легален начин за справяне с нея е преместването на ИАП там където трябва да бъде съгласно европейските изисквания - МТ още повече, че м-рП.Мутафчиев не е доказано поне за сега корумпиран в сравнение с изградената схема в МРРБ и ИАП, защото ако се направи една почтенна и вярна проверка ще лъснат много лица и фирми, но там се плаща много здраво ито от държавни пари, за да се потулят кражбите. За да се сложи край и то легално ИАП отново трябва да се върне към МТ.
Повечето от идеите за преструктуриране са изключително некомпетентни и вредни. Известна част са дори невъзможни на практика. Това, което ще се случи, е че пътищата ще бъдат доубити. Настоящото правителство се опитва да доведе до крайност тенденцията в последните години все повече и повече от парите за пътища да се разпределят не по експертни, а политически (което в случая е равносилно на корупционни)съображения. Целта е ясна - фондовете, но добри пътища няма да се получат с разпарчетосване и разкрачване …
на агенцията. Текущи ремонти и зимно поддържане може да се правят горе-долу с парите от винетките, но нищо повече; а въобще от години е нужна реформа в пътното поддържане, не само увеличаване средствата за него поне до нивата от осемдесетте години.Пътищата се разбиха напълно след 95-а поради неколкогодишна пълна липса на финансиране и оттогава образно казано само кърпим дупки. Това са някои от проблемите, пита се какво ще помогнят спряганите преструктурирания за някой от тях? Нищо, ама ще има лапане за тоя-оня...
ИАП е част от Министерство на транспорта, а не от МРРБ. МРРБ и без това нищо не работи, поне да не пречи на ИАП/
Kато дългогодишен служител на МРРБ, познавам в детайли работата на ИА "Пътища". Нашите умници, за да услужат на тъмни външни интереси, подкрепяни от Брюксел ще направят поредната тъпотия. Истината е, че пътната инфраструктура е част (и то основна, от регионалното развитие) и трябва да бъде в отговорностите и приоритетите на МРРБ. Досега ИА "Пътища" е на пряко подчинение на министъра на регионалното развитие и благоустройството, т.е. той е пряко отговорен за състоянието на пътната инфраструктура. Ако се направи това деление всеки ще почне да се бърка и следи работата на колегата от др. ведомство и нещата ще се забатачват, скандализират, а пътищата ще стават все по - лоши...
Firma, koiato ne samo stroi, a i poema da stopanisva dadena magistrala naprimer za 30 godini. Sled koeto ia otdava na sobstvenika -darjavata!vijte v Avstria ASFINAG -i nemcite sega ot tiah se u4at!
ne sum 4ul do sega za durjava deto tova da e taka!GLUPACI GLUPACI GLUPACI.Firma 6tiala da e!!aide posle se opraviai!Putia na transportnoto a Agenciata na finansovoto.ABE TEYA SA MALOUMNI!!
...идеята на правителството била агенцията да се издържа от продажбата на винетни стикери ... и ...коментират се варианти за създаване на две държавни фирми и две агенции.. Както се вижда научната мисъл работи за това как да създадем повече местенца за наши хора и как да се издържат, и нито дума за това, кой и как ще строи и поддържа пътищата от различни категории и мрежи. Това ми напомня на поведението на един пресен кмет на столицата.
оч, Гичо ,оч - бегай да си гониш овцете ,че ги опущи .
Бе , началник , ти си безотговорно и опасно ТЪП или ПРОЗД , както и да го разбереш , удавник нещастен . Знаеш ли изобщо чий кур чепкаш в момента , четвъртокилометров беглец-състезател ?
да се разпусне и служителите й - кой от къде е .Не са нужни вече , в България пътища вече няма . Новите и те до 1-2 години се развалят . Няма смисъл .Направо парите да си ги разпределят там , на калпак , какво ще си играят - да се правят че строят и пддържат нещо.