Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Финансовото министерство поема контрола над всички пари за пътищата

12 коментара
Финансовото министерство поема контрола над всички пари за пътищата

Под европейски натиск правителството одобри преструктурирането на изпълнителна агенция “Пътища” (ИАП) във фонд “Републиканска пътна инфраструктура” на редовното си заседание в четвъртък. Новата структура ще се управлява от трима министри – на финансите Пламен Орешарски, на транспорта Петър Мутафчиев и на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов.

Както научи Mediapool, идеята на реформата е коренно да промени досегашният модел на финансиране и поддържане на пътищата.  

Фондът ще е юридическо лице и ще се ръководи от Управителен съвет и изпълнителен директор, който ще се назначава единствено след съгласие и на тримата министри. Председател на управителното тяло ще е финансовият министър, а другите двама ще са членове в ръководството. Новата структура ще поеме всички активи и пасиви на действащата в момента под шапката на регионалното ведомство изпълнителна агенция.

Нито един от тримата министри не се осмели да разкаже повече за структурирането на бъдещия фонд, който ще поеме финансирането и контрола над пътищата в страната. Не беше съобщено и официално какво се случва с досега действащата администрация – разделя ли се или се прехвърля изцяло под шапката на друго министерство.

В оскъдната информация на правителствената пресслужба се посочва, че създаването на фонда е начинът, по който страната ни ще изпълни поетите ангажименти по глава “Регионална политика” ЕС. Очакванията са, че този модел ще подобри реализацията на големите инвестиционни проекти.

При действаща в момента система, финансирането на пътищата се извършва от различни министерства – по предприсъединителните програми парите минават през финансовото ведомство, бюджетните средства за ремонт и капитално строителство - през МРРБ. Общинските пътища се финансират едновременно от регионалното ведомство и министерство на земеделието. Търговете по възлагане на строителство и ремонт на магистрали и пътища І, ІІ и ІІІ клас се организират от ИАП, а общинските власти провеждат конкурсите за четвъртокласната пътна мрежа.

Възлагането на търгове се разделя административно 

Със създаването на новия фонд “Републиканска пътна инфраструктура” всички пари за финансиране на шосетата у нас ще влизат в него и ще се управляват директно от финансовото министерство.

Човек на бизнесмена Васил Божков ще оглави структурата в МТ?

Възлагането на строителството на магистрали и първокласни пътища, които са в системата на европейските транспортни коридори, ще се извършва от Министерството на транспорта (МТ), научи Mediapool. Към ведомството ще има отделна структура – дирекция или изпълнителна агенция, каквито съществуваха по предприсъединителните програми ФАР и ИСПА. Тя ще организира тръжните процедури и ще избира изпълнителите.

Според информация на Mediapool, за ръководител на бъдещата структура към транспортно министерство е избран Ясен Ишев, близък до бизнесмена Васил Божков. Ишев е бивш заместник -директор на агенция “Пътища” по капиталното строителство и в момента заместник-директор на фирма “Мостстрой”, собственост на “Нове холдинг”.

Ясен Ишев е експерт в пътното строителство и кадър на БСП. Той участва активно и в подготовката на транспортната стратегия на червената партия преди изборите.

Към регионалното ведомство ще се създаде аналогична структура, която ще организира търговете за ремонт, поддръжка и строителство на второкласните и третокласните пътища. Все още не е ясно дали към тях ще мине и управлението на четвъртокласната пътна мрежа, която е общинска.

Спорове между министрите в БСП

Преструктурирането на агенция “Пътища” беше направено след сериозен натиск от Брюксел, който поиска повече прозрачност в разходването на европейските средства. От януари се знаеше неофициално, че Европейската комисия настоява пътищата да отидат под шапката на Министерство на транспорта, където те бяха преди 1997 г. и каквато е практиката в останалите европейски страни.

Въпреки ясните сигнали за необходимостта от реформи в тази част, българското правителство чака до последния момент преди последния мониторингов доклад на Европейския съюз през май.

Причината за забавянето не бяха конфликтите в тройната управляваща коалиция, а вътрешните битки между министрите на БСП.

Претенции към управлението на парите, които ще дойдат по оперативните програми “Транспорт” и “Регионално развитие” прояви дори министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров, чието ведомство по принцип не влизаше в схемата.

По груби сметки, по двете европейски програми в периода 2007 – 2013 г. за пътищата в България са предназначени фондове от над 1 млрд. 200 млн. евро. В новосъздадения фонд бюджетът ще внася допълнително финансиране – 33% за транспорта и 25% за регионално развитие. Отделно са средствата, предназначени за общинско финансиране.

Единствено министърът на транспорта Петър Мутафчиев беше готов доброволно да се откаже от пътищата в името на “спокойствието” в правителството.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ГЕРБавия
    #13

    Човекът пере на нет фронта - игрални зали, казина, застраховане, "бизнес", митници и ЕВРОфутбол!!!! Плаща си и не го закачат дори за НЕзаконното притежаване на национални исторически паметници!!!

  2. ГЕРБавия
    #12

    БСП-ДС = МУТРИ и Мафия!!!!Всичко продължава както по Жан-Виденово време. Мутрите са отново ТУК - чрез ГЕРБ и бате Бойко те искат легализация. Но докога ще им позволяваме ??? Толкова ли сме елементарни и тъпи ????

  3. ГЕРБавия
    #11

    Човекът пере на нет фронта - игрални зали, казина, застраховане, "бизнес", митници и ЕВРОфутбол!!!! Плаща си и не го закачат дори за НЕзаконното притежаване на национални исторически паметници!!!

  4. ГЕРБавия
    #10

    Човекът пере на нет фронта - игрални зали, казина, застраховане, "бизнес", митници и ЕВРОфутбол!!!! Плаща си и не го закачат дори за НЕзаконното притежаване на национални исторически паметници!!!

  5. ГЕРБавия
    #9

    БСП-ДС = МУТРИ и Мафия!!!!Всичко продължава както по Жан-Виденово време. Мутрите са отново ТУК - чрез ГЕРБ и бате Бойко те искат легализация. Но докога ще им позволяваме ??? Толкова ли сме елементарни и тъпи ????

  6. lele male
    #7

    i taka dragi mi sunarodnici, vmesto DE-centralizaciya, bivshite i nastoyashti nomenklaturchici, spryaha privatizaciyata, a sega zapochnaha i vrushtane kum centralizaciyata... tezko i gorko ni!

  7. роки марчиано
    #6

    може ли да си спомните защо пламен орешарски беше скандално свален от кандидат за софийски кмет преди няколко години? защото беше имал среща с ....васил божков! а после се разбра, че имал общ бизнес с ..."малката секира" - финансов министър в правителството на ....беров! иначе орешарски е умен и сериозен финансист. но....играе от една страна с......комунистите. да стане финансов министър на станишев за него бе "комплимент"! та не знам к`во става, ама пак българете ще све от ебанат страна т.е.

  8. Мишев
    #5

    орешарски също е слуга на черепа!!!!

  9. JJG
    #4

    Предполагам че от ЕU са наясно със слугете на Черепа в правителството и ще внимават какво дават на тези крадци и престъпници.

  10. Браву-у-у
    #3

    Де го чукаш, де се връща..... Васил Божков върти пари и хора, управлява хазарта, частното ТОТО Еврофутбол, част от застраховането, спорта, митниците, иманярите...., все места добри за ПРАНЕ на пари !!!! Плаща добре човека....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.