mediapool.bg Ти си това, което четеш

Амбициозни планове за рестарт на ТЕЦ "Варна" от юли

Новият собственик отрича интересът му да е само към договори за студен резерв
Владислава Пеева | 08:20 | 22 февруари 2018 | 0 коментара

Тази година българският енергиен пазар ще претърпи сериозни промени. Не само заради плановете от 1 юли да започне пълното освобождаване на цените на тока чрез извеждането на всички производители на борсата, но и защото дотогава има вероятност да стане факт продажбата на българския бизнес на ЧЕЗ, както и да се случи реалното повторно въвеждане в експлоатация на спряната в началото на 2015 г. ТЕЦ "Варна".

Предстои да се види дали планираният рестарт на три от блоковете с обща мощност 630 МВ - вече като газови, а не въглищни, ще доведе до по-сериозно разместване сред играчите на пазара.

В края на миналата година компанията бе продадена от чешката ЧЕЗ на варненската фирма "Сигда" ООД, притежавана от дъщерята и сина на Данаил Папазов, бивш транспортен министър от кабинета на Пламен Орешарски. Самият Папазов е управител на новия собственик на енергийната мощност. От подадените в КЗК документи по сделката, чиято цена така и не бе официално обявена, стана ясно, че се планира възобновяване дейността на централата – първо един блок в рамките на три-четири месеца, а после още един до шест месеца.

Начело на варненската електроцентрала застана неслучаен за бранша човек – някогашният дългогодишен шеф на държавната ТЕЦ "Марица Изток 2", бивш председател на борда на "Българския енергиен холдинг" и милионер Георги Христозов.

"Не се интересуваме само от студения резерв"

"Централата ще заработи и за свободния пазар, но ще участваме и в търговете за студен резерв", коментира пред Mediapool Данаил Папазов. Бившият транспортен министър енергично отрича слуховете в сектора, че всъщност плановете за ТЕЦ "Варна" са да заработи проформа - да спечели търгове на "Електроенергийния системен оператор" (ЕСО) за поддържане на мощности на разположение и да разчита на тези приходи и на късмета да не се налага мощностите да бъдат включвани.

"Спекулации са слуховете, че се интересуваме само от студения резерв", заяви Папазов и допълни, че намеренията са централата да е сериозен играч.

"Подали сме заявление в Министерството на околната среда и водите за комплексно разрешително за експлоатация на трите блока, сключили сме договор с "Булгаргаз" за доставка на природен газ от 1 юли, назначаваме хора и водим преговори за финансиране на газифицирането на блоковете", каза Папазов. Той отказа да коментира на каква стойност се оценяват инвестициите за възобновяването на работата на топлоелектроцентралата, тъй като все още се правели анализи.

След приключването на сделката с ЧЕЗ, публикуваните в Търговския регистър документи показаха, че "Сигда" е теглила на 13 декември 2017 г. заем за 24.255 млн. евро от "Първа инвестиционна банка" (ПИБ), който е обезпечен със залог върху два терена на компанията в промишлената зона в Девня с площ от 13 296 кв. м и 11 872 кв. м плюс бензиностанции в същата зона. В началото на януари 2018 г. Папазов каза, че за ремонти на площадката на централата се търси нов заем за 20 млн. лв., а с теглен заем от български банки вече се работи за възобновяването на дейността на трите енергоблока.

Сега той каза, че плановете са през март да се направят 72-часови проби как работи единият газифициран блок на централата, а реалната експлоатация да започне от 1 юли, от когато влиза в сила договорът с "Булгаргаз" за доставки през второто полугодие на 2018 г.

По информация на Mediapool договореното количество е 212 млн. куб. м природен газ за периода на доставката, като за целта ще се водят и преговори с руската "Газпром" за увеличаване на количествата синьо гориво за българския пазар след юли.

Скоростен ремонт на държавен газопровод

Държавният газов оператор "Булгартрансгаз" пък скоростно извършвал ремонти на 3 км от своята газопреносна мрежа в региона, които били компрометирани и трябва да се оправят, за да може да се доставя суровината. За транспортирането на горивото до самата електроцентрала край варненското село Езерово новият собственик също ще трябва да изгради трасе, но Папазов отказва да коментира в детайли графиците за работа по рестарта на ТЕЦ "Варна".

Централата спря в началото на 2015 г., след като изтекоха позволените от екоминистерството в комплексното разрешително часове за работа, без ЧЕЗ да е монтирала сероочистки на блоковете. Чешката компания смяташе да преустрои мощностите на газ, каквито са сегашните планове на "Сигда", но изчисли, че инвестицията от 100 млн. евро за екологизацията на централата не може да се възвърне и проектът ще е на загуба. След като в началото на 2017 г. ЧЕЗ реши да се оттегли от България, продажбата на ТЕЦ "Варна" се проведе в отделна процедура, най-вече заради пристанищните ѝ активи.

Пред новия собственик на електроцентралата обаче стои и въпросът с демонтажа на първите три блока на ТЕЦ "Варна", съгласно решение на Комисията за енергийно и водно регулиране от септември 2017 г. за извеждането им от експлоатация. Според представени на регулатора финансово обосновани разходи за демонтажа на трите блокове ще трябват 8.655 млн. евро, а очакваните приходи от продажбата на все още годното им оборудване и предаването на негодното за метални отпадъци възлизат на 7.1 млн. евро. Кога ще стартира процесът по демонтажа обаче не се знае и в предоставените от енергийната комисия данни няма срокове.

Евентуална трансформация на пристанището е на по-заден план

Първоначално се предполагаше, че "Сигда", която е специализирана в пристанищните товари, а самият Папазов като бивш директор на държавното пристанище Варна има богат опит в тази дейност, е фокусирана върху отварянето на пристанището на ТЕЦ-а за други товари. В момента то е предназначено за разтоварване на въглища.

До настоящия момент в Изпълнителна агенция "Морска администрация" не са постъпвали документи, подадени от "Сигда" ООД и свързани с възобновяване на дейността на пристанището на ТЕЦ "Варна" в Езерово. Такива не са постъпвали и в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, както и в Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", заявиха от ресорното ведомство в отговор на въпроси на Mediapool.

От там уточняват, че промяната на собственика на пристанище или на пристанищния оператор, както и промяната в типовете обработвани товари (насипни, наливни, генерални, контейнери, ро-ро товари) е основание за издаване на ново удостоверение за експлоатационна годност на пристанището. Това са промени, които трябва да се впишат в пристанищния регистър на България, но не са заявени, става ясно от отговора на транспортното министерство.

Така засега предстои "Сигда" да се намеси само на енергийния пазар, който е в период на трансформация заради пълното освобождаване на търговия с ток и на цените.

Пренареждането сред самите играчи вече започна в края на миналата година, когато от пазара неочаквано изпадна един от по-сериозните търговци на ток – "Фючър Енерджи". Фирмата по неофициални данни бе предпочетена за купувач на електроразпределителната мрежа и доставчика на ЧЕЗ в България, но изведнъж започна да среща трудности при осигуряването на количества електроенергия за клиентите си. Така част от тях се върнаха на регулирания пазар, а част бяха прехвърлени към други търговци на ток.

Още по темата
Още от Бизнес