Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Анелия и Геновева: Талантът да правиш бизнес на бъдещето

3 коментара
Геновева Христова (вляво) и Анелия Касабова, Снимки: Личен архив

Преди шест месеца в столицата отвори врати "Интроверт" (Introvert) – първият в България "умен хотел". Той може да работи почти без персонал. Почти всичко - резервация, плащане, регистрация, чекиране, е дигитализирано и клиентът може да го управлява от телефона си. Няма рецепция, няма опашки, няма тълпи от чакащи за регистрация във фоайето.

И в тази интересна история отново са "забъркани" две нестандартни бизнесдами, чийто най-голям талант е да реализират в реалния живот това, което много хора биха сметнали за немислимо.

Анелия Касабова и Геновева Христова са забележителни с това, че успяват да си проправят път сами, да привличат партньори, да намират пазари, да са конкурентни, да са на гребена на вълната – винаги устремени към най-новото, най-модерното, почти немислимото. Тяхната компания "Лигна" е вдъхновяващ пример за успех на фирма от реалния бизнес, която с времето успя да се превърне в еталон за иновации, растеж и оптимизъм.

Как започва всичко

Историята на "Лигна груп" започва преди две десетилетия с решението на двете млади дами – Анелия и Геновева, да се впуснат в собствено бизнес начинание, без дори още да знаят, че това, на което тогава поставят основи с по 100-200 лева капитал, представлява стартъп.

Днес компанията за комплексно обзавеждане на хотели (което включва цялостното обзавеждане на хотелските стаи, вкл. полагане на настилки, остъкляване, мебелиране и т.н.) има зад гърба си над 300 обзаведени хотела в Европа и един в САЩ. С високото качество на продуктите и коректността си тя е успяла да спечели доверието на вериги като "Marriot International" и "Accor" и днес е техен предпочитан партньор. Това, което придава на "Лигна груп" особено значение, е мисията, на която са се посветили нейните основателки, да подобрят социалната среда в страната, служейки си с инструментариума на бизнеса. Трите им водещи цели са: да променят средата у нас, да ребрандират България навън и да обединяват българите да работят заедно.

Колко успели са всъщност Анелия и Геновева? Информацията за формалните показатели, от които може да се заключи какъв е мащабът на бизнеса на "Лигна груп", е публична и може да се открие в Търговския регистър. Двете дами обаче не споделят мнението, че числата са действителното мерило за успеха на компанията. Опитът на "Лигна" сочи, че броят работещи във фирмата не е правопропорционален на мащаба ѝ, тъй като тя самата работи по-ефективно с по-малко хора, отколкото други успяват с по-големи екипи. Истински значимият фактор е икономическата ефективност – както тази на компанията, така и на всеки член на екипа. Всъщност, ефективността на работещите е и водещият показател в света за измерване на благосъстоянието на една държава, данни за която дава БВП на глава от населението.

"В България е крайно време да се говори за производителност, защото у нас, от една страна, тя не е висока, а от друга, ние нямаме и толкова много хора и все по-малко хора работят", смята Геновева.

Конкуренция чрез сътрудничество

Но онова, с което е свързан успехът на Анелия и Геновева, извън формалните икономически концепции, е постигнатата от тях промяна във възгледите на производителите, с които работят в България. В продължение на години "Лигна" им помага да осъзнаят необходимостта да се кооперират, за да могат да изнасят за външните пазари, и да прилагат успешно чуждестранните клъстерни модели. Конкурентоспособността на по правило малките български производители на чуждестранните пазари зависи от достигането на определен мащаб. Приносът на "Лигна" за постигането му се изразява, на първо място, в спечелването на поръчките от хотелските вериги, осигуряването на необходимия капитал за изпълнението им, както и извършването на всички други дейности, свързани с представянето на продуктите – маркетинг, брандинг, за които повечето български производители нямат собствен капацитет.

Моделът, налаган от "Лигна", е известен като coopetition (от английски - competition via cooperation - конкуренция чрез сътрудничество). На практика това означава, че една поръчка на "Лигна" за обзавеждане на хотел се разделя на отделни части, т.е. на по-малки поръчки, които се превъзлагат на няколко производителя, всеки от които има капацитета и сам да изработи цялата поръчка. Разпределянето на задачата на части е предпочитаният от "Лигна" подход, тъй като намалява риска от ненавременното изпълнение на поръчката поради забавянето на един производител. Всички участващи фирми знаят, че "Лигна" работи с няколко представители на бранша за нейното изпълнение. Така, с посредничеството на Анелия и Геновева, всички тези предприятия успяват да работят заедно в рамките на един общ проект, чийто продукт е предназначен за износ с означението за произход "Made in Bulgaria".

В по-личен план Геновева е на мнение, че самият факт, че две момичета от България са успели да оцелеят и да стават все по-силни на международните пазари, е само по себе си достатъчно постижение. Освен това, те действително са и рядко срещан пример за дълготрайно професионално сътрудничество и истинско приятелство между две дами, които, по техните собствени думи, са се карали за всичко, освен за пари и мъже.

Партньори, а не служители

Защо членовете на екипа на "Лигна" Анелия и Геновева приемат като свои партньори, а не като служители? Основателките на "Лигна" решително късат с типичния за България авторитарен модел на управление на компаниите, при който има един шеф, който контролира целия процес и взима всички решения.

"Не наричаме хората, с които работим, служители, защото не искаме да служат, а искаме да мислят. Ние не сме отгоре на тях, в смисъл да сме недостъпни. Напротив. Чуваме всеки, приемаме съвети и критики – те могат да се окажат градивни. Ако не приемам нечия критика, съм готова да споря и да убеждавам, но в никакъв случай не бих я игнорирала или омаловажила – в "Лигна" нямаме такова отношение към членовете на екипа си. Бих казала, че сме приятели с хората. Наричайки служителите си партньори, имаме предвид, че в "Лигна" сме един екип, една цялост, едно семейство, което си осигурява (не ние с Геновева да му осигуряваме) една приятна среда за работа. Това става първо през взаимоотношенията. Основното е уважението. Винаги чуваме мнението на другия. За нас е много важно да намерим подход към всеки един от нашите партньори", споделя Анелия.

Геновева добавя, че признанието мотивира хората много повече от парите. Най-важното за тях е, че има смисъл от това, което правят. Характерен за средата в "Лигна" е стремежът всеки член на екипа да изгради самочувствие, че си е на мястото, че си върши работата и от него зависи нещо. В рамките на изпълнението на един проект всеки в компанията носи отговорност съобразно нивото си в йерархията и на него той трябва да взима самостоятелни решения. Така отделният партньор във фирмата става съпричастен към крайните резултати, постигнати от "Лигна".

Философията на личната отговорност

Каква е философията, която стои зад промените в бизнеса и обществото, за които се борят основателите на "Лигна"?

Есенцията на техния светоглед е личната отговорност. Анелия и Геновева не изповядват характерното за много хора верую, че някой друг, извън тях двете, е отговорен за подобряването на средата в България.

"Всяка една промяна трябва да започне от теб, ти самият трябва да започнеш да променяш себе си и това малко кръгче около теб. Колкото повече хора успееш да "облъчиш" с едно такова позитивно поведение, толкова повече то се разширява. Трябва да започнем отвътре навън, от себе си, от малкото към голямото", обяснява Анелия. Добавя и че двете с Геновева са самомотивиращи се за разлика от мнозина други, които са по-скоро апатични. Вследствие на това на тях не им е необходимо някой да ги побутва към следващото ниво, тъй като те самите желаят да се развиват. Тази вътрешна потребност за надграждане е техен двигател както в бизнеса, така и в отстояването на каузи.

"Никога за едно ново начало, за един следващ проект не са ни били водещи парите, а самото предизвикателство да го осъществим", казва Анелия.

Според нея е важно в общество да изграждаме култура на взаимопомощ, на уважение към останалите. Двете с Геновева го правят, влизайки в ролята на ментори на млади момичета, които, както и те двете смятат, все още нямат равен старт с мъжете в много сектори от българската икономика.

"Това да започнеш в един момент да помагаш, да си ментор, е част от естественото ти израстване. Тази помощ се изразява предимно във време, в даване на съвети и на подкрепа, а не толкова в пари", обясняват бизнесдамите. Така основателките на "Лигна" описват потребността си да са от полза на другите.

Идеята за "умния" хотел

Какви са начинанията, на които двете са се отдали днес? Най-новото е "умният" хотел "Интроверт" ("Introvert").

Проблемът, който Анелия и Геновева се стремят да разрешат с "Introvert", са прекомерните разходи за почистване и кухня на малките градски хотели с по 20-30 стаи. Те са съпоставими с тези на значително по-големи хотели с по около 300 стаи, което превръща дейността им в губеща.

В момента в "Introvert" обичайният персонал за малък хотел, съответно и разходите, са намалени с 30%. Този резултат е междинен, тъй като софтуерът на хотела все още се тества и в него денонощно има хост, който да помага на клиентите, ако компютърът допусне грешка. Целта е в бъдеще редукцията на служители, заети постоянно на място в хотела, да достигне 50%. Реализирането на този модел ще направи малките градски хотели печеливши.

"За почистването ще ползваме фирми за професионално почистване, вместо да наемаме камериери за всеки хотел. Възнамеряваме да има задължително почистване на стаите при напускане на клиента, но в рамките на престоя на всеки клиент то ще е по негова заявка – колкото пъти той пожелае. Така персонализираме услугата спрямо желанията на клиентите. Едновременно с това постигаме оптимизиране на разходите, тъй като плащаме на брой извършени почиствания, вместо месечни заплати, необвързани от реално извършената работа. Основното губещо звено за хотелите са ресторантите. В нашите хотели ние няма да имаме такива, за да оптимизираме разходите. По този начин подтикваме клиентите да хапват извън хотела, в градските кафета и ресторанти и така помагаме и на другите бизнеси в малките градчета", обясняват подхода си Анелия и Геновева.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ПyтлЭр Xyйло
    #3

    И на тях ли им оставят 9% ДДС?

  2. Irvine
    #2

    Е, да, страхотен успех за страхотните "момичета", но ако не беше богатия англичанин, който си остави семейството за 30на години по-младата Геновева, то тия момичета можеше и да не са толкова успели. Страхотно иначе, че възлагат поръчки на български фирми, а взимат парите от чужденците и прибират разликата. :)

  3. levii
    #1

    Да поздравим ПР-а написал статията. Но тук всеки, първото което си пита е- да 200-300 първоначалан капитал в документите в заявката по регистрация на фирмата. Но колко хиляди за начало на работата и от къде. Иначе очевидно имаме бизнесталантливи дами в съчетание с много голям действителен първоначален капитал.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.