Съюзът на архитектите в Пловдив се обяви срещу лошите практики в обществените поръчки при изграждане на сгради, които са от голямо значение за облика на града, който ще бъде и Европейска столица на културата. Става въпрос за новостроящата се Художествената галерия на ул. "Гладстон", реконструкцията на централния площад пред хотел "Тримонциум", пощата и Централна ж.п. гара.
Това се казва в отворено писмо на архитектите, изпратено до Общинския съвет на Пловдив и до кмета Иван Тотев.
За нас е неприемливо възлагането за изграждане чрез инженеринг на важни за града сгради, които чертаят облика на Пловдив за десетилетия напред, каза пред Mediapool арх. Илко Николов, председател на САБ- дружество Пловдив.
Той посочи, че предложението на архитектите е било да се направи архитектурен конкурс за тези обекти. Гилдията изразила позицията си на среща с кмета Иван Тотев през май. Тогава архитектите са го предупредили, че резултатът от възлагане на инженеринг на значими обекти няма да бъде добър.
Проблемът е, че не само не са правени конкурси, но всичко се прави "на тъмно" без обществени обсъждания, без никаква информация и криене на документите дори от професионалната гилдия.
Архитектите в Пловдив апелират към отговорността на местните власти за естетиката и хармонията на всички бъдещи сгради и пространства със съществуващата архитектура в града.
Недостатъците на новата Художествена галерия
В резултатът от инженеринговата дейност за сградата на Художествената галерия не е изследвано ансамбловото ѝ участие в силуета на ул. "Гладстон" и присъствието ѝ като значим публичен обект в централна градска част. Представеното решение е спорно относно архитектурните и художествени качества, променя улична регулация, променя организацията на движението в квартала и има ред други недостатъци, пише САБ-Пловдив.
Архитектите нямат достъп до информация относно плановете на общината и изпълнителя, но от информацията, с която разполагат, забелязват, че се увеличава площта на поземления имот, зает от бъдещата сграда за сметка на "приемната" пред старата галерийна сграда площ. Това още повече ще затрудни пешеходното и транспортно движение, предупреждава САБ-Пловдив.
"Надявахме се, че община Пловдив ще възложи предпроектните проучвания - Обемно-градоустройствен проект", но сме изненадани, че е допуснато изработване на комплексен проект за инвестиционна инициатива, в който, вероятно за да се помести "готовия" инвестиционен проект за сградата на галерията, се променя регулационен план, променят се площи и конфигурация на имоти без доказана необходимост и присъщите санкции за това", пишат архитектите.
Според тях не е изяснено свързването за автомобилно движение на ул."Виктор Юго" и ул."Гладстон".
Освен това архитектите смятат, че е недопустимо да няма паркинг за посетители в галерията – нещо, което е в крещящо противоречие със Закона за устройство на територията (чл. 43).
В проекта не се споменава нищо за задължителните археологически проучвания при премахване на сградата и изкопни работи в имота, въпреки, че на 10 метра от него има археологически обект, който чака да бъде експониран. В сградата не се предвижда подземно ниво, единствено с цел да не се стигне до археологически находки, посочва САБ-Пловдив.
"Отново бързането за наваксване на изгубеното време ще даде живот на осакатена сграда с много пропуснати възможности за пълноценно реализиране на достойна и забележителна нова архитектура, която в Пловдив е рядкост", пишат архитектите.
Те твърдят, че съобщават всичко това, за да защитят обществения интерес, защото строящата се сграда не отговаря на нуждите на Пловдив за европейска столица на културата 2019 г.
Поръчката за изграждането на новата Художествена галерия на Пловдив беше спечелена от ГБС-Пловдив с цена от близо 3.5 млн. лв.
Централната ж.п. гара с плашещ нов обем
Другият повод за безпокойството е "плашещия нов обем", който ще бъде изграден до сградата на Централната ж.п. гара. "Наричаме го плашещ, защото не отговаря на обкръжаващите застройки, не се съобразява с пластичното присъствие на обема на ж.п. гара-Пловдив, а я пренебрегва и заличава", посочва САБ-Пловдив.
Към момента няма официална публична информация какво е предназначението на този нов "плашещ" обем до сградата, който прилича на визуализацията прилича на навалята от сняг плевня. Според публикации в местни медии това ще бъде търговски и офисен център.
Ж.п. Гарата в Пловдив беше дадена на концесия от втория кабинет на Бойко Борисов на ДЗЗД "Железопътна гара - Пловдив" за 35 години. В дружеството участват "Карат С", собственост на един от спонсорите на ГЕРБ - Миролюб Столарски и "Биад-С", компания собственост на шефа на АПИ Светослав Глосов, която той прехвърли на децата си след като оглави пътната агенция.
"Даването на терена на концесия не изключва участието на обществото при вземане на решение и произнасяне относно функции, художествен образ, обемно-пространствено присъствие, транспортно комуникационно обслужване на сградите около ж.п. гара Пловдив", посочват архитектите.
Те припомнят, че за този сграден комплекс през 2008 г. е бил проведен успешен национален конкурс с много добри решения и отличен първо премиран проект, което е отговаряло на изискванията на Общия устройствен план в Пловдив.
"От публикуваната картинка можем само да направим извод, че предвидената сграда не отговаря на възможностите на градоустройствената основа да поеме показаното функционална натоварване", посочва САБ-Пловдив.
Реконструкцията на площад "Централен" – "тъмна Индия"
И ако за новата галерия и гарата има някаква, макар и апокрифно събрана информация, то реконструкцията на централния площад на Пловдив е "тъмна Индия" както за архитектите, така и за обществото.
В момента пред хотел "Тримонциум" има лабиринти от телени огради, видя преди дни репортер на Mediapool. Няма публично окачена никаква информационна табела, какво ще се прави, каквито са законовите изисквания.
Обществената поръчка за "реконструкция и ревитализация на площад "Централен" в Пловдив беше спечелена от компанията "Драгиев и Ко" ООД с цена от 10.2 млн. лв. без ДДС, която е близка до прогнозната. Това е една от компаниите, които редовно печели търгове на общината по времето на мандата на Иван Тотев. Той дори беше разследван заради една от възложените поръчки с тази фирма, но специализираният съд прекрати делото.
Ако и в бъдеще такава практика се налага за изграждане на значимите обществени обекти, които имат трайно присъствие в градската среда и остават поне десетилетия, ако не столетия за обществото, то очакваме и третият проект за изграждане на площад "Централен" да има същото спорно решение, относно функция, транспортно-комуникационни решения, художествен образ и археологическа експонираност", пише в отвореното писмо на САБ-Пловдив.
Обществено обсъждане и на трите проекта
Пловдивските архитекти настояват да се проведе обществено обсъждане и на трите проекта, както се изисква по закон, независимо сроковете за изграждане.
"Няма по недемократично отношение към публичните финанси от това да не се обсъждат с обществото, което ги осигурява. Няма демократична държава на запад от река Тимок, която би си позволила да харчи милиони средства публичен ресурс без да получи професионална и обществена оценка за начинанията си. И тук оправданието със Закона за обществените поръчки не работи. Едно е обществена поръчка за доставка на нещо си, друго е за строителство по одобрен (от обществеността) проект. Нека си припомним големите френски президенти, които направиха международни конкурси за уникални сгради - Центърът Помпиду; Пирамидата на Лувъра, Парка Ла Вийет, Арката в Дефанс, които дадоха посоката и Париж остана световен град", пише САБ-Пловдив.
"Пловдив е по-стар град от Париж, но за съжаление, г-н Кмете със средството "инженеринг" няма да оставите впечетляваща архитектурна следа в новата история на града. През последните години постигнахте много по отношение на инфраструктура и благоустрояване на града, но Пловдив заслужава сгради, които да останат в историята му с дълготрайно ползване и запомнящо се положително емоционално въздействие, независимо смяната на обществено икономически отношения, защото добрата функция и добрия художествен образ не зависят от капризите на политическите промени", завършва отвореното писмо на архитектите до Иван Тотев.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
7 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Прави са колегите, картинките наистина са плашещи! Ако има конкурс тези недоразумения няма да имат никакъв шанс !
Не знам каква столица на културата ще е Пловдив,но състоянието на старият град е плачевно,просто е едно тотално безобразие,сградите се рушат.имате 5 къщи за посещение и останалото е в тръни и дива растителност,не пощадът пред Тримонциум е проблемът,а духът на старата част,гоямо разочеровние след последното ми посещение преди месец.
Всъщност САБ не са "архитектите". САБ е организация, стопанисваща един куп почивни станции, в която членуват известно количество архитекти...
САБ представлява архитектурната колегия горе-долу толкова, колкото и Бирената партия или Ротари клуб - все пак там също членуват архитекти.
САБ се управлява от известно количество чревоугодни комунистически фосили, които обикновено биват активизирани за публична позиция в рамките на някое активно мероприятие - така например "архитектите" подкрепиха Ирина …
Бокова за шеф на ООН, дадоха "експертно" предложение за древната Скаптопара, което идеално урежда сртоителите на магистрали...
В случая САБ по изключение са прави - т.нар. "инжинеринг" е просто засукана дума за безочливия начин по който едрите инвеститори, ръка за ръка с местната власт погазват и заобикалят закони, наредби и здрав разум и обществен интерес в името на крупна печалба.
Големият проблем тук е, че баш архитектурната колегия - КАБ (Камара на Архитектите в България), членуването в която е задължително за получаването на проектантска правоспособност - мълчи оглушително.
Защо ли? Ами например защото излагацията, проектирана на мястото на старата Художествена галерия в Пловдив, е дело на арх. Петкана Бакалова - зам. предстедател на КАБ (всъщност де факто собственик на КАБ) и стихийно дейна политическа фигура, вкючително кандидат-депутат на "Да, България!"
И защото принципно КАБ знае само да прибира членски внос, а като стане въпрос да се държи като истинска колегия с обществена позиция и някаква тежест пред законодатели, камара на строителите и т.н. ... се снишава и си трае, а архитектите се оправят поединично и всеки говори от собствено име, сам срещу Машината насреща.
А през това време добре поставени колеги като арх. Бакалова използват позицията си за да си придърпват проекти и да пристават на големи строителни фирми ("Главболгарстрой"...), големи търговци на строителни материали ("Рьофикс", "Баумит"...) и крупни инвеститори с дяволска аура (н.пр. Валентин Златев...)
Подло, мръснишки, връзкарски, без мисъл - по герберски!
Какъв е проблема тук? България е в ЕС и НАТО, призната е за функцьонраща деморкация, всяка седмица първият човек в държавата се среща с Меркел и Юнкер, всяка година е в Париж, Лондон, Берлин, Вашингтон и т.н. Някакви си обществени поръчки-голяма работа. Тя така си функционра демокрацията! Държавата принадлежи на червена клика, която е в добир отношения със запада. И всичко е наред. Корупция има и в Гърция, Румътния, Италия, тук поне бетонни мостове, дадени на КОНЦЕСИЯЯ на честни частни фирми, не се срутват, както в Италия.
Проблемът им май се изчерпва с това, че не са им раздадени баснословни хонорари за безсмислени архитектурни конкурси, докато при инженеринг, за да вземат пари, трябва да познават правилния строител. Самите те посочват, че някога е правен архитектурен конкурс за гарата, раздадени са пари в този, а ефектът от това е никакъв.