Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бариерата на "пътя за никъде" край Кайнарджа най-после ще се вдигне

Очаква се на 3 октомври премиерите на България и Румъния да открият граничния пункт

0 коментара
Снимка: paragraf44.com

"Път за никъде" – така жителите на малката община Кайнарджа наричат пътя, който води до граничната бразда с Румъния. Той е построен през 2012 г. по европейски проект във връзка с откриването на нов граничен пункт между България и Румъния.

Пътят, който е с дължина около 17 км, трябва да свърже живеещите от двете страни на границата българи и румънци. Много от българите в Кайнарджа имат близки и роднини в съседната Липница, която се намира в Южна Добруджа и навремето е била българска територия. В село Карван все още живеят етнически българи и са били организирани срещи и събори, пишат местни медии.

По неясни причини обаче вече пет години е спусната бариера на пътя и местните го ползват само за да стигнат до нивите си.

Отварянето на граничния пункт Кайнарджа - Липница е заложено още от времето на правителството на Симеон Сакскобургготски. Построен е по проект, финансиран с 6 млн. евро от Програмата за трансгранично сътрудничество Румъния – България, която се администрира от Букурещ. От 2012 г. вървят преговори за отварянето му.

По времето на служебния кабинет на Огнян Герджиков – през март 2017 г. беше договорено пунктът да работи от 8 до 20 часа, а през него да минават само автомобили с тегло до 3.5 тона. Тежкотоварният трафик остава забранен.

Премиерът Бойко Борисов разговаря с румънския си колега Михай Тудосе преди няколко месеца по въпроса. Сега се очаква двамата заедно да вдигнат бариерата и да отворят границата на 3 октомври. За тогава е планирано съвместно заседание на правителствата на България и Румъния във Варна. На него ще се обсъди още и вторият мост между Русе и Гюргево.

В сряда правителството одобри решение за дългочаканото откриване на пункта Кайнарджа – Липница и одобри меморандума за започване на преговорите за третия мост между България и Румъния.

От румънска страна новият граничен пункт е с четири ленти, които се вливат в две на българска територия. Според местни жители това е една от причините дълго време румънците да не искат да бъде открит пунктът. Други обясняват, че четирилентовият път на румънска територия е само около 150 – 200 м преди браздата и нататък преминава в двулентов.

Снимка: Алексей Минев, "Бряг нюз"

На пункта ще има едно КПП, което ще се обслужва заедно от български и румънски гранични полицаи и митничари.

Съгласно европейски регламент българските и румънските гранични полицейски органи трябва да прилагат съвместен контрол на общите граници, при който преминаващите през сухопътните гранични пунктове граждани и превозни средства трябва да бъдат спирани само веднъж с цел извършване на проверки при влизане и излизане, е посочено в съобщението на правителствената пресслужба.

От 2007 г. е в сила и междуправителствено споразумение между България и Румъния за съвместен контрол за преминаване на границата. По силата на това споразумение и в съответствие с Кодекса на шенгенските граници шосейният граничен преход е изграден на румънска територия, като са предвидени съоръжения за гранични проверки както на румънските, така и на българските гранични полицейски органи, се казва още в правителственото съобщение.

И ако за откриването на готовия граничен пункт Кайнарджа – Липница дългото чакане скоро ще свърши, то не така стоят нещата за другия готов граничен пункт Крушари (България) – Добромир (Румъния).

За този граничен пункт по времето на служебния кабинет на Огнян Герджиков също беше договорено да работи от 8 до 20 часа само за леки коли.

Снимка: Алексей Минев, "Бряг нюз"

Ремонтът на пътя до граничното село Северняк в Добричка област, където трябва да е ГКПП, също е направен, но очевидно все още не е решен проблемът с работните станции на граничния контрол.

През 2015 г. тогавашният министър на вътрешните работи Румяна Бъчварова в писмо до областния управител на Добричка област обяснява, че бъдещият ГКПП на румънска територия има фургони, в които ще се извършват граничните проверки. Електрозахранването от румънската страна е осигурено чрез електрически генератор, а водоснабдяването - с водоноски. Основната пречка пред въвеждането в експлоатация на пункта е липсата на свързаност с мрежата за пренос на данни на МВР, а финансиране за реализацията на проекта не е осигурено по това време, става ясно от писмото на Бъчварова до областния управител преди две години.

През юни тази година настоящият вътрешен министър Валентин Радев след среща с румънския си колега Роберт Марин обеща в "най-скоро време" да бъдат открити двата нови гранично-пропускателни пункта Крушари-Добромир и Кайнарджа-Липница.

Дали това ще се случи предстои да видим.

За живеещите в едни от най-слабо развитите икономически райони в България и Румъния е важно да се отвори границата, защото това ще им даде възможност освен за по-чести традиционни срещи (т.нар. землячески събори), но също и за развитието на търговията и туризма по Северното Черноморие.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.