Борисов привиква кметове за платените пътища

Засега само София и Варна искат някои шосета да са освободени от винетна такса за леки коли

Борисов привиква кметове за платените пътища

В петък премиерът Бойко Борисов събира спешно кметовете в Министерския съвет заради исканията на някои от тях за освобождаването от винетна такса за определени участъци от републиканската пътна мрежа. Засега такива настоявания са публично отправени само от кметовете на София и Варна, все от ГЕРБ, по думите на премиера.

Поканата за среща свари кметовете неподготвени. От Националното сдружение на общините заявиха пред Mediapool, че към момента няма пълна информация кои пътни участъци искат да са безплатни и че им трябва поне около седмица да уточнят исканията си.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова настоява за безплатно преминаване на столичани по Северната скоростна тангента, така както беше през последните три години. Кметът на Варна Иван Портних пък поиска да отпаднат винетките за пътищата, които водят до близки села и вилни зони. За пример даде курорта Златни пясъци, гробището край село Тополи и летището.

Другите кметове засега мълчат. 

Но Бойко Борисов даде да се разбере, че не е доволен. Критикува кметовете, че държавата им строи пътищата, поддържа им ги, а сега те искат да са безплатни. Затова им ги подарява, но общините да си ги поддържат и да не искат пари от държавата.

Кашата обаче я забърка именно премиерът. При пускането на Северната скоростна тангента – "коледния му подарък" за столичани за новата 2016 г. Борисов каза, че тангентата "след три години ще стане като "Цариградско шосе". И действително през последните три години за нея не се плащаше пътна такса, защото се възприемаше като вътрешен булевард на София, който извежда тежкия трафик от града. Така обясняваха и управляващите.

В последните дни на 2018 г. обаче правителството включи скоростната отсечка към бъдещата магистрала "Европа", която трябва да стига до границата със Сърбия. Така на практика Северната тангента трябваше да стане платена от 1 януари и за пътуване по нея се иска винетка.

Логиката на това решение беше, че до 16 август тежкотоварният трафик плаща винетка за преминаването, а едва след тази дата се въвеждат тол таксите. Така за малко повече от половин година ще бъдат изпуснати приходите от тежкотоварния трафик, ако пътят остане без такса.

Столичната община обаче се възпротиви на това решение, тъй като пътят се използва от хората, живеещи в крайградските територии за достъп до столицата. За тях като алтернатива остава старата северна дъга на Околовръстния път, която обаче удължава пътя с доста километри и освен това не е в добро състояние.

Надигналото се обществено недоволство бързо даде резултат и още на 2 януари, в първия работен ден на новата година, премиерът Борисов разпореди безплатно преминаване по Северната тангента.

Той обаче се възмути от претенциите на кметове: "Сега кметовете, за съжаление все от ГЕРБ, им е много лесно да казват: Държавата. Хубаво, държавата ги построи, плати ко-финансирането по европейските фондове, поддръжката сега пак държавата да я прави. Да де, ама държавата е на всички тези граждани. Така че като искате по 12 платна в градовете, ето подаряваме ви ги, поддържайте ги. А не сега регионалното министерство и АПИ да се чудят как за над 500 км магистрали по 6 платна да ги чистят и поддържат колкото за 2 платна". 

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?