БСП иска оставки на БДЖ шефове, Московски закри футболния тим

Поводът е разследване за некачествени ремонти, извънреден труд и назначени футболисти

БСП иска оставки на БДЖ шефове, Московски закри футболния тим

БСП поиска транспортният министър Ивайло Московски да освободи цялото ръководството на БДЖ, заради злоупотреби в държавното дружество. Поводът беше телевизионно разследване, в което бяха показани некачествени ремонти на локомотивите, извънреден труд на машинистите многократно над допустимите норми и назначени футболисти, които не ходят на работа. Социалистите казаха, че за това алармират от две години, но нищо не се случва и корупцията продължава във всяко едно държавно дружество.

Отговорът на транспортния министър Ивайло Московски дойде веднага след брифинга на БСП. На извънредна пресконференция той заяви, че закрива футболния отбор на БДЖ, служителят, отправил заплахи, е уволнен и защити на ръководството на компанията. БСП ще ги запомнят със съсипване на железниците, а нас с работата ни, каза Московски. Посочи, че от 850 млн. лв. дългове на БДЖ през 2009 г., сега задълженията на държавния холдинг са 330 млн. лв.

Зам.-председателят на парламентарната група на БСП Георги Свиленски каза, че ако Московски продължи да държи на ръководството на БДЖ и да твърди, че то изпълнява задълженията си, тогава ще поискат неговата оставка. "Не намирам сериозен повод да подам оставка или да искам оставката на колегите си", отговори му Московски.

БСП искат още в БДЖ да влезе Сметната палата и да направи проверка на холдинга, както и Инспекцията по труда за извънредния труд. Московски отговори, че от три месеца Сметната палата проверява дружеството.

Извънреден труд на машинистите над допустимото

В разследване на Нова телевизия беше показано, че машинистите работят много над разрешените 150 часа извънреден труд за една година. Това създава предпоставка за произшествия заради преумора.

"Недопустимо е машинистите да имат толкова много работни часове. Това е равносилно на самоубийство или убийство на самите пътници, които се возят във влаковете. Не може човек, който е спал 4 часа, да отиде да управлява бързия влак София –Варна, да спи във Варна 8 часа, да се върне и пак да го пишат на работа", каза Християн Кръстев, бивш изпълнителен директор на БДЖ на пресконференцията на БСП.

Изпълнителният директор на "БДЖ Товарни превози" Любомир Илиев призна пред телевизията, че действително имат проблем с кадрите и за последните години стотици машинисти са отишли да работят за метрото или в 14-те частни превозвачи. Причината за отлива е в ниското заплащане. Днес допълни, че извънредният труд в БДЖ е напълно доброволен и никой не е принуждаван да работи извънредно, ако не желае.

Некачествени ремонти на локомотивите

В разследването по телевизията бяха показани бяха локомотиви, които скоро след като са излезли от депото за ремонт, отново се развалят.

Бившият изпълнителен директор на БДЖ Кристиян Кръстев каза, че от 2016 г. е подписан договор за ремонти с външна фирма. Принципът сега е ремонтите да се правят в депо на БДЖ, с персонал на БДЖ, с техника, оборудване и пари на БДЖ, а накрая да се плати на частната фирма, каза Кристиян Кръстев.

Депутатът от БСП Димитър Данчев припомни случаи, в които локомотив се запали на гара, а дефектни спирачки станаха причина за инцидент с влак и констатира, че БДЖ не взимат отношение по тези случаи.

Благодарение на БСП беше затворен последният завод за ремонт на локомотиви в България, отвърна им Московски. В поръчката за подвижния състав сме заложили изграждането и оборудването на нов завод за ремонт на локомотиви, допълни той.

Футболният отбор на БДЖ се закрива

В телевизионното разследване бяха показани и двама футболисти – Христо Стамболийски и Александър Тодоров, назначени на трудов договор в БДЖ на заплата от 900 лв., които не ходят на работа. Бившият защитник на "Левски" Христо Стамболийски се води инспектор в отдел "Превенция и анализ на риска".

"До август 2016 г. министър Московски не знаеше, че в БДЖ има футболен отбор. Този отбор обаче се оказа частна структура, извън дружеството, и това бе признато от изпълнителния директор", каза Георги Свиленски от БСП. Той попита защо спортистите в този клуб са назначени в БДЖ, след като са картотекирани като футболисти.

Ивайло Московски заяви, че е разпоредил футболният отбор на железниците да бъде закрит, за да бъда затворена темата и да престанат спекулациите около нея.

Изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров каза, че "нито една стотинка" от БДЖ не е използвана за финансирането на отбора. "Не разбирам колегите против масовия спорт в България ли са", попита Владимиров. Той разясни, че се спортува в почивните дни. "Няма нито измислени длъжности, нито футболисти, нито заплати", каза Владимиров.

Борбата с корупцията

"За пореден път сме свидетели на злоупотреби в БДЖ. Приехме антикорупционния закон, вотът на недоверие беше отхвърлен от управляващите, но е явно, че проблемите с корупцията в България продължават", каза Георги Свиленски. Той припомни, че за случващото се в БДЖ левицата е алармирала още през август 2016 г. "Тогава говорихме аз и двама служители на БДЖ, които след тази пресконференция бяха уволнени", каза Свиленски.

"Борбата с корупцията в дружеството приключва с уволнението на тези двама служители, които са имали доблестта да разкажат какво се случва с ремонтите, заплащането на машинистите и футболния отбор в БДЖ", заяви Свиленски. Обобщи, че "корупцията продължава да съществува във всяко едно държавно дружество".

Министър Московски отговори, че през 2009 г, задълженията на БДЖ са били 850 млн. лева, а към днешна дата са 330 млн. лева. Същата е тенденцията и при оперативните загуби на дружеството - през 2009 г. те възлизат на 68 млн. лева, а днес са 15 млн. лева.

"Това показват числата, те са видими, дружеството се стабилизира", каза Московски. "Няма как финансовите показатели на едно дружество, при тежка корупция както твърдят колегите от опозицията, да се подобряват. Или при управлението на БСП тя е била чудовищна, за да генерират такива дългове и загуби на дружеството, или твърдението, че ние не се справяме добре, не е вярно. Могат да кажат, ние бяхме много корумпирани, съсипахме дружеството, доведохме го до технически фалит или другото – браво колеги, вие се справихте по-добре", коментира Московски.

Още по темата
Още от Бизнес