Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България иска таксите за Дунав мост II да са в 5:1 в наша полза

7 коментара
Снимка: БГНЕС

България иска таксите от Дунав мост ІІ да са в 5:1 в наша полза. Разпределянето на приходите от експлоатацията на съоръжението ще е спрямо направените инвестиции от двете страни, които са 226 млн. евро от България и 48 млн. евро от Румъния. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски по бТВ.

Румъния е дала принципното си съгласие за този механизъм, но преговорите продължават, уточниха от Министерството на транспорта пред Mediapool. До седмица въпросът ще бъде дискутиран на работно ниво от двете страни в Букурещ, посочи министър Московски.

Към момента се обмисля вариант таксите за преминаване да са 6 евро за леки автомобили и 37 евро – за тежкотоварни – колкото е цената на ферибота между двете страни, посочи министър Московски. По думите му ДДС-то върху таксата за трафика от България към Румъния ще остава в българския бюджет, а обратните потоци в румънския.

Прогнозите за за минимален трафик са за 100 000 автомобила през първата година от пускането на моста.

Приходите от таксите ще постъпват в бъдещата проектна компания. Част от тях ще постъпват във фонд за поддръжка на моста, а останалите ще се делят пропорционално между България и Румъния.

“Приходите, набрани от експлоатацията на обекта, ще се разпределят пропорционално на сумите, вложени от страните в проектирането и изграждането на обекта, като се отчита и погасяването на заемите и другото финансиране от договарящите се страни”. Това гласи ал.2 на чл.9 от подписаното споразумение за строителството на моста между България и Румъния през 2000 г. Подписите под споразумението са на тогавашните външни министри на двете страни Надежда Михайлова и Петре Роман. Това съобщи бившият строителен министър от правителството на Костов Евгени Чачев пред Mediapool.

Средствата, вложени от всяка от страните, ще се изчисляват на основата на стойностите, посочени в договорите за проектиране и крайните цени за строителството на обекта, пише още в споразумението.

В него е посочено, че средствата от квотите за безвъзмездна помощ по предприсъединителните фондове на ЕС ще се считат за принос на съответната договаряща страна.

Това означава, че лансираната от управляващите версия, че приходите от автомобилния трафик ще отиват за румънската страна, а тези от жп транспорта - в българската са “откровена лъжа”, каза Евгени Чачев.

Той посочи още, че строителството на моста в крайна сметка е излязло 300 млн. евро, докато първоначалните разчети са били за 120 млн. долара.

Изграждането на втория мост над Дунав се забави заради противоречията между двете страни за мястото на моста. Румъния не желаеше мост при Видин – Калафат, тъй като е прекалено на запад и пътят на транзитно преминаващите автомобили през нейна територия се съкращава значително.

Близо две години бяха нужни пък да се уточни на чия територия ще бъде седалището на бъдещата проектна компания, която ще управлява съоръжението и къде ще бъде разположен контролният пункт, по думите на премиера Бойко Борисов.

В крайна сметка вече е ясно, че контролният пункт за събиране на таксите ще бъде на румънска територия. В България пък ще бъде седалището на проектната компания.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #7

    До №6: Така е има споразумение от 2000 г, но след 2007 като членки на ЕС сме получавали и пари от Брюксел и трябва да се споразумеем как да се броят тези безвъзмездни помощи. Вероятно ще се запази съотношението 5:1, но трябва още по един подпис.

  2. Анонимен
    #6

    За сведение на невярващите: цитираното Споразумение е ратифицирано от Народното събрание и Парламентът на Румъния и в двете камари.Това финансово споразумение е отразено в няколко документи, подписани през 2000 год., в присъствието на европейски комисари и експерти. Поредният срам за Московски и Павлова

  3. Анонимен
    #5

    Шъ стани, ниама прублеми.

  4. Анонимен
    #4

    Успокойте се. Румъния е дала принципно съгласие за това съотношение, което отговаря на изразходваните за строежа средства.Очаква се до седмица да има подписан документ. Освен ако това ви прави неспокойни, ако сте се надявали да бъдем прецакани.

  5. Анонимен
    #3

    Преди няколко дена министър Лиляна Павлова говореше за друго нещо. Май ГЕРБерката пак откровено лъжеше, а медиите цитираха безропотно дебелите й лъжи.

  6. Анонимен
    #2

    Отново прецакани ! Че кой инвеститор парво дава парите, а после търси печалбите си ? Това е малко като предварително плащане навремето за жилища, които изобщо не са започнати. Естествено, при една такава инвестиция, да сме изнудваеми съвсем лесно. Както и при жилищата тогава - цената винаги се повишаваше. А тук - максимално достижимата изгода е да си върнем инвестицията. Т.е. - на 0. Sin

  7. Анонимен
    #1

    5:1 от нула е = на нула. След като румънците ще прибират парите съотношението ще е доста по-различно от официално договореното

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.