Четири застрахователя са на прицела на ДАНС и КФН

Разследват се проблеми с "Гражданската отговорност"

Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС) и Комисията за финансов надзор (КФН) са влезли на мащабна проверка в началото на октомври в поне 4 български застрахователни компании, научи Mediapool от свои източници.

Става дума за "Бул инс" (свързвана в миналото с Маргините), "Лев инс" (свързвана с бившия съветник в ДАНС Алексей Петров), "Общинска застрахователна компания" (ОЗК) (свързвана доскоро с Христо Ковачки) и "Асет иншуърънс" (свързвана с Маджо). Източниците не можаха категорично да потвърдят дали в списъка влиза и "ДаллБогг Живот и Здраве" (свързана с "Търговска лига").

Целта е да се проверят компаниите, които имат най-голям дял на пазара на "Гражданска отговорност" във връзка скандалите в сектора от месец август, след които се стигна до оставката на зам.-председателя на КФН Ралица Агайн.

Проверката е започнала на 1 октомври, като се очаква първоначални резултати от нея да има през втората половина на октомври. Участието на ДАНС е с цел оказване на съдействие на проверяващите от надзора и взаимен контрол между институциите, защото става дума за тежък бизнес сектор.

През август се стигна до силно напрежение в застрахователния сектор заради фалита на кипърския застраховател с клон у нас "Олимпик".

Оказа се, че полиците на около 200 000 шофьори са прекратени предсрочно и хората трябва спешно да сключат нова "Гражданска отговорност" за своя сметка, тъй като няма гаранционен механизъм, който да покрива остатъчния срок по застраховката при фалит на застрахователен клон.

Единствената отговорност по случая "Олимпик" у нас бе стоварена върху зам.-председателя на КФН Ралица Агайн, която подаде оставка. Шефката на финансовия надзор Карина Караиванова също прехвърли цялата вина върху бившата си заместничка и обяви, че е разбрала за проблема едва в разгара на скандала.

По време на дебатите в парламента стана ясно, че има сериозни проблеми в застрахователния сектор, главно свързани с "Гражданската отговорност", където има дупка на стойност между 60 млн. лв. и 1.3 млрд. лв. Проблемът идва от недостатъчност на цената на застраховката, а също и от решение на Върховния касационен съд от юни месец, което разшири значително кръга на близките, които имат право да търсят обезщетение от застрахователите при смърт на пътя.

Отделно, друг проблем в сектора се оказа и системата "Зелена карта", за която е информиран и премиерът Бойко Борисов. Той лично разказа пред депутатите, че 42% от катастрофите с леки коли в Румъния са с превозни средства с българска регистрация. Тогава Борисов обеща да вземе мерки заради проблема. 

В края на 2017 г. пък застрахователите "Лев инс" и "ДаллБогг Живот и Здраве" бяха обвинени, че не изплащат претенции по събития, станали в чужбина, а те самите се оправдаха, че става дума за застрахователни измами. Стигна се до международен скандал и опасност България да бъде изключена от системата "Зелена карта".

По-късно в сряда от застрахователното дружество "Лев Инс" разпространиха позиция, в която се казва, че сами са поискали проверката на КФН и ДАНС, "за да се спре изтичането на национален капитал в особено големи размери, посредством застрахователни измами през системата "Зелена карта". В съобщението се казва още, че според статистиката на КФН "Лев Инс" е "безспорен лидер на пазара" с 13.14% от брутния премиен приход. Според компанията първото им място се дължало на "модела, който компанията следва, а именно - грижа към клиента, контрол на рисковете, изпреварващи действия, които гарантират сигурността на застрахованите във всеки един момент".

Още по темата
Още от Бизнес

Защо протестираха строителите?