Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Две от дерайлиралите цистерни са изведени от Хитрино

Трагичният инцидент отвори вратата за различни обвинения и спекулации

1 коментар
Две от дерайлиралите цистерни са изведени от Хитрино

Първите две от дерайлиралите общо 16 цистерни с полипропилен и пропан-бутан в Хитрино вече са изведени извън шуменското село, а в петък сутринта акцията по извозването на състава на катастрофиралия влак ще продължи. Това съобщи на брифинг в селото директорът на пожарната главен комисар Николай Николов.

Първа е издърпана с локомотив цистерната, от която изтичаше газ и в сряда бе тампонирана. Тяе можело да се движи на собствен ход, но втората е била натоварена на автовоз и предстои да бъде преместена до кариерата в разположеното на два километра от Хитрино село Каменяк. Там е изградена втора площадка за обработка и допълнителни огледи на катастрофиралите вагони-цистерни. Там те ще бъдат допълнително обезопасени.

По-рано през деня вътрешният министър Румяна Бъчварова успокои притесненията на местните от цистерните с обещанието , че те ще останат там най-много 15 дни.

Първоначално преместването на цистерните трябваше да започне около обяд, но допълнително разследване на прокуратурата наложи отлагане на акцията.

Срок за приключване на операцията от кризисния щаб отказаха да посочат. Николов обеща на обществеността да бъде съобщавано за всяка изведена от селото цистерна. Чак когато мястото на произшествието напусне и последната, живеещите в района на жп гарата, където стана инцидента, ще могат да се върнат по домовете си.

Заради акцията по изтеглянето на цистерните, бедственото положение най-вероятно ще бъде удължено, каза сутринта областният управител на Шумен Донка Иванова на заседание на кризисния щаб и областния съвет по здравеопазване в четвъртък.

Сред срещата на кризисния щаб вътрешният министър заяви, че се работи интензивно по нормализирането на обстановката в селото.

През цялата нощ противопожарни екипи са охлаждали горелите вагони,, постоянно се правят замервания за нивото на обгазяване, които сочат, че обстановката е безопасна.

Районът под полицейска охрана до края на операцията

Районът ще е под полицейска охрана до извозването на всички цистерни. След това и след като бъдат направени замервания по домовете, жителите на селото ще могат да се завърнат там. Остава организацията за временно допускане на хората за храненето на останалите в имотите им животни.

В сряда бяха доставени 23 фургона, в които ще живеят хората от разрушените при взрива къщи, докато те бъдат изградени наново.

Тежкият влаков инцидент продължава да събира обществени и политически реакции. В социалните мрежи се завъртяха снимани клипчета за окаяното състояние на релсовия път в Хитрино и въобще по най-старата жп линия у нас от Русе до Варна, където стана катастрофата.

Бивш транспортен министър обвини наследника си за отменен ремонт

Бившият транспортен министър от кабинета на Пламен Орешарски – Данаил Папазов, заяви пред вестник "Труд", че наследилата го на поста като служебен министър Николина Ангелкова, която сега е министър на туризма в правителството на ГЕРБ в оставка, спряла готов проект с еврофинансиране за цялостна рехабилитация на жп участъка Русе - Варна и пренасочила парите към трасето Септември - Елин Пелин.

На свой ред обаче Ангелкова отрече проектът да имал сигурно финансиране от Еврокомисията.

"Единственият готов проект по ОП "Транспорт" по наше време беше за рехабилитация на линията Русе - Варна и той беше приоритетен. В последните дни на правителството утвърдихме програмата в Брюксел. Като дойде Николина Ангелкова като служебен министър извади от приоритетните трасета Варна-Русе. Прехвърли парите за линията Септември - Елин Пелин, Елин Пелин - София, чиято стойност е 1.1 млрд. евро. За нея няма проект и все още нищо не е направено. Не е ясно и откъде ще дойде цялата сума", коментира министърът на транспорта в правителството "Орешарски" Данаил Папазов.

ЕК никога не е обещавала или договаряла финансиране на жп линията Русе-Варна, още по-малко с Данаил Папазов, заяви Ангелкова, цитирана от агенция "Фокус".

"Разбирам политическите амбиции на г-н Данаил Папазов. Видяхме, че очевидно има планове в политиката, все пак беше кандидат за вицепрезидент на Пламен Орешарски. Нека обаче не се опитва да извлича политически дивидент от трагичния инцидент в Хитрино. Г-н Папазов като министър на транспорта трябва много добре да знае, че транспортната инфраструктура се дели на основна и разширена TEN-T мрежа“, заяви Ангелкова. Тя уточни, че ЕК, съгласно правилата, финансира първо проекти от основната TEN-T мрежа, а жп линията Русе-Варна е разширена такава. "Аз като служебен министър на транспорта за три месеца няма как да пренаредя приоритети, говорени години, а можех само да ускоря процеса за изпълнение на заложените вече проекти“, каза още Николина Ангелкова.

Липса на автоматична система за контрол на скоростта

Ако трасето Варна-Русе е било ремонтирано, е щяло да има автоматизирана локомотивна сигнализация, която следи скоростта между гарите и тази при навлизане в тях. Въпросната система може да намали скоростта, в случай че машинистите са се увлекли. Проектът предвиждал подмяна на железния път, на основите, ремонти по гарите, по контактните мрежи и стрелките.

Освен водещата версия за превишена скорост, с която машинистът навлязъл в Хитрино, разследващите проверяват и има ли проблеми с трасето и мрежата. Повечето експертни мнения са, че до подобен инцидент може да се стигне при натрупване на проблеми, единият от които е и остарялата инфраструктура.

Сервизна фирма обяви, че трасето е в окаяно състояние

"Това е най-лошата линия в България. Тя е на 150 години и за нещастие в момента е в оригиналното си състояние - минава по същото трасе, с лоши криви и състоянието е ужасно поради липсата на поддръжка", коментира Цветелин Колев, зам.-управител на русенската фирма за производство и ремонт на локомотиви "Експрес Сервиз". На сайта на дружеството той пусна видеоклипове, които показват как композиции с товарни вагони подскачат по релсите край Хитрино.

По думите му по линията Варна - Русе всички стрелки са с топузи, като преди сто години. Колев разказа, че в специализирани форуми негови колеги усилено коментирали, че при инцидента в Хитрино скъсаният контактния проводник паднал до вагоните и дал на късо. Напрежението изключило, но след две-три минути някой от диспечерите отново включил тока. "Ако някой наистина е направил това, възможността да се предизвика искра е голяма", твърди той.

НКЖИ обяви клипчетата с подскачащ влак за манипулация

В отговор от НКЖИ посочиха, че във фирмата "Експрес сервиз“ безспорно работят добри професионалисти, които са наясно със състоянието на подвижния състав в железницата. но самото дружество е в преки икономически зависимости от частните превозвачи и намесата му в медийното пространство като адвокат на един от участниците в трагедията е груб опит за манипулация и внушаване на неверни твърдения.

От железопътната инфраструктура обясняват, че въпросните клипчета са снимани през лятото на 2015 г. на гара Образцов чифлик, когато ограничението на скоростта е било до 40 км. Участъкът обаче вече бил ремонтиран.

Държавното предприятие посочва още, че последно участъкът на катастрофата е проверяван от пътеизмерителна мотриса на 15 и 16 септември и тогава техническото състояние на железния път било оценено като отговарящо на изискването на нормативната уредба.

Въпреки че линията между Русе и Каспичан не е включена в програма с европейско финансиране и въпреки ограничените финансови ресурси, с които разполага НКЖИ, със собствени техника и средства само за последните 6 години върху 82 км от участъка Русе-Каспичан са били ремонтирани и сменени релси, траверси, скрепителни елементи и стрелки – част от т. нар. горно строене на железния път.

Релсовият път в страната бил безопасен

"Железопътната инфраструктура в страната отговаря на изискванията и нормите на безопасност. При всички случаи на влошаване на състоянието на железния път и съоръженията в дадени участъци от мрежата се приемат превантивни мерки по намаляване на скоростта на движение на влаковете до ниво, при което е гарантирана пълната безопасност на движението, а по приоритетност и финансови възможности се извършват аварийни и неотложни ремонти на участъците с най-влошени параметри", допълват от НКЖИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Знайко
    #1

    Както повечето от системите за автоматизация в железниците АЛС (автоматичната локомотивна сигнализация) може да се изгражда независимо от подновяването на железния път и съоръженията. Струва пренебрежимо малко в сравнение с големите капиталови разходи. Пак повтарям, транспортът и железниците през последните 30 години (независимо от партийността на правителствата) се управляват от абсолютни лаици и некадърници.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.