Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Един различен Трети март

21 коментара
Тони Николов

Няма как този Трети март да не е много по-различен, включително от предходните национални празници в тежките дни на пандемията. Слава Богу, този път ще си спестим тегнещото присъствие на Путин или Лавров, на московския патриарх Кирил или на посланичката Митрофанова. Ще минем и без имперски назидания. Смисълът на един национален празник е тъкмо в това: сами да осмислим отрязъците от време, превърнали се в синкопи на националната ни участ и новата българска държавност. Време за наш размисъл.

От една седмица Русия води война в сърцето на Европа, в Украйна загиват хиляди хора. И това няма как да не промени този Трети март. На българските политици, които ще застанат днес на трибуните, ще им се наложи да потърсят по-различни думи от обичайните. Дори да се връщат към историята, би трябвало да осъзнават, че пак става дума за свобода и независимост. Нашата, но и на украинските ни събратя, чиито прадеди са ни се притекли на помощ преди век и половина. А заговорят ли за държавност, редно е да намерят думи за състрадание и съпричастност към върволиците от украински жени и деца, идващи към нас през Румъния.

Един свят рухва и това е второто начало на XXI век. В някакъв смисъл днес отново преживяваме разпада на СССР от 1991 г., а на хоризонта се задава и провала на втората руска империя, изправена сама срещу целия свят. XXI в. е радикално различен от онзи XIX век, от който продължава да черпи фантазиите си Владимир Путин.

* * *

Един национален празник задължително побира в себе си много повече време, отколкото допускаме на пръв поглед. В този век и половина на нова България е закодирано питането кои сме и защо сме и как все така се люшкаме между еуфория и страхове. И най-важното – с оглед на последните събития – защо все Русия е разделителната линия в собствената ни политика.

Днес отново спорим по датата Трети март. И по омагьосания кръг от чужди зависимости. Затова и мнозина българи биха предпочели да честват своя национален празник в деня на Съединението или в деня на Независимостта. Или на 11/24 май – в деня на св. св. Кирил и Методий, нали "азбуката е като стълбица към съвършенството", както учи още през XIV в. Константин Костенечки. И тук на българите се пада да изберат – защото те са тези, които правят празника национален. За разлика от герба, знамето, химна или столицата този ден не е вписан в Конституцията. А би трябвало да присъства в сърцата на гражданите, иначе се обезсмисля като национален празник.

Какво е Трети март за нас българите?

Трети март 1878 г. е датата на един прелиминарен (предварителен) военен договор между две империи – Османската и Руската. В турската история той е знак за една военна загуба. В руската – датата на временен военен успех, последван от провал на мечтите за контрол над Проливите и овладяването на Балканите. Ако се позовем на един стих от "Медният конник" на Пушкин, това е и край на мечтанията за един важен "прозорец към Европа", за да може Русия "с твърда нога да стъпи на морето" (в случая – на Черно море).

За българите това е много важна стъпка към тяхната свобода. Но не е първата стъпка: първата е април 1876 г., когато България е озарена от пожарите на пловдивските и пазарджишките села – както от героизма на въстаналите, така и от страданията на невъстаналите, които обръщат европейското обществено мнение на своя страна. Именно това общобългарско страдание подготвя решенията на Цариградската конференция, а след отказа на Османската империя да се съобрази с тях се стига и до Освободителната война от 1877–1878 г. За това си освобождение българите са платили с жестоката цена на десетки хиляди жертви.

* * *

Ала политическата свобода никога не е безвъзмезден дар. Ако я нямаше Търновската конституция, ако ги нямаше първостроителите на държавата ни, нова България бързо щеше да се превърне в чужда губерния и да има съдбата на бившите съветски републики.

Затова се надявам в речите, които ще прозвучат днес, да се долавя тази тънка, но важна разлика между освобождението и свободата. Можеш да освободиш някого от едно иго с намерението да му наденеш друг хомот, но това не прави "освободения" свободен човек. Свободата е състояние на духа, но и въпрос на политически суверенитет, който един народ си извоюва.

Ето откъде тръгват и всичките тези "руски приказки" за българската неблагодарност. Разказват как един високопоставен чин в руската армия попитал русенския митрополит Григорий, дошъл през 1878 г. в Сан-Стефано, следното: "Кажете, Ваше Високопреосвещенство, нима и българите ще се покажат тъй неблагодарни към нас, както се показаха румънците и сърбите?".

Митрополитът му отговорил: "Българите ще бъдат такива към вас, каквито ги направите вий!"

*Препечатваме текста от "Портал Култура" без редакция.

Още в края на 1878 г. – както признава в мемоарите си генерал Паренсов – руските окупационни власти отделят от българските приходи 1 млрд. рубли и връщат на руското държавно съкровище авансираните в началото на войната суми. Това прави впечатление, но се приема от българите като желание руско-българските отношения да започнат на чиста основа.

Само три години по-късно със съгласието и по волята на Русия е суспендирана Търновската конституция, разпуснато е Народното събрание и България на практика се управлява от руските генерали и казашки нагайки.

Тогава пред руската легация в София се събира протестиращо мнозинство, което пита: Искаме да знаем това: като ни тъпчат правата, дали е съгласна нашата Освободителка? Симеон Радев, летописецът на този исторически миг, предава и отговора на дипломатическия агент Михаил Хитрово: "Всичко, което става, е с нейно съгласие!". За да няма вече илюзии.

След което затварят вестници, защото някой бил изрекъл думи на несъгласие с Русия. И свободната българска преса започва да излиза в Източна Румелия, която формално е под опеката на султана.

Стига се дотам българският вътрешен министър и руски генерал Ремлинген да публикува в българския Държавен вестник (бр. 88, 1881 г.) известие, че всеки, който критикува Русия или иска да прогони русите от България, ще бъде бит с камшик!

Всичко това са факти. Редно е да си го спомняме дори на Трети март. На деня, в който българите по традиция отдават почит на всички паднали за тяхната свобода. На русите, но и на многото украинци и румънци, на беларусите и финландците, на поляците и на всички останали.

Никой не оспорва приноса на Русия в освобождението на България през 1878 г. Това е факт, вписан в историята ни завинаги. Но очевидно е, че руснаците и българите по различен начин възприемат датата Трети март 1878 г.

Видяна от Москва, тази дата явно е ден, в който българите би трябвало да преклонят глава пред величието на Руската империя, повела война за тяхното освобождение. За руската държавност – някога, а и днес при Путин – Империята е всичко, а хората са треските на историята. За народ като българския, стъпил далеч по-здраво на земята, благодарността е насочена не към Империята, а към конкретни хора; така тя се съхранява от поколения и се пренася към техните потомци.

На балканския театър на бойните действия през 1877–1878 г. са изпратени около 260 000 воини от южните губернии – Одеска и Херсонска – където поне половината от солдатите са украинци. Тези полкове са зле оборудвани, въоръжени със старо оръжие. И това ясно проличава в хода на войната – особено след неуспешната обсада на Плевен. Атаките на ген. Скобелев се измерват в живота на хиляди убити воини. Отрядът на ген. Гурко – заедно с българското опълчение – е изтласкан обратно към Балкана. Стара Загора е в пламъци (30 000 български жертви!). Оттук идва и огромното значение на сраженията при Шипка – ако елитните части на Сюлейман паша бяха стигнали Плевен, изходът от войната би бил друг, а катастрофата – неминуема.

Ето защо великата поема на Вазов "Опълченците на Шипка" не е никакво преувеличение, а историческа истина. На българските опълченци руският цар е бил принуден "да повери войната, прохода и себе дори". Без тяхната саможертва изходът от войната щеше да е различен, а Александър II би могъл да попадне дори в турски плен.

Неща, които уж знаем, а сякаш забравяме.

Историята губи смисъла си на жива памет, ако престане да има досег с истината. А тази истина, която е и наша национална памет, би трябвало да бъде съкровено опазена. Каквито имперски обиди или заплахи да се сипят по нас. Щом дори думата "подлоги" (или "прихвостни", въртиопашки) по наш адрес вече влиза в речника на руската дипломация.

Но и в това отношение цветистият език на руската посланичка Митрофанова далеч отстъпва на класика Леонид Андреев, позволил си през 1914 г. да заклейми българите с всички обидни думи, дошли му наум: хора продажни, с раздвоени езици, които играят кървав танец на духовна нищета, коварни убийци, стадо овце и т.н.

Давам цитатите в превод на Иван Вазов, който въпреки обичта си към руския народ, не се поколебава да отговори на писателя Леонид Андреев по следния начин: Преди да сме видели любовта ви, виждаме омразата ви.

Реакцията на дядо Вазов е пример за национално достойнство и отказ от традиционното ни "снишаване".

Защото идва време, в което всяко ненаричане на нещата с истинските им имена е равносилно на отказ от българската свобода.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Уточнител
    #21

    ЛЪЖАТА ЗА "ОСВОБОЖДЕНИЕТО"


    Ако приемем, че Русия сама и независимо, е решила и освободила веднъж и завинаги цяла България (т.е. целокупния народ върху цялата му национална територия), остава да виси със страшна сила, един въпрос:

    - Тогава кого освобождаваха повече от 200 000 убити български войници, офицери и опълченци през Забравената епопея на ПЕТТЕ войни, свързани с идеята за Национално освобождение и обединение (1885 -1945 г.)?

    За да научите отговора, моля прочетете статията,посветена на

  2. Коментарът е изтрит в 11:27 на 2 октомври 2023 от автора.
    #20
  3. Филка Русофилка
    #19

    Мунчo Вeлики #15, Нe ce нaпъвaй дa измиcляш Нaциoнaлeн пpaзник, cлeд кaтo „нeщo“ ти „гoвopи, чe днeшнитe бългapи НE cмe нapoд, a poбcкo плeмe“. Ocтaви тaя paбoтa нa тия, зa кoитo тя нe e cъpбигъзщинa, a и въoбщe нe cмятaт нapoдa cи зa poбcки. 24 мaй cи e 24 мaй - уникaлeн бългapcки пpaзник, кaкъвтo дpугитe нapoди нямaт. Нo Нaциoнaлeн пpaзник щe ти бъдe 22 ceптeмвpи - Нeзaвиcимocттa нa Бългapия, зa дa нe ce чувcтвaш пoвeчe „poб, oт poбcкo плeмe“, въпpeки чe „нeщoтo“ пaк щe ти гo гoвopи, зaщoтo зa тoвa му плaщaт!

  4. fantom
    #18
    Отговор на коментар #10

    Волгин повтори няколко пъти в предаването си "политически некоректно", че война нямало да има и че Русия нямало да влезе в Украйна. Само седмица след това Киев беше бомбардиран, а путинистът Волгин започна предаването си с думите - няма да казвам какво мисля, всички знаете мнението ми. По-добре да беше се удавил във Волга. Но путинист срам няма.

  5. rusonefil
    #17

    И като прибавим че мангал# Копейкин също няма нищо друго в главата освен путинова пропаганда става като матрьошка. Отваряш вътре пак същото.

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #16
  7. Мунчо Велики
    #15

    Посочете ми някой друг народ по Земята,
    който на своя НАЦИОНАЛЕН ПРАЗНИК
    да чества друга държава!

    Няма такъв народ, нали?!?

    Което говори, че днешните българи НЕ сме народ,
    а робско племе.
    Имало е един възход, от началото на миналия век до 9-ти септември 1944 година,
    когато семената, посяти по времето на Възраждането от истинските българи,
    са започнали да дават плод.
    НО, тези плодове бяха изпепелени от същата тази държава,
    на която днес, на Националния ни празник, ѝ се кланяте.

    НЕКА ДА НЕ БЪДЕМ

  8. Коментарът е изтрит в 18:54 на 3 март 2022 от автора.
    #14
  9. mediaman
    #13

    Тази срамна за България днес беше отбелязана с пореднот осрамно събитие - свалените гащи пред един руски самолет. Затова, че нарушаването на комфорта на пияни руски свине не е хуманитарен проблем. Затова, че украински деца умират без лекарства в украински болници под бомбите на фашистките гадове. Затова, че когато целият нормален свят затваря въздушното си пространство безгръбначни русофили в управлението показват на света на кого принадлежим. Затова, че руския генерал Янев подаде оставка за думи, а имаме действие. АЗ ИСКАМ ОСТАВКАТА НА ПЛУ ЖЕКА ТРАНСПОРТЕН МИНИСТЪР!

  10. ирис
    #12

    Лошото е ,че Митрофонова не се посвени да се из.....ди по въпроса

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.