Лошите пътища към втория мост над Дунав между България и Румъния попарват надеждите за съживяването на региона, пише в петък британският в. "Файненшъл таймс", цитиран от БТА.
В статия за моста Видин - Калафат анализаторът Андрю Макдоуъл пише, че с откриването през юни на моста на стойност 300 милиона евро, може да се съживи град Видин и той отново има възможност да се превърне във важна връзка между изтока и запада. Анализаторът посочва, че последните години не са били добри за българския град, засегнат силно от санкциите, наложени през 90-те години на съседна Сърбия. Освен това жителите на Видин, особено младите хора, масово напускат града.
Вероятно има възможност, но все още не е напълно вероятно Видин отново да се превърне във важна връзка между изтока и запада, посочва анализаторът.
Той отбелязва, че мостът с дължина 1,97 километра е вторият мост над Дунав между България и Румъния. Другият мост, открит през 1954 г., свързва градовете Русе и Гюргево. Интензивен трафик се осъществява през България от Турция към останалата част на Европа, но много превозвачи предпочитат да преминават през Сърбия вместо през Румъния.
Надеждата в момента се състои в това, че новият мост, наред с намаляването на времето за транспорт за хората от региона, ще бъде алтернативен маршрут за пътуванията на дълги дестинации, като ще бъде намалено натоварването върху първия мост над Дунав и ще бъде оказан "конкурентен натиск" върху таксите за магистралите в Сърбия и Македония.
За съжаление на Видин, Калафат и региона наоколо, наскоро се появиха информации за проблеми на моста - в частност за дупки на платната. Освен това е необходимо пътищата от двете страни на моста също да бъдат подобрени. Мостът не изглежда вероятно да се превърне в голямо предимство за регионалния трафик без съществено подобряване на свързващата инфраструктура.
Откакто Румъния и България се присъединиха към ЕС през 2007 г., в Русе, петият по големина град в България, се преместиха много румънски компании, за да се възползват от по-ниските данъци. Не е ясно дали Видин ще преживее подобно активизиране.
Като се имат предвид превозвачите, не може да се каже, че има голяма промяна в трафика към новия мост, каза изпълнителният директор на "Юнимастърс лоджистик" Николай Божинов. Мостът подобрява връзката и бързия достъп до Западна Европа през Унгария. Обаче като се има предвид липсата на добра пътна инфраструктура от двете страни на моста, ще отнеме години, докато видим истинската полза от него, добави Божинов.
Това мнение се споделя и от румънска страна. Някои твърдят, че през него ще има смисъл да преминават превозвачите, които пътуват от Турция за Унгария, едва след като бъде подобрен пътят, свързващ Калафат с граничния пункт Надлак на границата с Унгария.
Трябва да се има предвид, че участъкът от Калафат до Дробета на север е в лошо състояние и не е ясно дали ремонтирането му ще остане приоритет за румънското правителство, което е все по-зависимо от финансиране от ЕС, но все още има има ниско ниво на усвояване на европейските фондове.
Отговорността за инфраструктурата в Румъния в момента е поделена между агенции и министерства с припокриващи се компетенции, посочва Макдоуъл.
Фарук Хан, член на Съвета на външните инвеститори, заяви, че веднъж след като Румъния разработи добре инфраструктурата си, ще може да разчита на географското си положение.
Може да отнеме известно време преди новият мост над Дунав да реализира потенциала си като катализатор за икономическо развитие, пише в заключение анализаторът от "Файненшъл таймс".
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
21 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Румънците имат хубава пътна система,водеща към/от столицата им към съседните страни.Когато се умуваше за новия мост/тоя мост,те дърпаха към Букурещ,наще дърпаха към София.Май трябваше някъде по средата да го тъпосат.От българскта страна Лом-Расту беше най-изгодната точка,с оглед транспорт към София.Румънците го искаха още по на изток.Но там поставен,на Видин,то си е дълбока провинция срещу дълбока провинция,-едната румънска другата българска.И какво правят хората?Използват ферибота на Турну Мъгуреле срещу там един плевенски град,а-ха Никопол.Понеже им е по-удобно.
И румънските са лоши оттатък реката по посока Калафат-Турну Северин и по-нататък.Искаше се мост,дадаха мост.Бог дава,ама в кошара не вкарва.
Магистралата Мало - Голямо Бучино - University of Pernik!
Биже, добре че не са писали във вестник Правда!
не ги е срам. бащицата пътища ви направи и онези пак не са доволни.
Моста беше започнат по времето на цара ! Солидните фирми даваха цена 250 - 270 Милиона €! Търга го спечели една испанска фирма - която даде 54Мил.€ (!) а толкова беше само рушвета на цара(!) Крайната цена на България излезе за построяването на моста 327 Милиона €! А има и още много довършителни работи! Такива са те царските работи...?!
А да не би магистралата Видин-София, през Петрохан, да е готова?
Този път един известен вестник да е прав. Минималното нещо, което МРРБ и АПИ трябваше да направи, когато се строеше моста, да изгради по ново трасе път Е79 между Димово и Ружинци, защото стария път от 20 км е жива трагедия плюс три жп прелеза. Чак сега започва проектиране и забележете - като скоростен с четири ленти! Казват че Миков искал това. Абе дайте малко по скромно - направете го двулентов като останалите рехабилитирани участъци и цялото направление ще заспи.