"Файненшъл таймс" пише за лошите пътища към втория мост над Дунав

"Файненшъл таймс" пише за лошите пътища към втория мост над Дунав

Лошите пътища към втория мост над Дунав между България и Румъния попарват надеждите за съживяването на региона, пише в петък британският в. "Файненшъл таймс", цитиран от БТА.

В статия за моста Видин - Калафат анализаторът Андрю Макдоуъл пише, че с откриването през юни на моста на стойност 300 милиона евро, може да се съживи град Видин и той отново има възможност да се превърне във важна връзка между изтока и запада. Анализаторът посочва, че последните години не са били добри за българския град, засегнат силно от санкциите, наложени през 90-те години на съседна Сърбия. Освен това жителите на Видин, особено младите хора, масово напускат града.

Вероятно има възможност, но все още не е напълно вероятно Видин отново да се превърне във важна връзка между изтока и запада, посочва анализаторът.

Той отбелязва, че мостът с дължина 1,97 километра е вторият мост над Дунав между България и Румъния. Другият мост, открит през 1954 г., свързва градовете Русе и Гюргево. Интензивен трафик се осъществява през България от Турция към останалата част на Европа, но много превозвачи предпочитат да преминават през Сърбия вместо през Румъния.

Надеждата в момента се състои в това, че новият мост, наред с намаляването на времето за транспорт за хората от региона, ще бъде алтернативен маршрут за пътуванията на дълги дестинации, като ще бъде намалено натоварването върху първия мост над Дунав и ще бъде оказан "конкурентен натиск" върху таксите за магистралите в Сърбия и Македония.

За съжаление на Видин, Калафат и региона наоколо, наскоро се появиха информации за проблеми на моста - в частност за дупки на платната. Освен това е необходимо пътищата от двете страни на моста също да бъдат подобрени. Мостът не изглежда вероятно да се превърне в голямо предимство за регионалния трафик без съществено подобряване на свързващата инфраструктура.

Откакто Румъния и България се присъединиха към ЕС през 2007 г., в Русе, петият по големина град в България, се преместиха много румънски компании, за да се възползват от по-ниските данъци. Не е ясно дали Видин ще преживее подобно активизиране.

Като се имат предвид превозвачите, не може да се каже, че има голяма промяна в трафика към новия мост, каза изпълнителният директор на "Юнимастърс лоджистик" Николай Божинов. Мостът подобрява връзката и бързия достъп до Западна Европа през Унгария. Обаче като се има предвид липсата на добра пътна инфраструктура от двете страни на моста, ще отнеме години, докато видим истинската полза от него, добави Божинов.

Това мнение се споделя и от румънска страна. Някои твърдят, че през него ще има смисъл да преминават превозвачите, които пътуват от Турция за Унгария, едва след като бъде подобрен пътят, свързващ Калафат с граничния пункт Надлак на границата с Унгария.

Трябва да се има предвид, че участъкът от Калафат до Дробета на север е в лошо състояние и не е ясно дали ремонтирането му ще остане приоритет за румънското правителство, което е все по-зависимо от финансиране от ЕС, но все още има има ниско ниво на усвояване на европейските фондове.

Отговорността за инфраструктурата в Румъния в момента е поделена между агенции и министерства с припокриващи се компетенции, посочва Макдоуъл.

Фарук Хан, член на Съвета на външните инвеститори, заяви, че веднъж след като Румъния разработи добре инфраструктурата си, ще може да разчита на географското си положение.

Може да отнеме известно време преди новият мост над Дунав да реализира потенциала си като катализатор за икономическо развитие, пише в заключение анализаторът от "Файненшъл таймс".

Споделяне
Още по темата
Още от Балкани