Фейсбук разкри финансирана от Русия дезинформационна кампания

Фейсбук разкри финансирана от Русия дезинформационна кампания

Интернет компанията Фейсбук заяви, че е разкрила финансирана от Русия кампания за разпространение на предизвикващи разделение социални и политически послания в своята мрежа, съобщи Би Би Си.

Компанията каза, че за двегодишен период до май 2017 г. са похарчени 100 000 долара за около 3000 реклами.

Рекламите не са подкрепяли конкретни политически фигури, а са засягали теми като имиграцията, расите и равноправието.

Фейсбук съобщи още, че сътрудничи с американско разследване по въпроса. Компанията предава доказателствата, с които разполага, на специалния прокурор Робърт Мълър, който ръководи разследване за предполагаема руска намеса в президентските избори в САЩ миналата година.


Рекламите насочвали потребителите към около 470 профила, разпространяващи невярна информация, или по друг начин нарушавали условията на Фейсбук. "Рекламите и профилите, изглежда, са били съсредоточени върху разпространение на предизвикващи разделение социални и политически съобщения в целия идеологически спектър", каза социалната мрежа.


Компанията заяви, че според нея профилите са били създадени от установената в Санкт Петербург Агенция за изследване на интернет, известна с публикуването на прокремълски съобщения в социалните медии. Въпросните профили вече са закрити.


Дезинформационната кампания е била разкрита при вътрешно разследване на Фейсбук за начините, по които със социалната мрежа може да е било злоупотребено по време на надпреварата за президентските избори в САЩ миналата година.

Още през януари т.г. спецслужбите на САЩ излязоха с данни, че Русия е помогнала на Доналд Тръмп да спечели президентските избори, включително чрез разпространение в социалните мрежи на лъжлива информация, целяща да повлияе на общественото мнение. Москва последователно отрича подобна намеса.

Социалната медия, основана от Марк Зукърбърг, бе остро критикувана, че не гледа сериозно на този проблем. Зукърбърг отхвърли като "налудничави" твърденията, че "фалшиви новини" във Фейсбук са повлияли на изборите.

Шефът на службата за сигурност на компанията Алекс Стеймос в сряда разкри подробно как е била разкрита кампанията. Това е станало чрез издирването на реклами, които може да произхождат от Русия, дори и такива, за които е имало много слаби индикации за такава връзка или пък да изглеждат организирано програмирани.

"Това беше широко търсене, включително, например, акаунти с IP адреси в САЩ, но с език, настроен на руски, макар и да нямаше непременно нарушение на някаква политика или закон", казва Стеймос. На този етап от проучването са открити 50 000 долара за реклами, потенциално свързани с политика, които са изхарчени за около 2 200 реклами.

По-голямата част от въпросните рекламни съобщения не са имали нищо общо с президентските избори или с конкретни кандидати. В тях са засягани теми като разрешението за носене на оръжие, опасения по повод имигрантската политика, също така правата на сексуалните малцинства и расовата дискриминация.


"Има всички основания да се смята, че някои акаунти са пряко свързани с фабриката за тролове в Санкт Петербург, която се нарича Агенция за изследване на интернет, но нямаме възможност да потвърдим това по независим път", казва един от ръководителите на Фейсбук пред "Вашингтон пост".

Експерти отбелязват, че 100 хил. долара не е никак голяма сума, съотнесено към мащабите на цялата кампания, но самият факт, че определени руски структури са участвали в разпространението на политически послания навежда на мисълта, че някой в САЩ ги е консултирал.

Споделяне
Още по темата
Още от Свят