Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Главоблъсканицата "Генезис”

35 коментара
Главоблъсканицата "Генезис”

"Изследването на сънищата трябва да започне от контекста – какво "означават” средата, обстоятелствата и детайлите за сънуващия.” ¹

Кристофър Нолън извади блокбъстър. "Генезис” е определен от критиката като най-добрия холивудски филм тази година, както и като "оригинален сай-фай екшън, който пътешества по земното кълбо и из най-интимните и безкрайни светове на сънищата”, според прессъобщението на "Уорнър Брадърс".

От премиерата му на 8 юли в Лондон, досега филмът е събрал печалби от близо 697 милиона долара, според сайта "Интернешънъл Мууви Датабейс". Само в първия си ден на екран филмът печели 64 милиона долара, а стойността му е 200 милиона.

В контекста на "Аватар” (почти 3 билиона долара) печалбите на "Генезис” са незначителни, но си струва да се запитаме защо филм за сънищата и несъзнаваното, който е построен като лабиринт в сложна логическа задача, има толкова голям успех.

"Аватар” изуми целия свят с революционно новата, сътворена от режисьора си, усъвършенствана технология 3D и новия си, изцяло непознат и измислен чрез въображението на създателите си свят на планетата Пандора, както и с могъщото си екологично послание. Критиците не закъсняха да заклеймят филма-приказка като наивен и детски, но той направи безвъзвратен скок в областта на новите технологии, като даде възможност за безкрайно развихряне на човешката фантазия и в бъдеще.

На този фон "Генезис” изумява с гениална идея, която подлага на изпитание човешкия ум.

"Сънищата са най-честият и най-нормален израз на несъзнаваното. При лечението на неврозата задачата е да се установи относителна хармония между съзнавано и несъзнавано. Серийните сънища са процес на ускорено съзряване, на индивидуализация.”

От "Уронър Брадърс" разказват така: "Дом Коб (Леонардо ди Каприо) е опитен крадец, най-добрият в опасното изкуство на екстракцията – изваждане на ценни тайни от дълбочините на подсъзнанието по време на сънуването, когато мозъкът е най-уязвим. Рядката дарба на Коб го е направила основен играч в новия свят на корпоративния шпионаж, но и международен престъпник. Дарбата му е отнела и всичко, което обича. Една последна задача може да му върне живота, но само ако постигне невъзможното – ако успее не да извади, а да внедри определена идея в мозъка на сънуващия.”

Освен този сюжет обаче, филмът разказва пътуването на самия Коб към себе си през поредица от негови "лични” и серийни сънища, през натрапливо повтаряне на спомени, които той иска да промени. Героят върви към все по-пълното осъзнаване на основния си проблем – на любовта, загубата ù и собственото си чувство за вина. Най-страшният призрак за Коб се оказва проекцията на любимата му, която той не може да забрави. Същинската борба във филма не е с "врага” – макар да има много екшън сцени, стрелба и гонитби, както подобава за холивудски трилър – а с един друг враг вътре в нас, със собственото ни несъзнавано, което не ни оставя да продължим напред.

"Големите сънища” са плод на колективното несъзнавано. Архетиповият сън изразява извечен човешки проблем и използва митологични фигури.”

Изключителната находка на филма представлява безкрайността от възможни сънища и сънуващи, която е изобразена и нагледно, чрез ефекта на огледалото – когато две огледала се поставят едно срещу друго, се получава безкрайна поредица от отражения. "Сън в съня, в съня, в съня” до четири пъти, или четири "нива” по-дълбоко в несъзнаваното, довежда, според Нолън, човека до загуба на ориентир (объркване между реалност и въображаемо), до онази точка, от която няма връщане назад.

Режисьорът-сценарист вероятно е визирал и т.нар. от Юнг "колективно несъзнавано”, защото героите сънуват заедно, едновременно и неизбежно трябва да се опрат на общоприетите физически закономерности, познатите гледки и поведенчески модели, на куп клишета и общовалидни страхове, на някакви общочовешки "архетипи” – образите на деспотичния, недостъпен баща; на неясния, многоброен враг; на жената – любима и кастрираща, унищожителка и жертва.

За да се ориентират в този виртуален свят, героите трябва да действат по ясно начертан план, в пълен синхрон и да имат много подробна карта. Нолън казва, че се е вдъхновил за тази идея от произведенията на Борхес. От раждането ù през 2001 г. до реализацията ù през 2010 г., режисьорът решава да усъвършенства техниката си и прави поредица от експерименти.

"Мементо” (с Гай Пиърс) е упражнение върху липсата на памет – освен изследване на живота на човека, изгубил способността си да задържа информация, филмът непрекъснато се връща по мъничко назад в историята, като повтаря до безкрайност малките подробности – така, както вероятно би постъпил някой, който е изгубил внезапно краткосрочната си памет.

"Инсомния” пък (с невероятните Ал Пачино и Робин Уилямс) изследва безсънието и промените в личността при липсата на сън. По-внимателното вглеждане във филма обаче показва повърхностно отношение към тъкмо този парадокс – всъщност "Инсомния” се занимава с криминалния си сюжет много повече, отколкото с безсънието на героя.

Експериментите на Нолън достигат своя връх в "Генезис”. Откритие на филма е и "архитектът” на сънищата, който сътворява световете им до най-малка подробност. Тук обаче филмът започва да страда от собствената си амбициозност.

"В "големите сънища” срещаме дракони, животни-помощници, демони, също и Мъдрия стар човек, човека-животно, дървото на желанията, скритото съкровище, кладенеца, пещерата, забранената градина – всички неща, които не са свързани с баналността на ежедневието.”

Докато в "Генезис” не срещаме нищо особено. Интелектуалното предизвикателство, схемата на лабиринта навътре в несъзнаваното, е завладяла до такава степен авторите на филма, че не им е останало време и въображение да измислят четирите различни нива на подсъзнанието, в които героите навлизат чрез споделеното сънуване. Сънищата са един от най-богатите извори на образи и видения, които са опитомени в изкуството – картините на Бош, филмите на Бунюел, романите на Толкин сякаш използват "материал” от точно тази безгранична, паралелна и въображаема територия.

В "Генезис” първото ниво на сънуване се случва в град, второто – в хотел, третото – по склоновете на снежна планина, а четвъртото – на морски бряг, застроен еклектично с огромни, грозни сгради от различни епохи.

"Несъзнаваното не може нищо друго, освен да иска.”

Филмът „Генезис” прилича много повече на компютърна игра с нейните нива, предизвикателства, екшън-сцени и приключения, отколкото на сън. Но при всички случаи е изумително пътешествие, което си струва да направим. Най-малкото, за да осъзнаем безкрайността от възможности пред човешкия ум, относителността на онова, което възприемаме за реално и красотата на тази идея.

Успехът на филма съдържа в себе си надеждата, че зрителите по цял свят не са изгубили вкуса си към главоблъсканиците и интелектуалните игри. Или, както го определя сп. "Варайъти”, "Филмът е изключително концептуален, със заплетена и сложна история, разказана с живописни детайли, чието действие се развива в лабиринта на подсъзнанието. Трилър за сюрреалисти, юнгианският "Рифифи”, който предизвиква зрителите да проникнат в многобройните нива на (не)реалното.”

Какво повече може да иска човек?

1 Цитатите са от „Избрано: Върху природата на сънищата”, Карл Густав Юнг, Книга трета, Издателство ЕА, Плевен, 1994

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

35 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Несъзнаваното
    #37

    .

  2. Керкенез
    #36

    Дрън, дрън, ярина! Все по-инфантилни холивудски филми, все по-инфантилни и претенциозни коментари.

  3. dream another dream
    #35

    Малко е повъхрностен анализа, без да искам да обидя автора. Чудесен би било да се напише повече. Карл Густав не е най-подобаващия спътник за навлизане в този конкретен лабиринт.

  4. Cybermodern
    #34

    "Генезис", колкото и да са се напъвали, няма да стане новата "Матрица". Хубаво го сучат, сучат сюжета, сън в съня в съня, окей, но финалът съсипва цялото пънене и... Цръц - безславно увисва, импотентно някакси, без катарзис. Язък, за добрия замисъл.

  5. Алекс
    #33

    керкенез.Дрън-дрън, кухчо.

  6. "Генезис" ли?! Тцъ.
    #31

    Относно: "Генезис" ли?! Тцъ. Автор: Cybermodern Получено на: 13 Септември 2010 13:16 "Генезис", колкото и да са се напъвали, няма да стане новата "Матрица". Хубаво го сучат, сучат сюжета, сън в съня в съня, окей, но финалът съсипва цялото пънене и... Цръц - безславно увисва, импотентно някакси, без катарзис. Язък, за добрия замисъл. ------------Точно казано. Краят на една история е извода или ако предпочитате послевкусът и. В Генезис всичка увесва и не остава някакво ярко или запомнящо се впечатление. Сега дори не мога да изкажа какво е точното ми мнение за този филм. Чака го забрава..

  7. жана д`арк
    #30

    Я, виж ти! Пернатото на линия с наострена човка:))) Инфантилизмът и изначално присъщ на 99% от холивудските бълвочи. Той е станал направо индустриален продукт. Още като започне филмът, вече знаеш как ще свърши. Голяма, но и рядка изненада е, ако краят се размине на 5-10% от очакванията ти. Но това е добре дошло за европейското кино, на което сега му е времето да докаже, че може да прави интелигентни и качествени произведения, а не да се заразява от прословутия холивудски вирус - простотии, пари и реклама. А Искра е интелигентна и ерудирана, но претенциозната показност на тази интелигентност дразни.

  8. ЛАЛЕ
    #29

    Сън предзказуема фантастика с претенции за фантаскомагориа матрица в Евро Вариант.

  9. ЛАЛЕ
    #28

    Изследването на Сънищата трябва да започнеот контекста_ да препишем статия с лош превод на Български, дасе позовем на афтора да стъпим върху фантастиката на някои филми,да започнем от означават,средата обстоятелстватаи детаилите на сънищата, фантастика,фантастика,фантастика гжо.остави Психолозите без работа, стъпи дори на Аватар.

  10. don Domat
    #27

    takoa nia6to u BG-skiot iazik NEMA!!!!!!!!!!! na Buharski Iskre mu vikame MILIARD!!!! A (TPZ) e sakra6tenie za tupa p..ka zaspala i t.n.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.