Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Християнство и ислям – сблъсъкът на културите

74 коментара

Неотдавна касичката в параклиса на един санаториум, където болните се молят и за божията помощ, бе разбита и парите за изписване на свети икони взети. Това светотатство ме кара да се съглася поне сега с покрилият се с печална слава полемичен автор на”Сблъсъкът на цивилизациите” – Самюел Хънтингтън, който в интервю за Франкфуртер алгемайне цайтунг през септември миналата година каза, че Европа е езическо християнско общество. Добро обяснението защо тези езичници християни, стъпващи в църква само на Великден, не реагират бурно и с възмущение когато тяхната вяра се осмива с всички средства и по всички медии и още по-лошо - сами оскверняват храмовете си.

Хуленето на образа на святото не е ново за християнството. Още през 727 година сл. Хр. византийският император Лъв ІІІ се обявява против изобразяването на Исус Христос в човешка форма. Неговият наследник Константин V Копроним свиква иконоборчески църковен събор в Константинопол. Съборът анатемосва изографисването, правенето и почитането на икони като действие противно на Божиите заповеди. През следващите сто и повече години почитателите на иконите се преследват строго. Св.Патриарх Герман е свален от константинополската катедра, затворен и изпратен на заточение. Гонят монаси от манастирите, изтезават ги и ги убиват. Бог ще съди справедливо гонителите.

Св. Йоан Дамаскин, творейки на сигурност в ислямските земи близо до Ерусалим, мобилизирва иконопочитателите. Да, пише той, Старият завет забранява правенето на всякакво подобие на Бога, но тъй като Бог стана човек в лицето на Христа човешкият лик доби нова специална святост. Затова сега е разрешено на християните да правят и почитат светите икони.

Както първи при гроба на Христа отиват жените, така и тогава две жени - императриците Ирина и Теодора, които църквата почита като светици, спират преследването на иконопочитателите.

Тази свобода да се изобразява свещеното е обогатила много нашата духовна и естетическа култура – влезте в Боянската църква, във византийските църкви на Истанбул и Равена, вижте в Москва иконите на Андрей Рубльов.

Но свободата да се изписват добри икони дава възможност да се изписват и лоши. С други думи свещеното може да се изобрази както с благоговение така и с неуважение. Богохулството започва първо в сферата на литературната през така наречената епоха на Просвещението. Волтер осмива със саркастичното си перо християнството и исляма. Така той отваря кутията на Пандора. Когато през миналия век сюрреалистът Макс Ернст рисува портрет на Света Богородица биеща божественият Си Син всякакво приличие вече е изоставено.

Европа не приема вече закони, основаващи се на християнската етика. Християнската култура на нашия континент е подкопана от връхлитащите една след друга вълни на рационализма, марксизма, социализма и позитивизма с тяхната нетърпимост към вярата. Резултатът е едно езическо християнство, както го нарича професорът от Харвард, общество, където хората влизат в църква на Великден да запалят свещ, а не да се молят на Бога. Това безбожие се изразява и в липсата на закони срещу светотатството. Сега се радваме на свобода свещеното да бъде нападано, окарикатурявано и усмивано от който пожелае.

Мюсюлманите изглежда вярват, че Европа е християнски континент. Произхождащи от, или живеещи в страни където държавата не е безразлична към вярата и нямащи секуларен опит, те ни приписват греховете на нашите правителства, на нашите медии, на нашите институции. Всъщност нашето общество се е върнало обратно към дохристиянското почитане на идоли. Къде е Моисей да слезе от Синай, да изгори в огъня златния телец и да прогони милионите му поклонници? Ин’шалла!

Като православен аз знам какво чувстват благочестивите мюсюлмани когато се усмива Пророка. Аз изпитвам болка когато моят Бог и Господ се усмива, когато се крадат неговите образ от черквите, когато се разбива касичка в параклис и се вземат парите за изписване на свети икони. Но като бивш журналист аз ценя свободата на пресата, така че душата ми е изпълнена с противоречиви чувства. Нима не може свободата на пресата да бъде свобода с отговорност и зачитане на святото? Не е оправдана свобода, която обижда ближния, или такава, която окарикатурява основател на една световна религия. Между християнството и исляма съществуват културни различия, но тези различия не трябва да се описват като враждебни.


Авторът е богослов и бивш редактор в Българската редакция на БиБиСи – Лондон. Освен стотиците православни религиозни програми които продуцира през периода 1980-98, той подготвя също и ислямски поредици като Хадж-годишното поклонение, Животът на Пророка Мохамед на др. В началото на 1990 годино той се завръща в България за първи път слез 13 годишно изгнание и организирва в София семинар на православни богослови и ислямски улеми на тема Общи морални и етични ценности. Записът на тези дискусии се излъчва в поредица програми на БиБиСи. В момента Радко Попов подготвя за печат книгата си Иисус Христос в Корана.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

74 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. nabljudatel
    #76

    ne e etichno i za dvete strani, ososbeno po vreme na svoboda na slovoto da zloupotrebjavat s nego i nakurnjavat chuvstvata i vjarvanijata si. tova go iziskva i neobhodimostta za spokojno sujitelstvuvane na edna obshta planeta .Ne e nujno da se rovim i minaloto i da sujivjavame tragichni i za dvete strani subitija, a kak da jiveem v mir i sigurnost.

  2. Julia Moharam
    #75

    Nevejstvoto e bitch za nas Bulgarite!Mnenieto tche v isliama niama mir e palna glupost!Dokazatelstvo: otvorete 109 sura/tia e kratka/ i shte razberete totchno obratnoto: vseki e svoboden da izbira religiata koyato mu dopada!Kato ima greshni dushi i v hristianstvoto i v isliama i v budizma: tova ne znatchi tche vsiaka edna ot tiah religia e losha!Do sega niama takava!Prosvetete se !!!

  3. Nina
    #74

    този факт го изкоментирах вече.

  4. fft
    #73

    Никой незнае защо е заченат,но всички са абонирани за отвъдното!

  5. z
    #72

    Има ли ислям, няма мир!Четете Корана, и по точно сури 8,9 и 109!

  6. относно
    #71

    Не да Боже, но новите генерации -- както върви и ако ги има -- ще живеят в същото комуноидно-екстремистко-лумпен торище стопанисвано от хуни...

  7. prav e!
    #70

    uvajenieto kym blijnia- pred svobodata na slovoto!v imeto na novite generacii!

  8. Nina
    #69

    безсилна съм и безстилна :) Черта на чешита е да, абсолютно характерно е за него отшелничеството. И сред тълпа хора пак може да се изолира и сам да е пак може да изпъкне.

  9. Babatta
    #68

    Една от най-често публикуваните снимки Филчеви,е в полу-дясен фас във видимо добро настроение и леко позинал с език м/у зъбите,закрил малко от горното чене,така характерен,за страдащите от Даун(или Брауновия)синдром.Ми как разбра,че си безстилна.?Добре.Другояче предния въпрос би изглеждал така:...отшелничеството дали е черта на чешита?

  10. Babatta
    #67

    Колега, фактът, че посещаваме тези места и се опитваме да дискутираме материалите, публикувани по страницаите, само по себе си говори, че имаме тази потребност. Не ми е ясно едно нещо обаче: след като си предоставил собствения си "двор" на различни по възпитание, морал и хора със стерилна ценностна система, как може да не наблюдаваш какво става в това твое лично, частно пространство - твоят двор - твоята крепост. Оставените на свобода хуни и всякакви дивашки орди безчинстват над тези, за които си

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.