Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Хватката с "прекъсването" на мандата в БНБ не поправя конфликта с правото на ЕС

6 коментара
Адв. Янчо Трончев

Най-новото решение на парламента, с което управителят и подуправителите на Българската народна банка (БНБ) ще "прекъсват" временно правомощията си, ако бъдат избрани за служебен министър-председател, не решава проблема с несъответствието с правото на ЕС, което в случая е висшестоящото право. Временното "прекъсване" на правомощията не означава "прекратяването" им, тоест въпросните лица не са напуснали и освободили поста, което отново води до несъвместимост. Не може с една норма в Закона за БНБ да се дерогира правото на ЕС.

Съществуват ограничения, които според мен препятстват възможността управителят на БНБ и подуправителите да участват в служебен кабинет.

Анализът показва, че за да бъде назначен управителят на БНБ или някой от подуправителите за служебен премиер, същият/те следва да напуснат БНБ или да подадат оставка. Това е така, тъй като не могат да съвместяват друга длъжност, включително тази на служебен премиер. Не съществува правна възможност същите да излязат в отпуск (включително неплатен) и след това да продължат на изпълняват длъжността си в БНБ.

Съгласно текста на чл. 11, ал. 7 от Закона за БНБ би следвало номинираният за премиер да подаде оставка и на негово място да бъде избран друг, отговарящ на законовите изисквания.

Европейските правила са ясни и недвусмислени. Има риск гласуваните от Народното събрание промени в Закона за БНБ да се окажат в противоречие с европейските норми и президентът да наложи вето или да бъде сезиран Конституционният съд.

Нормативните актове, които имат отношение по темата са:

Чл. 130 Договор за функциониране на ЕС (ДФЕС)

При упражняване на правомощията и изпълнението на задачите и задълженията, възложени им в съответствие с Договорите и Устава на Европейската система на централните банки (ЕСЦБ) и на Европейската централна банка (ЕЦБ), нито Европейската централна банка, нито национална централна банка, нито някой от членовете на техните органи за вземане на решения имат право да искат или да приемат указания от институциите, органите, службите или агенциите на Съюза, от правителство на държава-членка или от някой друг орган. Институциите, органите, службите или агенциите на Съюза, както и правителствата на държавите членки се задължават да спазват този принцип и да не се стремят да оказват влияние върху членовете на органите за вземане на решения на Европейската централна банка или на националните централни банки при изпълнение на техните задачи.

Чл. 7 от Протокол № 4 към ДФЕС

Независимост

В съответствие с член 130 от Договора за функционирането на Европейския съюз, при упражняване на правомощията и изпълнението на задачите и задълженията, възложени им в съответствие с Договорите и настоящия устав, нито ЕЦБ, нито национална централна банка, нито някой от членовете на техните органи за вземане на решения имат право да искат или да приемат указания от институциите, органите, службите или агенциите на Съюза, от някое правителство на държава-членка или от някой друг орган. Институциите, органите, службите или агенциите на Съюза, както и правителствата на държавите членки се задължават да спазват този принцип и да не се стремят да оказват влияние върху членовете на органите за вземане на решения на ЕЦБ или на националните централни банки при изпълнение на техните задачи.

Чл. 99, ал. 5 Конституция на РБ

Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът след консултации с парламентарните групи и по предложение на кандидата за служебен министър-председател назначава служебно правителство и насрочва нови избори в двумесечен срок. За служебен министър-председател се назначава измежду председателя на Народното събрание, управителя или подуправител на Българската народна банка, председателя или заместник-председател на Сметната палата и омбудсмана или негов заместник.

Закон за Българската народна банка

Структура и управление

Чл. 10. Органи за управление на Българската народна банка са управителният съвет, управителят и тримата подуправители, избрани за ръководители на основните управления.

Чл. 11 (5) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 54 от 1999 г.; изм. – ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Управителят и подуправителите не могат да извършват друга дейност освен преподавателска или като членове на органите на дружества, в които Българската народна банка има участие, или на международни организации във връзка с дейността є. Те могат да извършват неплатена дейност с единодушно решение на управителния съвет, доколкото не е налице конфликт на интереси.

(6) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 10 от 2005 г.) Другите трима членове на управителния съвет не могат да извършват друга платена дейност в Българската народна банка, да работят за банки, застрахователни дружества, други финансови институции или в изпълнителната власт, както и да извършват друга дейност, която може да породи конфликт на интереси.

(7) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 10 от 2005 г.) При подаване на оставка от член на управителния съвет, правомощията на този член се прекратяват след изтичането на три месеца от подаването ѝ, ако в този срок не е избран или назначен нов член на управителния съвет.

*Адв. Янчо Трончев е един от най-известните адвокати, специализиращ в областта на банковото право. Консултирал е редица търговски банки, но е защитавал и много клиенти на банките.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. lindentown
    #6

    Гледам, че дежурните "разбирачи" пак са се събрали да бранят безумията, които е сътворил Хр.Иванов. Те същите, между другото, най-много плюха Ристю, когато се яви първият път самостоятелно на избори, без ДСБ. Какво ли не го наричаха, но сега нали е "от нашите" и глупостите му са простени. Истината е,че Хр.Иванов, Кирчовците и Кокорчовците са некадърници, пълен въздух под налягане. Те, с липсата на познания и капацитет, са опасни за държавността. А феновете на ППДБ са същите тъпоъгълници. Никой от изказалите "мнение" фенове на Ристю няма някаква професионална реализация.

  2. memento
    #5

    Мнението ми съвпада с Loud speaker, достатъчно е подргбно и аргументирано. Една вметка - когато си в неплатен отпуск, какво точно съвместяваш, че да не можеш да вършиш нещо друго през времето на отпуска си...

  3. Калико Джо
    #4
    Отговор на коментар #2

    Задачата на този Трончев е да ни убеди, че ЕС ще е против един гуверньор без права в банката (която е в режим на борд вързан към еврото и няма монетарна или фискална политика) да бъде премиер, но нямат нищо против одитора в оставка да бъде такъв, когато одиторът също трябва да е тотално независим от правителството за да го контролира безстрастно.

  4. magda.shishkova
    #3

    Те и конституционните промени са незаконни , но герб и умните и красивите продалжават да се упражняват.

  5. LoudSpeaker
    #2

    Не зная колко е велик Трончо Янчев и какви кленти консултира, но коментарите му са правно несериозни. За претенцията за разбрач на правото на ЕС да не говорим. Няма как да има "несъвместимост4 поне по 2 причини: 1) Прекъсването на мандата означава, че лицето [в периода на прекъсването] не заема посочаната длъжност. Това, че по силата на определен автоматизъм (приключване на назначението като служебен министър-председател) ще се върне на предишната си длъжност, не променя този факт. 2) Точният смисъл

  6. Коментарът е изтрит в 14:32 на 2 април 2024 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.