Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

И инфосистемата на НЗОК глътнала пари без насрещен резултат

9 коментара
И инфосистемата на НЗОК глътнала пари без насрещен резултат
Информационната система на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) е била приета през 2008 година без да са налице всички компоненти по заданието. В резултат на това тя е действала неефективно, давала е дефекти, а на изпълнителя са били платени милиони левове, без да си е свършил работата. Това е показал вътрешен одит на институцията, съобщи в петък Гергана Ненчовска, директор на дирекция “Информационни и комуникационни технологии” в касата.

Това не е първият проект за електронно здравеопазване, глътнал милиони левове без насрещен резултат. Такъв е примерът с проект за електронен здравен портал на предишното правителство, който бе на стойност 300 000 лева и към момента не работи. Сметната палата пък разкри преди няколко месеца, че информационна система за скъпоструващите лекарства е била платена, без изобщо да види бял свят.

Общата стойност на проекта за изграждане на информационната система на НЗОК и гаранционната поддръжка е над 4 млн. евро, а изпълнител е консорциумът “Булл“. Въпреки, че по документи информационната система е била доставена, инсталирана, тествана и приета от касата в своята цялост, на практика се оказва, че това не е така. "Системата не работеше пълноценно, липсваха нейни съществени модули. Освен това имаше пълна зависимост на касата от разработчика. Системата даваше дефекти, а експерти от НЗОК не бяха обучени за управлението й“, посочи недостатъците Ненчовска.

Подуправителят на НЗОК Марияна Василева обясни, че неустойки е можело да се искат точно в момента на приемането на системата, когато е било проверявано дали тя съответства на заданието и дали работи добре. Това обаче не е било направено като по думите ѝ фирмата е можела да изпълни всичко коректно, ако е било изискано от нея. За възможностите на фирмата свидетелства това, че след натиск от страна на касата и проведени преговори, много от проблемите са били отстранени, експертите са били обучени, постигната е била независимост от разработчика и е започната работа по внедряване на липсващите модули. Предстои да се удължи срокът на гаранционния период до времето, необходимо за отстраняване на дефектите. Освен това е възложен независим одит, за което от касата са се обърнали към Министерството на финансите.

Заради проблемите касата все още не е превела последната гаранционна вноска от 300 000 лева. Средствата ще бъдат изплатени, ако до септември, когато изтича гаранционният срок и фирмата навакса всички пропуски. След това ще бъде обявен конкурс за надграждане на системата.

Сред следващите стъпки са въвеждането на електронна рецепта и улесняване на достъпа на гражданите до техните досиета. В момента всички здравноосигурени граждани имат досиета, но достъпът до тях става само с електронен подпис, какъвто имат много малко хора. В касата обмислят варианти как да бъде улеснен достъпът, като се запази сигурността на личните данни в електронните досиета. Те съдържат информация за всички лечебни процедури, на които се е подложил пациентът, за лекарствата, които приема и изследванията, които са му направени. В електронните досиета обаче е налична само информацията за дейности, които се финансират от НЗОК. За да бъде по-пълно здравното досие в бъдеще, данните на касата и здравното министерство трябва да се интегрират в една обща система.

Сред бъдещите промени са още смяна на личния лекар изцяло по електронен път, както и известия със sms и имейл за промяна в данните от електронното досие на човек. Така ако някой се е подложил на определена манипулация, той ще бъде известяван, че тя му е била извършена. Това би ограничило случаите, в които се отчитат фиктивно извършени процедури на пациенти.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Але&Со
    #9
  2. Родна теч
    #8
  3. атака
    #7
  4. N
    #6
  5. ххх
    #5
  6. sms
    #4
  7. ХХ
    #3
  8. Ганий
    #2
  9. пациент
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.