Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кабинетът се кани да договори над 8 млрд. лева от еврофондовете за година

Половината от парите са за магистрали, за бизнеса – 470 млн. лв., за образование – над 570 млн. лв.

4 коментара
Кабинетът се кани да договори над 8 млрд. лева от еврофондовете за година

След нулевата 2014 г. правителството на Бойко Борисов си е поставило свръхамбициозна цел – да договори над половината от целия ресурс по структурните и кохезионния фонд от настоящия 5-годишен програмен период само за година. Това са над 8 млрд. лв., които ще бъдат инвестирани в образование, бизнес, регионално развитие, транспорт и за намаляване на безработицата, показват публикуваните Индикативни годишни работни програми (ИГРП).

Безвъзмездната помощ от структурните и кохезионния фонд за периода 2014 – 2020 г. е 14.5 млрд. лв.

Договарянето на 8.3 млрд. лв. от тях се равнява на реално усвоените европари от структурните и кохезионния фонд за периода от 2007 до 2014 г.

"Човешки ресурси" вече отвори схемата за младежката безработица. Предстои това да се случи и с "Транспорт". Двете програми засега са единствените одобрени от Европейската комисия. Очаква се до края на март още три - "Конкурентоспособност", "Наука и образование" и "Добро управление", да получат зелена светлина от Брюксел, съобщи неотдавна вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев. По думите му заради дискусионни въпроси договарянето на "Региони в растеж" и "Околна среда" ще се забави.

Свръхдоговаряне по "Транспорт"

Програма "Транспорт" си е поставила за цел дори да наддоговори целия си ресурс от 4 млрд. лв. с три процедури още през тази година като контрактува 4.3 млрд. лв., сочи ИГРП.

Най-много средства са заложени за договарянето на строежа на магистрала "Хемус" в участъка от Ябланица до Белокопитово – 1.5 млрд. лв. Срокът за подаване на проектното предложение е края на март, пише в ИГРП. Най-вероятно сумата ще бъде коригирана, защото в началото на седмицата министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова съобщи, че до края на януари ще бъде обявен търгът за отсечката от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч. За останалата част на магистрала "Хемус" ще се договаря заем от Световната банка.

За доизграждането на последния участък на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле са предвидени 1.4 млрд. лв., като срокът за подаване на проектното предложение е краят на март, според ИГРП. В момента вървят търговете за надземните участъци, но процедурата е блокирана заради обжалване от отстранени кандидати.

Договарянето на втората фаза от рехабилитацията на жп линията Пловдив – Бургас за 501 млн. лв. до края на септември също е заложено в ИГРП.

"Човешки ресурси" стартира със схемата за личните асистенти

С договарянето на схемата за личните асистенти за 45 млн. лв. ще започне първата одобрена оперативна програма от Брюксел "Човешки ресурси" през 2015 г., казаха от управляващия орган на програмата пред Mediapool. За да не прекъсне осигуряването на работата на около 12 000 лични асистенти, тяхната издръжка през първите месеци на годината ще става с пари от държавния бюджет. Очаква се проектът на Агенцията за социално подпомагане да бъде одобрен през април.

От първоначално планираните 31 млн. лв., парите за договаряне са увеличени близо двадесет пъти и вече надхвърлят 566 млн. лв., сочи последният вариант на ИГРП по "Човешки ресурси".

През първите два месеца на годината е планирано да бъдат отворени пет схеми. Най-големите са за осигуряване на заетост на младежи до 29 г. - за 141 млн. лв., както и 28 млн. лв. за трайно безработните и ромите. За април е планирано да бъде отворена и схема за 37 млн. лв. за безработни над 29 години. За тях са предвидени както обучения, така и осигуряване на временна заетост в период на една година.

За интерграцията на ромите са заложени 50 млн. лв., като средствата ще отидат за образование, подобряването на достъпа до социални и здравни услуги.

Общините ще могат да кандидатстват с проекти за подобряване на живота на хората с увреждания и възрастните над 65 години, които не могат да се самообслужват. Предвидените средства са 116 млн. лв.

Програмата за бизнеса тръгва през март

Програмата за бизнеса "Иновации и Конкурентоспособност" трябва да тръгне през март с дълго чаканата схема за подобряване на производствения капацитет за малките и средни предприятия, казаха от управляващия орган на програмата пред Mediapool.

Тази схема е наследник на добре познатата технологична модернизация от отминалия програмен период. Планираният бюджет е 150 млн. евро (293 млн. лв.). Процедурата ще бъде с три крайни срока за кандидатстване през тази година, като първият няма да е по-малко от 60 дни от датата на обявяване на процедурата. Минималната безвъзмездна помощ, която ще може да получи една фирма, е 100 хил. лв., а максималната – 1 млн. лв. при условие за съфинансиране между 35 и 70%.

През септември е планирано отварянето на процедурата за иновации в предприятията с бюджет от 40 млн. евро (78.2 млн. лв.). През декември стартира процедурата за енергийна ефективност в малките и средни фирми за 50 млн. евро (97.7 млн. лв.), показва ИГРП по "Иновации и Конкурентоспособност".

Близо 580 млн. лв. за образование

Близо 580 млн. лв. е планирано да бъдат договорени по новата оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" .

Това са половината от средствата за целия 5-годишен програмен период.

Първите схеми тръгват в средата на годината, казаха от управляващия орган пред Mediapool. Най-голямата от тях за 275 млн. лв. е за разгръщане на творческите способности на децата и учениците в областта на науката, изкуствата и спорта.

За студентски практики са предвидени 60 млн. лв., за студентски стипендии – 39 млн. лв., за подкрепа развитието на докторантите и младите учени – 10 млн. лв., за подобряване на квалификацията на педагозите – 25 млн. лв., за привличане на млади учители – 10 млн. лв.

За развитие на рейтинговата система на висшите училища е планирано да бъдат похарчени 2 млн. лв., а за системата за кариерно ориентиране в училищното образование – 10 млн. лв.

Заделени са 20 млн. лв. за ограмотяване на възрастните, както и още 25 млн. лв. за осигуряване на подходяща среда за децата в детските градини и училищата. За интеграцията на децата и учениците от етническите малцинства са предвидени 20 млн. лв.

В годината на местните избори общините разчитат на "Региони в растеж"

В годината на местните избори общините разчитаха на новата оперативна програма "Региони в растеж", за да започнат изпълнението на подготвените проекти по интегрираните планове за градско възстановяване и развитие. Първоначалните планове бяха тази процедура да бъде отворена още в края на 2014 г., но заради спора с Европейската комисия за броя на градовете, които могат да получат финансиране, сега отварянето на схемата е отложено за май, става ясно от публикуваната ИГРП. Процедурата е с бюджет от малко над 1 млрд. лв. за 39-те града от първо до трето ниво.

За март е планирано договарянето на 380 млн. лв. за ремонт на пътища с Агенция "Пътна инфраструктура". Пак тогава трябва да бъде отворена и процедурата за строителство и ремонт на училища с национално и регионално значение за 181 млн. лв.

"Околна среда" чака милост от Брюксел

Заради неизпълненето обещание за реформа във водния сектор, парите за изграждане на ВиК мрежи и пречиствателни станции няма да тръгнат, докато това не стане факт. По тази причина в момента България моли Европейската комисия да ѝ разреши поне да започне големи проекти във водния сектор, които през изминалия програмен период се провалиха заради недостиг на средства. Не е ясно дали Брюксел ще отговори положително, след като от 2007 г. България обещава да направи реформата, но това не се случва поради политически причини.

В сектор "Води" е планирано да бъдат похарчени нови 28 млн. лв. за разработването на 13 регионални прединвестиционни проучвания за обособени територии Видин, Плевен, Русе, Силистра, Добрич, Шумен, Варна, Бургас, Ямбол, Сливен, Стара Загора, Кърджали и Пловдив. Отварянето на тази процедура е планирано за първото тримесечие на годината, но най-вероятно ще бъде изместена.

Тези нови 28 млн. лв. идват след вече похарчените 25 млн. лв. за изготвянето на 51 регионални генерални ВиК плана, които трябваше дадат отговор за нуждите от инвестиции и още 20 млн. лв. за осъществяване на ВиК реформата и създаването на водните асоциации. С тези 70 млн. лв. можеше да се достроят започнати и недовършени язовири и така да се реши проблемът на хиляди българи, които са на воден режим всяко лято.

За средата на годината е планирано да бъде отворена процедурата в сектор отпадъци за 231 млн. лв. Основната част от средствата са предназначени за столичната "Топлофикация", която трябва да изгради инсталация за използване на RDF горивото, което ще се произвежда от завода за отпадъци.

Програма Договорени средства в млн. лв.
Транспорт 4339
Регионално развитие 1618
Наука и образование 578
Човешки ресурси 566
Конкурентоспособност 469
Околна среда 428
Добро управление 50
Общо 8048

Източник: ИГРП

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Alan Smithee
    #4

    Гнила работа! ОП "Наука и образование за интелигентен растеж“ -- 25 мио са за наука (4% от общата сума за наука и образование!!). Два пъти повече, 54 мио, са за повишаване на административния капацитет на Управляващия орган и бенефициента, т.е. за чиновниците. Безсрамие. Без Дянков - по дянковски.

  2. brambar
    #3

    Ако Борисов успее да излъже ЕК за АМ Хемус, която няма как да се финансира с евросредства, поради това, че не е на коридор, ще му стисна ръката и същевременно ще заплюя цялата ЕК за лицемерната и безотговорна политика. Иначе шосейните проекти са на стойност 3 млрд. лева, докато железопътните са на стойност 500 млн. При шосето се изгражда нова инфраструктура, докато при жп-то е само модернизация и рехабилитация на съществуващи линии.

  3. luben.stanev
    #2

    А Колко от тези 8 милиарда се кани да открадне??? Барабар с 8-те милиарда от пенсионните фондове.

  4. Борислава
    #1

    Здравейте, в частта за ОПИК, схемата за Подобряване на производствения капацитет на МСП сте объркали данните от ИГРП. Размерът на БФП е между 100 000 до 1 000 000 лева за тази схема. Вие сте написали 50 хил до 1 500 000 хил. Това е за Енергийна ефективност. Може да го коригирате, ако пожелаете.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.