Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Камара "Пътища": Няма некачествено строителство на "Тракия"

Шишков: Фирмите не са имали избор, били са заложници на управлението

0 коментара
Камара "Пътища": Няма некачествено строителство на "Тракия"

Българска браншова камара "Пътища" (ББКП) излезе с позиция, в която изразява "своето недоумение и остро възмущение от спекулативните твърдения" за спестени материали при строителството на магистрала "Тракия" в участъка от Стара Загора до Ямбол. Поводът е пресконференцията на служебните министри на регионалното развитие арх. Иван Шишков и на вътрешните работи Иван Демерджиев на 12 октомври.

В момент, когато служебният кабинет създаваше впечатление, че се е фокусирал върху решаването на проблемите в страната и по-специално в тотално разрушения в последната година и половина пътен сектор се излиза пред медиите с изцяло спекулативни твърдения, се казва в позицията на браншовата камара.

Професионалната организация на пътните фирми е изненадана от "разпространените внушения за некачествено изпълнение на участъците от магистралата, без наличието на официални данни от проведения преди дни лабораторен анализ".

Посочено е, че направеното от МРРБ и МВР обследване на магистралата обхваща площ по-малка от 10 кв.м спрямо обща площ на двата участъка от 1 470 000 кв.м. "Това е все едно да съдите за качеството и количеството на извършените работи в апартамент от 200 кв.м по броя на пантите на вратата на килера", смята ББКП.

Според браншовата камара не e възможно въз основа на оценка на асфалтовите пластове да правите линейна интерполация за количеството и качеството на 70 км автомагистрала. Асфалтовите работи съставляват едва 15 до 17 процента от стойността на подобни обекти, се казва в позицията.

Двата лота на магистрала "Тракия" между Стара Загора и Ямбол са пуснати в експлоатация преди повече от 10 години. При изграждането им са преминали през редица обследвания, проверки и анализи от страна на възложителя - Агенция "Пътна инфраструктура" и Европейската комисия, припомнят от ББКП.

В периода на изграждането и след това обектите са преминали одит и няма констатирани нередности и несъответствия. Магистрала "Тракия" е отличена и от Европейския парламент като образец за управление на европейски средства, се казва още в позицията.

В нея е посочено, че в одитните докладите е упоменато, че реалните данни за трафика по Лот 2 за периода 2017-2019 г. надвишават планираното със 162% при тежкотоварните автомобили и с 376% при лекотоварните. По Лот 3 надвишаването е 42% при тежкия трафик и 348% при лекия.

През 2014 година Европейската комисия прави одит на участъците. Пробите и резултатите са анализирани в лабораторията на изпълнителя на тестовете в Италия. От получените резултати е констатирано, че показателите отговарят на изискванията на техническата спецификация, посочват от ББКП.

Получените резултати от измерванията с дефлектометъра с падаща тежест показват, че измерените участъци са структурно стабилни с минимален или никакъв риск за намаляване на очаквания проектен живот, се казва още в позицията на браншовата камара.

В 10-годишния период на експлоатация на трасето не са възлагани превантивни и текущи ремонтни дейности, което в съчетание с прекомерното натоварване не осигурява адекватна оценка на състоянието на пътната настилка, заявяват от ББКП.

Посочва се още, че през изминалите години лот 2 и лот 3 са преминали над 150 проверки, като при всяка една досега, експерти са констатирали, че строителството е извършено в рамките на техническата спецификация.

Според браншовата камара служебният кабинет преви опит да злепостави Европейската комисия, с всичките нейни органи и консултанти, участвали в контрола на изграждането на магистрала "Тракия", стотиците представители на държавната администрация в лицето на две министерства и АПИ, както и хилядите проектанти, строители, надзорници и консултанти, направили възможно България да има завършена поне една магистрала.

Българска браншова камара "Пътища" за пореден път категорично настоява да бъде преустановено политическото говорене, целящо уронването на престижа на пътно-строителния бранш, се казва още в позицията.

Организацията призовава за решаването на натрупаните проблеми в сектора, вместо да се "хвърлят бомбастични, некомпетентни и категорично неверни твърдения".

Шишков: Фирмите не са имали избор, били са заложници на управлението

Междувременно регионалният министър Иван Шишков коментира пред БНТ, че фирмите не са имали избор и са били заложници.

"Целият процес по възлагане на обществени поръчки на строителните фирми е на много ниско ниво - от самата държава и от общините. И основният проблем не е във фирмите, а във възложителя и начина на възлагане и управление на този процес", каза арх. Шишков пред БНТ.

Той отново даде за пример с двата лота на магистрала "Тракия" между Стара Загора и Ямбол.

При направената проверка е установено, че в участъка Стара Загора - Нова Загора има по-малко липси в материалите, отколкото при лота Нова Загора - Ямбол, като първият участък е строен на по-висока цена от втория. И при двата гаранционният срок е отминал.

"Затова си мисля, че още при самото възлагане на тези цени, най-вероятно е било буквално замислено или предвидено всичко това, което установихме. Защото няма логика - второто трасе е с по-сложен релеф, а цената да е по-ниска", коментира арх. Шишков. По думите му "договорът е на цена без да има елементи на пътя - т.е определя се сума, решава се, че тя трябва да стигне за строежа на пътя и се започват строителните дейности."

Именно заради този начин на възлагане и работата на строителните компании е такава, стана ясно от думите на министъра.

"Фирмите на практика нямат друг избор, те са били заложници на управлението на държавата и общините", коментира Иван Шишков. Той допълни, че ако нещата бъдат поставени така, че всички да ги изпълняват, този проблем няма как да се случи. Затова и служебният екип на МРРБ работи за решаването на този въпрос, посочи той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.