Китайски фирми с интерес да строят газовите ни връзки и магистрали

Каним ги у нас да произвеждат локомотиви и трактори

Китайски фирми с интерес да строят газовите ни връзки и магистрали

Китайски фирми са проявили интерес и готовност да участват в проекти в българската енергетика и строежа на големи инфраструктурни проекти у нас, след като били поканени да се включат в изграждането на газовите междусистемни връзки на страната ни с Гърция и Турция и на магистралите "Черно море" и "Хемус". Това съобщиха от Министерството на икономиката и енергетиката в понеделник, когато в Пекин се е състояла 15-та сесия на българо-китайската междуправителствена смесена комисия за икономическо сътрудничество.

 

Българската делегация е водена от зам.-министъра на икономиката и енергетиката Красин Димитров и в нея участват и зам.-министрите на транспорта Антон Гинев, на инвестиционното проектиране Борислав Ангелов, на регионалното развитие Мирослав Мазнев и на земеделието и храните Явор Гечев. От китайска страна срещата е ръководена от Джян Сянджън, заместник-министър на търговията.

 

На форума българската страна е заявила готовност да привлече китайски партньори за създаване на смесено предприятие в България за производство и сглобяване на вагони и локомотиви от различен вид, чиято продукция се очаква да намери пазар не само в България, но и в съседни страни и страни от Европейския съюз, съобщиха от МИЕ. Подчертана е била "възможността за изграждане и модернизиране на високоскоростната жп линия Кулата-Лом, като важен европейски транспортен коридор". Китайски компании могат да си партнират с български фирми и инвестират в България за производство на китайски малогабаритни многофункционални трактори, допълват от пресцентъра на ведомството.

 

Представени са били и възможностите за сътрудничество между България и Китай в големи стратегически енергийни проекти, където китайски компании биха могли да инвестират в строежа на междусистемните газови връзки Гърция - България и Турция – България, в парогазови централи и хидрокаскади по река Дунав. Като други възможни съвместни проекти са посочени възстановяването на жп линията Русе – Варна, която е приоритет и за финансиране по новия програмен период на еврофондовете, откриването на директни полети между България и Китай, както и изграждането на автомагистралите "Черно море” и "Хемус” и тунелното преминаване под "Петрохан”.

 

България е потвърдила готовността си да стане домакин на Форума за сътрудничество в сферата на земеделието между Китай и държавите от Централна и Източна Европа” през 2014 г. Повдигнат е и въпросът да възможно най-скорошно приключване на процедурите за сертифициране на внос в Китай на български селскостопански и хранителни продукти – шрот, млечни и местни продукти и подписването на съответните протоколи.

 

По думите на Красин Димитров България Инициативата за развитие на сътрудничеството между Китай и страните от Централна и Източна Европа е много добра основа за разширяване на двустранното сътрудничество с китайската страна в области от взаимен интерес като търговията, инвестициите, селскотостопанство, инфраструктурата и транспорта, енергетиката, туризма.

 

Зам-министърът повдигнал въпроса за разширяване на търговските и индустриалните отношения с Китай и е посочил, че България в момента се нарежда на второ място след Турция сред експортните дестинации извън Европейския съюз. През 2013 г. стокообменът между България и Китай достига 1.884 млрд. щ.д., като бележи увеличение от 8.4% спрямо 2012 г. Затова и желанието на страната ни е по-осезаемо присъствие на китайския пазар с традиционни български стоки, с които сме известни на пазарите в Азия: български вина, минерална вода, етерични масла и особено розовото масло, но и да повишим сътрудничеството си по отношение на продукти на машиностроенето, електрониката и електротехниката. В тази връзка ще се радваме на съдействие от китайска страна за увеличаване на възможностите за подпомагане участието на български фирми в търговски панаири и изложби в Китай, казва още зам.-министър Красин Димитров, цитиран от пресцентъра си.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?