Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Строителите искат още 140 млн. лв., за да има магистрали догодина

Търговете за ремонт на старите участъци на "Тракия" се отменят

4 коментара
Строителите искат още 140 млн. лв., за да има магистрали догодина

Строителните компании са поискали още 140 млн. лв. допълнително и удължаване на сроковете, за да довършат магистралите през 2015 г. Аутобани тази година няма да има, каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева. До последния си ден предшественичката ѝ Десислава Терзиева обещаваше, че магистрала "Марица" и участъка от Сандански до ГКПП "Кулата" на "Струма" ще са готови до края на годината.

Въпреки че всички строители са поискали повече пари заради допълнително възлагане и забавени отчуждения кабинетът "Орешарски" е отпуснал само на един консорциум, зад който стои "един успял млад мъж", сочи справка в регистъра на обществените поръчки. На останалите исканията не са удовлетворени и остават за решаване от служебния кабинет.

Участъци от "Марица" още са на трева

Най-трагично е положението с магистрала "Марица", където все още има участъци на трева без да са направени изкопните работи, твърдят от строителния сектор. Археолозите все още са на терен в изследване на древни тракийски находища.

Ако договорите се спазваха, магистралата трябваше да е готова още преди година. Според първоначално подписания договор отсечката от Димитровград до Харманли трябваше да е пусната през август 2013 г., а от Оризово до Димитровград - няколко месеца по-късно - през ноември 2013 г.

Форсмажорни обстоятелства, както е посочено в анексите за удължаване на сроковете, са причината за закъсненията и искане на още пари. Като такива са посочени продължаващите археологически проучвания, забавените отчуждения, валежите, изместване на електропроводи, укрепване на откоси, отводняване, ново осветление и поставяне на шумозащитни стени.

По тези причини на 30 юни консорциумът "Марица Хайуей", в който влизат българската "ПСТ Холдинг" и австрийската "Порр" получава допълнително 16.16 млн. лв. без ДДС. Договорът за строителство на 34-километровата отсечка от Димитровград до Харманли е за 122 млн. лв. без ДДС.

И ако за този участък има надежди да стане до пролетта на следващата година, то положението с отсечката от Оризово до Димитровград изглежда неспасяемо. Близо три години след първата копка на обекта все още има участъци, където строителството не е започнало. Най-големият проблем обаче е претенцията на италианската "Чи Ем Чи Ди Равена" за 76 млн. лв. Това е близо половината от цената, с която италианците спечелиха поръчката – 133.1 млн. лв. без ДДС за 31-километровата отсечка. Искането на италианците е било отхвърлено от предишния шеф на пътната агенция Стефан Чайков и сега новата претенция е за 45 млн. лв.

Междувременно с пълномощно "Чи Ем Чи Ди Равена" са прехвърлили отговорността за изпълнението на обекта на подизпълнителя "Пътища Пловдив", който до неотдавна беше собственост на областния лидер на БСП Пловдив Георги Гергов, но през пролетта бе продаден на благоевградската "Агромах" на Христо Савев, който не беше открит за коментар. В момента на трасето работят само археолозите.

"Актор" иска още 39 млн. лв. за магистрала "Струма"

Закъснения има и по двата участъци на магистрала "Струма" като вината тук е на държавата – неприключили отчуждения, изникнали инженерни мрежи и неиздадени разрешения за строеж на отделни участъци.

Поради тези причини 15-километра от Сандански до ГКПП "Кулата" може да ни излязат "златни" след като гръцката "Актор" предяви нови финансови претенции към държавата, защото не може да работи. Гърците са поискали 39 млн. лв., казаха от АПИ пред Mediapool. Това е близо до цената, с която спечелиха търга преди две години – почти 56 млн. лв. без ДДС. Отделно "Актор" получи допълнително 5.5 млн. лв. за изместване на инженерна инфраструктура през март 2014 г.

Не е ясно как АПИ ще излезе от създалата се ситуация, още повече че доскоро гърците нямаха и разрешително за строеж на определен участък, който сега започват.

Строителите на участъка от Дупница до Благоевград на "Струма" към момента искат единствено удължаване на срока до октомври 2015 г. заради забавяне на разрешителните за строеж и продължаващите археологически разкопки. Нещо повече - за да не се бави работата, италианско-българския консорциум между "Импреза", "ГБС Инфраструктурно строителство" и "Пътстрой 92" изкупува земите на собствениците по трасето на магистралата и така върши работата на държавата. Те се надяват после пътната агенция да им възстанови средствата.

"Трейс" иска още 12 млн. лв. за Западната дъга на София

След като получиха удължаване на срока до края на годината, сега "Трейс" са поискали и допълнително 12 млн. лв. за строящата се Западна дъга на София, казаха от пътната агенция.

Търгът за участъка от 3 км между магистрала "Люлин" и река Какач беше спечелен от обединението "Трейс СОП" с цена от 39.85 млн. лв. без ДДС, като отсечката трябваше да бъде пусната през юли. В момента е ад за шофьорите преминаването на кръстовището между бул."Европа" и околовръстното.

Неспасяемата Северна скоростна тангента

Заседнала в пътната агенция и съда е и 17-километровата Северна скоростна тангента на София. Строителят – обединението от български фирми "ХПВС- ССТ" е предал проекта и чака решението на пътната агенция. Един от вариантите, който се обсъжда, за да се реши проблемът със заведените над 350 дела в съда, е строителят да изкупи земите на недоволните, за да може да започне строителството.

От консорциума казаха пред Mediapool, че тази възможност все още не е обсъдена с тях. Ако не се реши проблемът с отчужденията, Северната скоростна тангента, която миналата година спаси от загуба парите по оперативна програма "Регионално развитие", няма да бъде построена до октомври 2015 г.

Старите участъци на "Тракия" няма да се ремонтира

Пътната агенция най-вероятно ще отмени търговете за ремонта на старите участъци на магистрала "Тракия", които бяха изиграни при кабинета "Орешарски". Причината е липса на пари, коментира шефът на пътната агенция Лазар Лазаров.

Рехабилитацията на отсечки между София и Пловдив щеше да струва 40 млн. евро, като средствата идваха по програма "Транзитни пътища V". По-важно е да завършим започнатите участъци, сред които са пътят през Искърското дефиле, Велики Преслав – Шумен, както и Юндола – Гоце Делчев, каза Лазаров.

Кабинетът на Пламен Орешарски пусна търгове за 700 млн. лв. за ремонт на пътища. По-голямата част от тях бяха обявени на 30 юни – последният ден преди влизането в сила на новите правила по Закона за обществените поръчки.

В момента се прави пълен преглед на всички обявени търгове, като заради дупката в бюджета ще се реши кои да бъдат прекратени, каза Лазаров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис.
    #4

    Къде остава Варна и цяла североизточна България в това трескаво строителство? Магистралите Хемус и Черно Море дори не се споменават, а некомпетентните управници дори и не помислят за околовръстния път, който чака от 20 години. Трагедия!

  2. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #3
  3. Борис
    #2

    Т.нар. Северна скоростна тангента влиза вътре в окръжността очертана от Околовръстния път на София т.е. в чертите на града? Къде е Главният архитект на София? Какво е това безумие? Смисълът на Околовръстния път е извеждане на танзитното движение извън града, така както се прави навсякъде по света, а чрез т.нар. Северна скоростна тангента целият транзитен поток по международния път между Евопа и Азия ще бъде вкаран в чертите на града, на около 4 км от Центъра? Главният архитект затри вече част от околовръстната ж.п. линия в южните части на града, а сега ново безумие - опит за затриване и на част от Околовръстния път?

  4. boby1945
    #1

    Така е като се претакат едни парета на данъкоплатците по системата на брюкселските зелки, от чиновник на чиновник и от министър на министър, при това всичко обилно посипано с алчни земевладелци, археология, натоварени маршрути....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.