Магистралното строителство закипява през октомври

Магистралното строителство закипява през октомври

Правителството ще вземе решение за концесионния договор на магистрала “Тракия” до края на октомври, каза в сряда министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов при отчета на екипа му за двугодишното управление.

Това е поредният срок, който министърът на регионалното развитие задава като окончателен за решаване на казуса с подписания за магистралната отсечка договор. Случайно или не, но той съвпада с провеждането на местните избори. Също за октомври е планирано и откриването на новата отсечка от магистрала Тракия в участъка от Чирпан до Стара Загора, който се строи от българския холдинг “Трейс груп”.

Гагаузов уточни, че все още не е получил становище от европейската статистическа агенция “Евростат” на запитването от българското правителство дали някои от заместващите плащания в договора могат да се определят като държавна помощ. Министърът на регионалното развитие каза, че му е трудно да си представи откъде ще се набавят средства за довършване на магистралния участък от Стара Загора до Карнобат, който е около 118 км. Предварителните проучвания сочат, че за трасето са нужни около 250 млн. евро. Тъй като в концесионния договор е включена и отсечката от Калотина до София, която е българската част от трасето на магистралата София – Ниш с обща дължина от над 78 км, са нужни още около 312.2 млн. евро за разширяването на съществуващия първокласен път в магистрален.

“Ако не влезе в сила концесионният договор за отсечката от Калотина до Бургас, ще трябва да спрем някои проекти, за да финансираме Тракия”, коментира министър Гагаузов. Другият възможен изход е да се тегли държавно гарантиран заем, за да се довърши отсечката от "Тракия".

Финансирането на строителството на близо 100-километровият участък от "Тракия" може да стане със заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) или друга банка. При този вариант, от бюджета ще трябва да се отделят средно между 150-200 млн. лв. за три години. Според запознати, в договора за заем от ЕИБ, която финансира двете новопостроени отсечки от Тракия, е записано, че банката може да отпусне още средства за довършване на магистралата при същите условия, както и досега.

Според депутати от опозицията обаче, министрите от БСП не проявявали интерес към сделката с магистрала “Тракия”, защото ползите от нея са “консумирани” от предишното правителство на НДСВ. Проблемът е, че заради коалиционното партньорство с НДСВ не могат да вземат окончателно решение по тази концесия и ще го бавят до последната възможност, коментираха народни представители.

По време на отчета за двугодишното си управление в сряда, министър Асен Гагаузов сподели, че е възможно магистралите “Люлин” и “Марица” да се завършат преди да приключи работата по магистрала “Тракия”. Проектът за изграждане на магистрала “Марица”, разпределен в 4 участъка с обща дължина от 68 км, ще кандидатства за финансиране от секторната оперативна програма “Транспорт”. Проектната стойност на отсечката е около 210 млн. евро. Плановете на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) са също през октомври да започне строителството на магистралния път и да приключи през ноември 2010 година.

Готов е докладът за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на автомагистрала “Струма” през Кресненското дефиле и е изпратен за одобрение в екоминистерството, каза директорът на Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” Веселин Георгиев. С отсечката от Долна Диканя до Дупница от 138 к. също ще се кандидатства за финансиране по секторната оперативна програма “Транспорт”. Стойността на строителството се изчислява на около 600 млн.евро, като единствената алтернатива за преминаване през дефилето е изграждането на тунел, коментира Веселин Георгиев.

За периода 2007 – 2007 година са били построени 147 км магистрали, отчете се регионалният министър Асен Гагаузов. В двугодишния анализ на ведомството услужливо се пропуска информацията кога е започнало строителството им,но се уточнява, че в мандата на предишното правителство – от 2000 до 2004 година, са били построени едва 7 километра.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?