Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Мобилност, интерактивност, архив – нова ера в телевизията

2 коментара
Мобилност, интерактивност, архив – нова ера в телевизията

Отдавна отмина времето, в което хората бързаха да се приберат навреме за набелязания филм от телевизионната програма на вестника. Или улиците опустяваха вечер, защото започваше нашумял сериал и ако го изпуснеш – край! Ще трябва да разчиташ на разказите на съседите или колегите.

Днес малко са зрителите, които се притесняват, ако не са на дивана в хола, пред екрана на телевизора, в точния час на старта на любимото си предаване. Повечето от хората спокойно си планират личните и семейните забавления, защото телевизионното съдържание е достъпно по всяко време и на всякакви устройства. Все повече доставчици предлагат възможност за гледане на предавания назад във времето като този интервал расте – преди години беше час, а днес има възможност за архив до седем дни. Гледането на футболен мач или тенис турнир по време на палатков лагер в планината или вечер на плажа вече е съвсем нормално с развитието на телекомуникационните услуги и интеграцията на телевизионното, филмовото и музикалното съдържание с мобилните устройства.

Мобилната телевизия взема надмощие над линейната в световен мащаб и това личи от ръста на приходите от платено съдържание, който е свързан и с увеличаването на потребителите на мобилни услуги. До 2025 г. тези клиенти ще станат 5 милиарда, по прогнози на Глобалната система за мобилни комуникации (GSMA).

Така при постоянен растеж на броя на абонатите в световен мащаб, приходите от пазара на платената телевизия се очаква да имат съставен годишен темп на растеж (CAGR) от 3.56% до 2025 г.

Доклад на "Гранд Вю Рисърч" оценява световния пазар на платена телевизия през 2019 г. на 225.9 млрд. долара. Година по-късно приходите стигат 230.68 млрд. долара, а очакванията са до 2027 г. да станат 260 млрд. долара.

Потенциалът на мобилната платена телевизия в комбинация с иновативни онлайн платформи за филмово и музикално съдържание е ясно изразен и в България. Според данните на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г. (тези за 2020 г. ще излязат в средата на 2021 г.) приходите от пренос на едро на тв и радиопрограми чрез спътник са спаднали с 32.5 на сто спрямо предходната година, докато оборотите на доставчиците на IPTV са се увеличили с 20.2 на сто, а на кабелните оператори - с 6.8%.

Сателитните тв оператори остават три, но клиентите им падат от 1.027 млн. през 2018 г. на 963 хиляди година по-късно. Приходите им намаляват от 177.101 млн. лв. на 175.433 млн. лв..

При доставчиците на кабелна телевизия от пазара има отпаднали – броят им е намалял от 229 през 2018 г. на 215 предприятия на следващата година. Спадът на потребители е от 558 749 на 552 хиляди, но приходите растат - от 103.289 млн. лв. на 110.324 млн. лв., което означава, че абонатите вече са склонни да плащат повече за по-богато съдържание.

При IPTV доставчиците обаче има разцвет. За година те нарастват от 32 на 43 предприятия, клиентите им се увеличават от 441 хиляди на 514 хиляди, а приходите им – от 87.849 млн. лв. на 105.597 млн. лв.

Всичко това сочи съвсем ясно тенденцията за насочване на интереса на потребителите към по-гъвкавите услуги на предаване и излъчване на телевизионни програми чрез интернет, които са интерактивни, позволяват избор на съдържание не само излъчвано по канал, но и от каталог.

Предстои да се види какви ще данните за пазара на тв съдържание за 2020, но със сигурност настоящата година може да го изстреля още по-нагоре. Причината е, че "Виваком" пусна в началото на април иновативната си услуга EON, обявена като нова ера в домашния интернет и телевизия. Самата телевизионна услуга може да се използва по няколко начина. За домошарите, по-назадничавите в технологично отношение или с по-стара техника има приемник, който прави умен дори обикновения телевизор. Достатъчно е устройството да се свърже с интернет и: Готово!

Другият, по-иновативен начин за българските потребители, е директно чрез сваляна на приложение на смарт телевизора. На сайта на компанията е качен списък с телевизорите, които поддържат този начин за достъп до услугата. Същото съдържание, което е налично през телевизора – независимо с или без използване на приемник, клиентите могат да гледат и на смартфон, таблет, или компютър чрез специално мобилно приложение. А самото съдържание, в зависимост от избрания абонамент, включва до 210 тв канала, 200 от които може да се връщат до седмица назад, над 50 радиостанции и видеотека с над 10 хил. филмови заглавия, обогатявани ежедневно. Всичко е структурирано изключително добре в категории, една от най-любопитната е тази с българското кино. В тази секция има богат каталог не само от любими филми с популярни български актьори, съвременни заглавия, но и едни от лентите от зората на българското кино. Ако някой знае първия българския филм "Калин орела" само като загадка от кръстословиците, може да го види в EON.

С доста атрактивното предложение за такса от левче в първите два или четири месеца – според предпочетения от трите предлагани пакета и при сключване на 2-годишен договор, резонно платформата предизвика съществен интерес сред потребителите. Пълна информация за предлаганите пакети е налична на vivacom.bg.

С разните забавни екстри като гласово търсене на филми по име на лентата или на актьори и герои, създаване на лични профили с отделен достъп за различните членове на семейството, на специален изглед и достъп за децата спокойно може да се каже, че телекомът "разби" телевизионния пазар у нас.

Това вероятно ще се усети с допълнителна сила след купуването на два от големите софийски доставчика на интернет и телевизия - NET 1 и ComNet Sofia, а също и на пловдивската "Цифрова Кабелна Телевизия" ООД, оперираща под марката "N3". Нормално е нормално досегашните им клиенти да се възползват от добрите оферти за платформата EON, предлагаща далеч по-атрактивно преживяване от телевизионно, филмово и музикално съдържание, ако пожелаят. Същото вероятно ще стане и с клиентите на русенската "Нетуоркс", за чието придобиване "Виваком" също се договори с досегашния ѝ собственик, но сделката предстои да бъде одобрена от регулаторните органи.

Изобщо, "Виваком", след като бе придобита миналата година от един от най-големите доставчици на медийно съдържание и телеком услуги United Croup, ударно се насочи към световните новости на интерет и тв пазара и уверено се опитва да завоюва нови пазари и да се разширява интегрирано и устойчиво.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Brasil
    #2

    "Калин орелът" е считан за първия български СОЦ филм, а не за първия български филм въобще. Много моля да сме коректни, кинопродукцията в България нито започва, нито свършва със социализма. Първият български филм се казва "Българан е галант" на Васил Гендов от 1915 г., за съжаление загубен за поколенията.

  2. pepe
    #1

    Бла-бла, реклама. Цените за мобилен достъп до интернет в България са абсурдни.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.