Мобилност, интерактивност, архив – нова ера в телевизията

Мобилност, интерактивност, архив – нова ера в телевизията

Отдавна отмина времето, в което хората бързаха да се приберат навреме за набелязания филм от телевизионната програма на вестника. Или улиците опустяваха вечер, защото започваше нашумял сериал и ако го изпуснеш – край! Ще трябва да разчиташ на разказите на съседите или колегите.

Днес малко са зрителите, които се притесняват, ако не са на дивана в хола, пред екрана на телевизора, в точния час на старта на любимото си предаване. Повечето от хората спокойно си планират личните и семейните забавления, защото телевизионното съдържание е достъпно по всяко време и на всякакви устройства. Все повече доставчици предлагат възможност за гледане на предавания назад във времето като този интервал расте – преди години беше час, а днес има възможност за архив до седем дни. Гледането на футболен мач или тенис турнир по време на палатков лагер в планината или вечер на плажа вече е съвсем нормално с развитието на телекомуникационните услуги и интеграцията на телевизионното, филмовото и музикалното съдържание с мобилните устройства.

Мобилната телевизия взема надмощие над линейната в световен мащаб и това личи от ръста на приходите от платено съдържание, който е свързан и с увеличаването на потребителите на мобилни услуги. До 2025 г. тези клиенти ще станат 5 милиарда, по прогнози на Глобалната система за мобилни комуникации (GSMA).

Така при постоянен растеж на броя на абонатите в световен мащаб, приходите от пазара на платената телевизия се очаква да имат съставен годишен темп на растеж (CAGR) от 3.56% до 2025 г.

Доклад на "Гранд Вю Рисърч" оценява световния пазар на платена телевизия през 2019 г. на 225.9 млрд. долара. Година по-късно приходите стигат 230.68 млрд. долара, а очакванията са до 2027 г. да станат 260 млрд. долара.

Потенциалът на мобилната платена телевизия в комбинация с иновативни онлайн платформи за филмово и музикално съдържание е ясно изразен и в България. Според данните на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г. (тези за 2020 г. ще излязат в средата на 2021 г.) приходите от пренос на едро на тв и радиопрограми чрез спътник са спаднали с 32.5 на сто спрямо предходната година, докато оборотите на доставчиците на IPTV са се увеличили с 20.2 на сто, а на кабелните оператори - с 6.8%.

Сателитните тв оператори остават три, но клиентите им падат от 1.027 млн. през 2018 г. на 963 хиляди година по-късно. Приходите им намаляват от 177.101 млн. лв. на 175.433 млн. лв..

При доставчиците на кабелна телевизия от пазара има отпаднали – броят им е намалял от 229 през 2018 г. на 215 предприятия на следващата година. Спадът на потребители е от 558 749 на 552 хиляди, но приходите растат - от 103.289 млн. лв. на 110.324 млн. лв., което означава, че абонатите вече са склонни да плащат повече за по-богато съдържание.

При IPTV доставчиците обаче има разцвет. За година те нарастват от 32 на 43 предприятия, клиентите им се увеличават от 441 хиляди на 514 хиляди, а приходите им – от 87.849 млн. лв. на 105.597 млн. лв.

Всичко това сочи съвсем ясно тенденцията за насочване на интереса на потребителите към по-гъвкавите услуги на предаване и излъчване на телевизионни програми чрез интернет, които са интерактивни, позволяват избор на съдържание не само излъчвано по канал, но и от каталог.

Предстои да се види какви ще данните за пазара на тв съдържание за 2020, но със сигурност настоящата година може да го изстреля още по-нагоре. Причината е, че "Виваком" пусна в началото на април иновативната си услуга EON, обявена като нова ера в домашния интернет и телевизия. Самата телевизионна услуга може да се използва по няколко начина. За домошарите, по-назадничавите в технологично отношение или с по-стара техника има приемник, който прави умен дори обикновения телевизор. Достатъчно е устройството да се свърже с интернет и: Готово!

Другият, по-иновативен начин за българските потребители, е директно чрез сваляна на приложение на смарт телевизора. На сайта на компанията е качен списък с телевизорите, които поддържат този начин за достъп до услугата. Същото съдържание, което е налично през телевизора – независимо с или без използване на приемник, клиентите могат да гледат и на смартфон, таблет, или компютър чрез специално мобилно приложение. А самото съдържание, в зависимост от избрания абонамент, включва до 210 тв канала, 200 от които може да се връщат до седмица назад, над 50 радиостанции и видеотека с над 10 хил. филмови заглавия, обогатявани ежедневно. Всичко е структурирано изключително добре в категории, една от най-любопитната е тази с българското кино. В тази секция има богат каталог не само от любими филми с популярни български актьори, съвременни заглавия, но и едни от лентите от зората на българското кино. Ако някой знае първия българския филм "Калин орела" само като загадка от кръстословиците, може да го види в EON.

С доста атрактивното предложение за такса от левче в първите два или четири месеца – според предпочетения от трите предлагани пакета и при сключване на 2-годишен договор, резонно платформата предизвика съществен интерес сред потребителите. Пълна информация за предлаганите пакети е налична на vivacom.bg.

С разните забавни екстри като гласово търсене на филми по име на лентата или на актьори и герои, създаване на лични профили с отделен достъп за различните членове на семейството, на специален изглед и достъп за децата спокойно може да се каже, че телекомът "разби" телевизионния пазар у нас.

Това вероятно ще се усети с допълнителна сила след купуването на два от големите софийски доставчика на интернет и телевизия - NET 1 и ComNet Sofia, а също и на пловдивската "Цифрова Кабелна Телевизия" ООД, оперираща под марката "N3". Нормално е нормално досегашните им клиенти да се възползват от добрите оферти за платформата EON, предлагаща далеч по-атрактивно преживяване от телевизионно, филмово и музикално съдържание, ако пожелаят. Същото вероятно ще стане и с клиентите на русенската "Нетуоркс", за чието придобиване "Виваком" също се договори с досегашния ѝ собственик, но сделката предстои да бъде одобрена от регулаторните органи.

Изобщо, "Виваком", след като бе придобита миналата година https://www.mediapool.bg/vivakom-veche-e-chast-ot-yunaited-grup-news310516.html от един от най-големите доставчици на медийно съдържание и телеком услуги United Croup, ударно се насочи към световните новости на интерет и тв пазара и уверено се опитва да завоюва нови пазари и да се разширява интегрирано и устойчиво.

Споделяне

Още от Общество

В каква роля си представяте Слави Трифонов след изборите?