Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МС указва през 1978 кога започва "Възродителния процес"",N

0 коментара

Днес в Министерския съвет бяха представени фотокопия от разсекретени документа на Министерския съвет, които хвърлят светлина върху организирането и провеждането на т.н. Възродителен процес, както и върху механизмите на комунистическата цензура преди 1989 г.

Първият разсекретен акт е

Разпореждане № 56 за подмяната на личните паспорти на гражданите на НРБ

от 29 септември 1978 година. То е отпечатано в единствен екземпляр и е подписано от председателя на МС Гриша Филипов, от главния секретар на МС Иван Шпатов, секретаря на партийно-правителствената комисия по отбранителната промишленост и началника на отдел "Правен" на Министерски съвет. В него се казва, че подмяната трябва да започне през 1981 година и да приключи през 1985 година. Като "изпълнителните комитети на народните съвети, ръководствата на министерствата, другите централни ведомства и организации да провеждат широка политико-разяснителна работа за осигуряване подмяната на паспортите при пълен ред и в определени срокове."

Вторият разсекретен акт, с отношение към Възродителния процес, е Решение №131 на Бюрото на Министерски съвет от 12 юли 1985 година за одобряване на проект за

Указ за вътрешно преселване и заселване

на отделни лица и семейства, който предлага на Държавния съвет на НРБ да издаде указ съобразно този проект. Поверителното Решение 131 е размножено в 2 екземпляра. В одобрения Указ се казва, че "преселването от едни райони и заселването в други на отделни лица и семейства може да се извършва и от съображения за сигурността на страната и на обществения ред". Към Министерски съвет се създава Централна комисия по преселването и заселването, като негов началник е зам.председател на МС и членове, определени от председателя на МС, тогава Гриша Филипов. Към Окръжните народни съвети се създават комисии, които предлагат на Централата кого да преселят и заселят. "Решението на Централната комисия е окончателно и не подлежи на обжалване." МВР изпълнява решенията на Централната комисия, като "не се допуска създаването на нови селища или квартали с компактни маси от преселени лица и семейства."

Поучителен, от гледна точка на начина на организиране и осъществяване на държавната цензура в средствата за масова информация, представлява разсекретеното Постановление №28 от 22 юни 1973 година за "утвърждаване на Правилник за задачите на управлението за

опазване на държавната тайна в средствата за масова информация

при Министерски съвет и за организацията на тази дейност в НРБ." Тук трябва да се направи обаче, следното уточнение, че освен нормалните за всяка една държава тайни, в тоталитарния комунистически лагер в понятието "тайна - държавна и служебна", влизат и идеологически претенции към гражданите, което размива границата между политическа цензура и държавна тайна, така както член 1 от Живкова Конституция (от 1971г.) поставя Компартията преди държавата и цялото общество.

Тайното Постановление 28 от 1973 г. нарежда да бъдат назначени щатни платени отговорници в медиите за пазенето на държавната тайна. Дори поименно са изброени БТА,Телевизията, Кинематографията, Партиздат, вестници, комитети, БАН и др., за които се отнася тази заповед. Казано е дори, че те ще получават до 15 % върху основната заплата като допълнително възнаграждение, само и само да опазят да не изтече или да не бъде открадната държавната или служебната тайна. " Управлението за опазване на държавната тайна в средствата за масова информация при Министерски съвет да засили взискателността и непримиримостта по изпълнение на 187 разпореждане и други актове на МС за ликвидиране на слабостите и за недопускане разгласяване на държавна и служебна тайна чрез СМИ."

В Правилника за задачите на споменатото Управление при МС на НРБ, което е част от апарата на МС, се казва, че опазването на тайната "в средствата за масова информация и пропаганда има за цел защитата на държавните интереси, военно-икономическия потенциал и сигурността на страната."

Всичко подлежи на контрол - печатници, редакции, бюлетини, научни доклади съобщения, музеи, панаири. "Не подлежи на контрол класическата литература, преводната литература, която се преглежда и се преиздава без изменение и други материали, определени от началника на управлението."

За цензури се назначават "опитни и политически подготвени служители с необходимото образование." Работата на тези хора е в пълна тайна, защото се забранява "да се разгласяват формите, методите и столът на тяхната работа от ведомствата, организациите и лицата , на които е известна тази дейност. Управлението осъществява своята дейност в тясно взаимодействие с МВР и МНО." На пета страница от поверителния досега документ се казва дори, че " по указание на правителството Управлението може да извършва предварителен контрол със собствени сили на някои по-важни и сложни материали."

По-надолу четем, че "при нужда преглежда ръкописи, литература и др. материали, подготвени за изнасяне от страната". Обучава и провежда квалификационни мероприятие за повишаване на бдителността на служителите, предлага разширение на Списъка от фактите, сведенията и предметите, съставляващи държавна тайна, както и решава кое ще забрани за публикуване и кое ще остави за служебно ползване от тесен кръг ведомствени и партийни началници. Всичко, което се печата в полиграфическите предприятия, минава през погледа на хората от Управлението.

" Когато установи, че са обнародвани материали с

погрешни формулировки, извращаващи политиката на БКП

и на правителството или представляват в извратен вид марксистко-ленинската идеология, Управлението своевременно информира съответните партийни и държавни органи." Цензурите могат да спират издания, да правят картотека за справки и консултации за медиите и ведомствата по въпросите на тайната, събират отчети, пишат препоръки.

Контролът е предварителен и последващ, връзките са тесни както между щатните, така и между нещатните служители, опазващи тайни. Дори министрите и шефовете на ведомствата не могат да утвърдят своите списъци с данни, представляващи държавна тайна, преди това да направи Управлението. "Нарушителите се наказват дисциплинарно, независимо от отговорността по Наказателния кодекс"- пише в заключителните разпоредби на Постановлението, като се казва още, че при случаи на неопазване на тайната трябва веднага да се уведомят органите за разследване.

Така в 19 страници е описан механизмът на държавната цензура, която в тоталитарни времена не прави разлика между партийност и държавност.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.