Нено Димов обясни мръсния въздух с бедността

Замърсяването е проблем и в Париж и Кьолн - дават субсидии за велосипеди

Нено Димов обясни мръсния въздух с бедността

Субсидия за купуването на велосипеди, забрана за използване на стари коли, насърчаване на използването на електромобили, подмяна на автобусите от градския транспорт.

Това са част от мерките, които различни градове предприемат в борбата си с мръсния въздух. Мерките за намаляването на замърсяването бяха представени и обсъдени на форум в София в петък. Мотивацията на всеки отделен човек е най-важна в решаването на проблема със замърсяването на въздуха, смятат представителите на местната власт в 7 европейски града, които взеха участие във второто издание на международната конференция за качеството на въздуха SofAir.

Домакин на форума беше кметът на София Йорданка Фандъкова. Той се организира заедно със Съвместния изследователски център към Европейската комисия (JRC) с подкрепата на мрежата на европейските градове EUROCITIES и екипът на "Зелена София".

Фандъкова за пореден път посочи, че най-голям напредък в мерките срещу замърсяването, предприемане от столична община, има в подмяната на автобусите от градския транспорт. Тя припомни, че вече не се купуват дизелови превозни средства, 90% от автопарка е подменен, а до края на годината всички автобуси, които се движат в града, би трябвало да са нови.

Кметът припомни, че са договорени и проекти за подмяна на печките на твърдо гориво, използвани от част от домакинствата на територията на общината. В момента тече кампания по набиране на заявки от хората. Фандъкова се похвали, че има 15% намаление на дните с превишени норми на фини прахови частици.

"В последните осем години станциите за контрол на качеството на въздуха са отчели с близо 60 процента по-малко прекомерни замърсявания в фини прахови частици", заяви екоминистърът Нено Димов, който участва във форума.

"Проблемът с качеството на въздуха е проблем на бедността, затова сред основните приоритети на правителството е повишаване на доходите на населението", смята Димов. В подкрепа на тезата си той посочи, че данните за замърсяването показват, че проблемът е концентриран там, където са съсредоточени хора с недостатъчно добри икономически възможности. "Околната среда и по-конкретно качеството на въздуха устойчиво се подобряват само, когато имаме добро икономическо развитие. Затова мерките трябва да бъдат насочени към подобряване на стандарта на хората", обясни министър Димов.

Въпреки тезата на Димов, че замърсяването на въздуха има връзка с бедността, такъв проблем има и доста развити икономически градове.

Битовото отопление, например, е основен замърсител не само в столичния кв. "Красна поляна", но и в германския град Кьолн. Там също се работи за подмяна на отоплението на твърдо гориво. Като следваща мярка Кьолн предвижда да подмени изцяло превозните средства в градския транспорт. "Как да мотивираме хората, за да променят поведението си е основното ни предизвикателство", каза Харолд Рау.

Като успешна мярка той посочи осигуряването на субсидия за купуване на велосипеди. С нея цената за хората била наполовина. Колелата задължително трябвало да са оборудвани с кошница за багаж, за да заменят автомобилите дори и в пренасянето на багаж и покупки.

Субсидия за велосипеди дава и Париж. Тя обаче е за електроколела, а финансова помощ е в размер на 400 евро, съобщи Орели Солан, представител на местната власт в Париж. Над 40 са мерките, които кметството в Париж е предвидило за справяне със замърсяването. "За 10 години успяхме да намалим с почти 50% замърсяването с фини прахови частици, но ситуацията не е розова. Бяха взети много непопулярни мерки. Една от тях е забраната коли произведени преди 2005 година да влизат в центъра на града през делничните дни", каза Орели Солан.

Дългосрочната цел на Париж е след 2024 година в града да няма изобщо дизелови автомобили, както и домакинства, които се топлят с твърдо гориво.

Усилията на Солун в момента са насочени към разработването на нова мрежа за мониторинг на въздуха, съобщи кметът Янис Бутарис. "Кризата в Гърция също се отрази много зле на чистота на въздуха. Усилията в момента са насочени към обновяване на обществения транспорти с еко превозни средства", каза той.

Увеличаване на зелените площи и велоалеите са сред мерките за намаляване на замърсяването на въздуха в Тирана, отчете заместник-кметът на града Анди Сефери.

Градската управа планира да стартира програма за създаването на 5 таксиметрови компании, които да работят само с електроавтомобили, тъй като трафикът е основен причинител на замърсяването на въздуха в града.

Увеличаване на електроавтомобилите и намаляването на дизеловите коли трябва да е основна цел за Европа, смята заместник-кметът на Порто Филипе Араухо.

Още по темата
Още от България