Нощни автобуси тръгват в София от пролетта

Нова линия ще свързва центъра на града с Витоша

Нощни автобуси тръгват в София от пролетта

Нощни линии на градския транспорт ще бъдат пуснати в София до няколко месеца. Вероятно те ще тръгнат април-май и ще бъдат пуснати първо експериментално за 3 месеца през лятото. Линиите ще са три и ще свързват различните части на града. Съвсем скоро пък се очаква да има нов автобус до Витоша, който ще тръгва от центъра на града. Това каза председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков в интервю за Mediapool, което ще бъде публикувано в четвъртък.

Автобусите по нощните линии ще се движат на интервал от 1 час. "Повечето големи европейски градове предлагат такъв транспорт. Мисля, че София също може да си го позволи", коментира Герджиков.

Всъщност в София в началото на 1990-те години имаше нощни трамваи, а през 2009 г. имаше подобен опит за няколко месеца. Тогава първо през нощта се движеше линия 94, която свързва Студентски град с центъра. След това бяха пуснати три специални линии, чиито маршрути се пресичаха в центъра. Заради проблемите около организацията, а вероятно и рентабилността, инициативата умря с приключването на срока на експеримента. От известно време неправителствената организация "Спаси София" настоява за автобуси през нощта и дори пусна подписка в подкрепа на идеята.

Финансирането на нощните линии е заложено в икономическата рамка на обществения транспорт за 2018 г., която ще се гласува от общинския съвет в четвъртък. В нея е предвиден бюджет от над 260 млн. лева и увеличаване на пробега с 1.2 млн. километра. Транспортните оператори ще получат 17 млн. лева повече в сравнение с предходната година.

"Специално е отделено внимание на това да има повече автобуси, обслужващи Витоша", коментира Герджиков.

Проблемът с достъпа до планината излезе на дневен ред в началото на годината, покрай решението на правителството да ускори изграждането на нови ски съоръжения в националния парк "Пирин". Освен това на няколко пъти пътищата в планината бяха блокирани от коли, защото хората използват личните си автомобили, заради рядко работещите лифтове и нередовния градски транспорт. Наскоро специалната общинска комисия за проблемите на Витоша реши да се пусне още един автобус по единствената линия, която стига до високата част на планината - 66, и вместо на интервал от един час, колите да минават на 30 минути. Допълнителни превозни средства трябваше да изчакват по спирките, ако има повече пътници. Данните на общината показват, че и изчакващите автобуси са били използвани заради наплива от хора и за това колите по линията ще станат още повече, а интервалът между тях - по-малък.

Освен това ще бъде пуснат и автобусен маршрут от центъра на София до Златните мостове. Това ще е линия 163, която ще тръгва от НДК. Тя отчасти ще дублира маршрута на съществуващата линия 63, която се движи от бул. "Цар Борис ІІІ" до Златните мостове, но само в почивните и празнични дни през лятото. Новият маршрут от НДК ще се обслужва целогодишно, но отново само в почивните и празнични дни.

Според Герджиков линията може да е факт още през февруари.

Повечето пари за градския транспорт ще се използват и за пускането на повече коли по част от линиите, за да се намали интервалът на движение, обясни зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев при обсъждането на икономическата рамка в общинската комисия по транспорт.

Не се предвижда увеличение на километрите пробег само на трамваите и тролеите през тази година, а обяснението е, че по ключови трасета ще се правят ремонти и колите няма да се движат.

Според общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера километрите пробег може да се увеличат още и това повишение да е за сметка на електротранспорта и автобусните линии. Това означава повече трамваи, тролеи и автобуси, които да возят столичани, както и по-малки интервали на движение. Според него е наложително увеличение за крайградските линии, за да не се чака автобус по 60-90 минути.

"Години наред са намалявани километри, увеличавани са интервали на движение на трамваи, тролеи, автобуси. Не е увеличаван пробегът на превозвачите, а в същото време се увеличава населението и нуждите на столичани, появяват се нови квартали, променят се маршрути", коментира Контрера. Според него е нужно пускането на повече автобуси по линия 59 за с. Мърчаево, по линии 117 и 119 в район "Кремиковци", както и пускането на повече автобуси по линия 111 и на повече тролеи с номера 1 и 2.

При обсъждането в транспортната комисия предложението му беше подкрепено от БСП.

Още по темата
Още от България