Велосипеди ще се качват безплатно в транспорта в София, засега само на хартия

По-малки глоби и повече възможности за пътуване с карта въвеждат съветниците

Велосипеди ще се качват безплатно в транспорта в София, засега само на хартия

Велосипедистите ще могат да возят безплатно колелата си в градския транспорт, но друг път. Възможността за качване на колело в автобус ще бъде записана в новата наредба за градския транспорт в столицата, която ще бъде гласувана в четвъртък. Тя обаче ще остане на хартия поне до края на годината.

В момента качването на велосипеди в автобусите, тролеите и трамваите е забранено, а в метрото те могат да се возят при определени условия - в събота и неделя и след 21 часа и на цената на редовен билет.

Съветниците ще позволят качването на колела и в наземния транспорт, но ако има условия за това, обясни в сряда председателят на общинския съвет Елен Герджиков. Условията са превозните средства да са снабдени с велобагажници. В момента такива няма.

Предвижда се някои автобуси да бъдат оборудвани с велогардероби. Те ще бъдат вътре в превозните средства, а не външни, и ще са за няколко колела, обясни съветникът Зафир Зарков от ГЕРБ. На "Столичния автотранспорт" ще бъде даден срок до края на годината да избере кои линии да бъдат оборудвани с велогардероби, какви точно да бъдат те и с какви средства да се направи това.


От възможността за превозване на колела в автобусите биха се възползвали практикуващите планинско колоездене на Витоша. Сн. БГНЕС

Идеята е такава възможност да има по линиите, които водят до места, където се кара колело като Бистрица, Железница, Витоша и т.н.

Бонус

Новата наредба за градския транспорт беше представена преди около месец. В рамките на обсъждането ѝ са направени изменения в първоначалните текстове. Едно от тях е увеличаване на възможността с карта за една линия хората да могат да ползват повече превозни средства.

В момента, ако човек има карта за една линия, може да се вози с нея и на други, но те трябва да имат общи спирки. Така, ако картата е за трамвай 5, който минава по бул. "Цар Борис ІІІ", тя не важи за автобус 260, който върви по същия булевард, но спирките на двете линии са различни.

С новата наредба се позволява картата за една линия да се ползва за всички превозни средства, които вървят по същия маршрут. В случая и за трамвай 5, и за автобус 260 по цялото протежение на бул. "Цар Борис ІІІ".

По-малки глоби

Промяна ще има и в глобите за гратисчии. Санкцията от 200 лева, която се налага на нередовен пътник при свалянето му от превозното средство, ще бъде намалена на 50 лева, тъй като това е максимумът по закон.

Съветниците са преосмислили първоначалното си намерение да запазят размера на глобата, която се плаща на място в тролея, трамвая, метрото или автобуса. Вместо сегашните 40 лева тя ще е 30 лева. Идеята е да има по-голяма разлика между санкцията на място и тази, която се налага с акт.

Новата наредба въвежда и възможността за пътуване с електронни билети и плащане на превозните документи онлайн, през телефон и с дебитна карта, както и таксуването на разстояние или на време за пътуване. Всичко това обаче ще остане на хартия до изграждането на новата система за таксуване в градския транспорт. Обществената поръчка за нея в момента е на фаза разглеждане на офертите на кандидатите. Самата система няма да заработи преди 2020 г.

Нощен превоз за 2 лева на вечер

Съветниците записват в наредбата и съществуването на нощния транспорт, който за разлика от другите добри идеи като промяна на таксуването и превозването на велосипед, ще е факт до дни. Нощните автобуси ще се движат от 7 април. Линиите ще са четири и ще свързват основните квартали на града, а маршрутите им ще се пресичат в центъра - при Националната художествена галерия. Там те ще остават по 5 минути, за да могат пътниците да се прехвърлят от една линия на друга, ако искат. Автобусите по 4-те маршрута ще минават през 40 минути.


Така ще изглежда билетът за нощния транспорт. Сн. БГНЕС

Услугата ще струва 2 лева, билетът ще важи за една нощ и ще може да се ползва и за четирите линии. Билетите ще се продават от контрольори. Абонаментните карти за останалите линии от градския транспорт няма да важат през нощта, тъй като в цената им било включено само пътуването по дневните маршрути.


Карта на нощния градски транспорт в София

Нощният транспорт ще се движи експериментално до края на годината и разходите за него се изчисляват на 900 000 лева. Ако опитът е успешен, автобусите през нощта ще останат за постоянно, възможно е обаче маршрутите или броят на линиите да бъдат променени.

Цветни билети

Новата наредба за градския транспорт въвежда на хартия и зеления билет, който позволява ползване на всички линии на цена от 1 лев за целия ден. Промоцията е само в дни с прекомерно запрашаване на въздуха и цели да накара хората да не ползват колите си.


Зеленият билет вече влезе в употреба веднъж макар да не беше включен в наредбата за транспорта. Сн. БГНЕС

Същата цел има и т. нар. бял билет за безплатен градски транспорт при много мръсен въздух. Той обаче може да влезе реално в употреба след промени в законите, които позволят поставянето на стикери, които дават информация за екологичността на колите. Тогава общината ще може да забранява движението на по-мръсните коли и да пуска безплатен транспорт.

Евтин паркинг само при реално пътуване

Нови правила се въвеждат и за ползването на паркингите към метрото. Те ще са безплатни само при реално пътуване с подземната железница.

Преференциите за клиенти на градския транспорт ще се ползват само, ако пътникът е пътувал от дадената станция до друга спирка на подземната железница и се е върнал обратно за не по-малко от 1 час. Само тогава за притежателите на абонаментни карти паркирането ще е безплатно в рамките на работното време на метрото и ще струва по 50 ст. на час извън този интервал.

За хората, пътували с еднократен билет, безплатни са два часа след чекирането на билета. За останалите клиенти на паркингите цената ще се определя на пазарен принцип от Центъра за градска мобилност и ще зависи от местополжението и натовареността.

Промените се правят, тъй като в момента има хора, които си купуват карта за метро за 36 лева на месец и реално я използват като абонамент за паркинга, без да ползват транспорта.

Съмнения

Според БСП мнозинството от ГЕРБ в общинския съвет иска да приеме нова наредба за градския транспорт, вместо да промени съществуващата, за да финтира евентуално съдебно решение за отмяна на по-скъпия билет за пътуване.

Социалистите обясниха преди време, че на първа инстанция съдът е постановил, че увеличението на билета на 1.60 лева не е икономически обосновано. Решението на съда е от февруари, а новата наредба е внесена за обществено обсъждане дни след това. Сега предстои да бъде приета 20 дни преди заседанието на втората инстанция по делото. Така старата наредба, която се обжалва от граждани, няма да действа към датата на бъдещото решение на съда и то реално няма да бъде приложено.

Споделяне
Още по темата
Още от България