София намалява глобата за гратисчии в транспорта

Без билет за обемен багаж и нощна карта за пътуване срещу 2 лева

София намалява глобата за гратисчии в транспорта

Най-високата санкция, която се налага на нередовни пътници в градския транспорт в София, ще бъде намалена четири пъти, тъй като от повече от година е незаконна. Предвижда се пътниците, които не си платят глобата в превозното средство, а получат наказателно постановление, да плащат 50 лева вместо сегашните 200 лева.

В същото време остава възможността контрольорите да продават "наказателен" билет на гратисчиите за 40 лева, който им дава възможност да продължат пътуването си.

Намалението на високата глоба ще бъде предложено в новата наредба за транспорта в София, която предстои да бъде внесена в Столичния общински съвет от мнозинството от ГЕРБ. В нея ще бъде регламентирано пътуването с нощен градски транспорт, който трябва да бъде пуснат от пролетта. Билетът за него ще е 2 лева за всички нощни линии.

Законна глоба

Глобата от 200 лева, която се налага на нередовни пътници, отказали да си купят билет от 40 лева в даденото превозно средство, от повече от година е незаконна, стана ясно от обясненията на съветниците Зафир Зарков, Екатерина Йорданова и на шефа на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров. Размерът ѝ не отговаря на максималната санкция за пътници без билет в градския транспорт, според Закона за автомобилните превози.

В началото на миналата година депутатите решиха санкциите за такива клиенти да са между 10 лева и 50 лева. Промяна на правилата в София обаче се предлага чак сега. Не е ясно каква е събираемостта на глобите от 200 лева, но по думите на шефа на ЦГМ голяма част от обжалваните актове падат в съда.

2 лева за нощен транспорт

В новата наредба за транспорта в София ще бъде регламентирано и въвеждането на нощен градски транспорт. Предвижда се той да тръгне експериментално от пролетта. През нощта ще се движат специални линии, които да свързват кварталите на града и да пресичат маршрутите си в центъра. Движението на автобусите по тях трябва да е синхорнизирано, за да може пътниците да сменят линиите при пресечните им точки.

Все още не е ясно колко точно ще са нощните маршрути, но ще се предложи за тях да се плаща билет от 2 лева, който да важи за всички нощни рейсове. Н тях няма да може да се пътува с абонаментни карти, а работното време ще е от 24 часа до 4 часа.

Електронни билети

Друга новост в наредбата ще са електронните билети за пътуване в автобусите, трамваите, тролеите и метрото в София. Те трябва да бъдат въведени след разработването на е-системата за таксуване, за която в момента тече обществена поръчка. Кога ще бъде избран изпълнител не е ясно, тъй като процедурата се бави от поредица обжалвания на всеки акт по нея. В момента работата по поръчката за 88 млн. лева е спряна за пореден път заради атакуването ѝ пред Комисията за защита на конкуренцията

С разработването на новата тикет система се предвижда билети да могат да се купуват през сайт или мобилно приложение, а пътниците да могат да удостоверяват, че имат билет с мобилния си телефон. Хартиените билети и съществуващите в момента карти ще останат и след въвеждането на електронните билети.

В наредбата се регламентира и съществуването на т. нар. зелен билет от 1 лев за цялата мрежа за ден, който се продава в дни с много мръсен въздух. Той беше въведен с плана за действие на общината при прекомерно замърсяване и дори веднъж влезе в действие. Освен него се предвижда и създаването на бял билет за безплатен градски транспорт. Такъв обаче ще се продава, ако парламентът въведе екостикери за колите и даде възможност на кмета на София да забранява движението на по-замърсяващите автомобили.

Багажът пътува безплатно

Купуването на билети за големите багажи ще отпадне, предвиждат новите текстове на наредбата. Ограничение за чантите и куфарите, които човек може да превозва в транспорта, няма да има. Един пътник ще може да качи безплатно в превозните средства колкото багаж може да носи.

В момента хората с куфари със сбор на трите измерения над 140 см трябва да дупчат по два билета. Туристите обаче масово не са запознати с това изискване и често биват глобявани, че возят големи багажи безплатно.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Съгласни ли сте влизането на обществени места да става само със сертификат за ваксиниране, преболедуване или тест?