София намалява глобата за гратисчии в транспорта

Без билет за обемен багаж и нощна карта за пътуване срещу 2 лева

София намалява глобата за гратисчии в транспорта

Най-високата санкция, която се налага на нередовни пътници в градския транспорт в София, ще бъде намалена четири пъти, тъй като от повече от година е незаконна. Предвижда се пътниците, които не си платят глобата в превозното средство, а получат наказателно постановление, да плащат 50 лева вместо сегашните 200 лева.

В същото време остава възможността контрольорите да продават "наказателен" билет на гратисчиите за 40 лева, който им дава възможност да продължат пътуването си.

Намалението на високата глоба ще бъде предложено в новата наредба за транспорта в София, която предстои да бъде внесена в Столичния общински съвет от мнозинството от ГЕРБ. В нея ще бъде регламентирано пътуването с нощен градски транспорт, който трябва да бъде пуснат от пролетта. Билетът за него ще е 2 лева за всички нощни линии.

Законна глоба

Глобата от 200 лева, която се налага на нередовни пътници, отказали да си купят билет от 40 лева в даденото превозно средство, от повече от година е незаконна, стана ясно от обясненията на съветниците Зафир Зарков, Екатерина Йорданова и на шефа на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров. Размерът ѝ не отговаря на максималната санкция за пътници без билет в градския транспорт, според Закона за автомобилните превози.

В началото на миналата година депутатите решиха санкциите за такива клиенти да са между 10 лева и 50 лева. Промяна на правилата в София обаче се предлага чак сега. Не е ясно каква е събираемостта на глобите от 200 лева, но по думите на шефа на ЦГМ голяма част от обжалваните актове падат в съда.

2 лева за нощен транспорт

В новата наредба за транспорта в София ще бъде регламентирано и въвеждането на нощен градски транспорт. Предвижда се той да тръгне експериментално от пролетта. През нощта ще се движат специални линии, които да свързват кварталите на града и да пресичат маршрутите си в центъра. Движението на автобусите по тях трябва да е синхорнизирано, за да може пътниците да сменят линиите при пресечните им точки.

Все още не е ясно колко точно ще са нощните маршрути, но ще се предложи за тях да се плаща билет от 2 лева, който да важи за всички нощни рейсове. Н тях няма да може да се пътува с абонаментни карти, а работното време ще е от 24 часа до 4 часа.

Електронни билети

Друга новост в наредбата ще са електронните билети за пътуване в автобусите, трамваите, тролеите и метрото в София. Те трябва да бъдат въведени след разработването на е-системата за таксуване, за която в момента тече обществена поръчка. Кога ще бъде избран изпълнител не е ясно, тъй като процедурата се бави от поредица обжалвания на всеки акт по нея. В момента работата по поръчката за 88 млн. лева е спряна за пореден път заради атакуването ѝ пред Комисията за защита на конкуренцията

С разработването на новата тикет система се предвижда билети да могат да се купуват през сайт или мобилно приложение, а пътниците да могат да удостоверяват, че имат билет с мобилния си телефон. Хартиените билети и съществуващите в момента карти ще останат и след въвеждането на електронните билети.

В наредбата се регламентира и съществуването на т. нар. зелен билет от 1 лев за цялата мрежа за ден, който се продава в дни с много мръсен въздух. Той беше въведен с плана за действие на общината при прекомерно замърсяване и дори веднъж влезе в действие. Освен него се предвижда и създаването на бял билет за безплатен градски транспорт. Такъв обаче ще се продава, ако парламентът въведе екостикери за колите и даде възможност на кмета на София да забранява движението на по-замърсяващите автомобили.

Багажът пътува безплатно

Купуването на билети за големите багажи ще отпадне, предвиждат новите текстове на наредбата. Ограничение за чантите и куфарите, които човек може да превозва в транспорта, няма да има. Един пътник ще може да качи безплатно в превозните средства колкото багаж може да носи.

В момента хората с куфари със сбор на трите измерения над 140 см трябва да дупчат по два билета. Туристите обаче масово не са запознати с това изискване и често биват глобявани, че возят големи багажи безплатно.

Още по темата
Още от България

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?